שאלה: מאת עודד: לכבוד הצדיק שליט"א. מהו גדר של "רשע" שרבנו כותב בתורה ג' בחלק א' שאסור לשמוע ממנו נגינה? אם הזמר ששר הוא אדם כשר ששר שירי קודש ואילו הנגנים שלו הם גויים, זה גם מזיק לעבודת השם? בכבוד רב ובברכת רפואה שלמה, תודה רבה. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר חיי שרה כ' חשוון ה'תשע"ג
שלום וברכה אל עודד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה שרביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ג') שצריכים לשמור מאד לא לשמוע ניגונים ממנגנים רשעים וכו', הכוונה בפשיטות, יש בעלי מנגנים שהם בעלי עבירות גדולים, וצריכים לשמור מאד מאד לא לשמוע את הקול שלהם, כי כבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן מ"ג) שהדיבורים של הרשע שהוא בר דעת מולידים ניאוף בהשומע וכו', ולכן צריכים מאד מאד לשמור לא לשמוע ניגונים מבעלי מנגנים בעלי עבירה. הניגונים יכולים להיות מכל מיני אומות העולם, העיקר שהבעלי מנגנים יהיו יראי השם, וכבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רכ"ו) כשמנגנים ניגונים של אומות העולם בפרט בשבת, יש להם עליה, ובפרט כשיראים ושלימים שרים את הניגונים האלו, ולכן כל מה שרביז"ל הזהיר לא לשמוע ניגונים רק מרשעים וכו', זה לא סובב על הניגונים וכו', אלא על המנגן, כי ההבל פיו מטמא וכו'. רק חזק ואמץ מאד להיות בשמחה, ותשמח אחרים, אשר אין מצוה יותר גדולה מזו, ואצלו יתברך מאד מאד חשוב כשבר ישראל שמח, ויותר חשוב כשמשמח את אחרים, ולכן תעשה כל מה שביכולתך תמיד לשמח את אחרים, וכך יהיה לך גם כן שמחה, ואצלו יתברך שורה רק השמחה, כמו שכתוב (דברי הימים א' ט"ז כ"ז) "הוד והדר לפניו עוז וחדוה במקומו", אשרי מי ששמח בעצמו, ואשרי ואשרי מי שמשמח אחרים, ושכרו הרבה מאד בשמים. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|