שאלה: מאת דוד: שלום כבוד הרב. אני יודע שיש הרבה רבנים שעוזרים לעם ישראל ועושים ניסים, אבל השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר חיי שרה כ"א חשוון ה'תשע"ג שלום וברכה אל דוד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל גילה לנו נוראות נפלאות ממעלת תפלה והתבודדות, שיחה בינו לבין קונו, ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ה) ההתבודדות הוא מעלה עליונה וגדולה מן הכל. דהיינו לקבוע לו על כל פנים שעה או יותר להתבודד לבדו באיזה חדר או בשדה, ולפרש שיחתו בינו לבין קונו בטענות ואמתלאות בדברי חן ורצוי ופיוס, לבקש ולהתחנן מלפניו יתברך, שיקרבו אליו לעבודתו באמת. ותפלה ושיחה זו יהיה בלשון שמדברים בו וכו', והנהגה זו הוא גדולה במעלה מאד מאד, והוא דרך ועצה טובה מאד להתקרב אליו יתברך, כי זאת היא עצה כללית, שכולל הכל. כי על כל מה שיחסר לו בעבודת השם, או אם הוא רחוק לגמרי מכל וכל מעבודתו יתברך, על הכל יפרש שיחתו ויבקש מאתו יתברך, ואפילו אם לפעמים נסתתמין דבריו, ואינו יכול לפתוח פיו לדבר לפניו יתברך כלל, אף על פי כן זה בעצמו טוב מאד. דהיינו ההכנה שהוא מוכן ועומד לפניו יתברך, וחפץ ומשתוקק לדבר, אך שאינו יכול, זה בעצמו גם כן טוב מאד, וגם יוכל לעשות לו שיחה ותפלה מזה בעצמו. ועל זה בעצמו יצעק ויתחנן לפניו יתברך, שנתרחק כל כך, עד שאינו יכול אפילו לדבר. ויבקש מאתו יתברך רחמים ותחנונים, שיחמול עליו ויפתח פיו, שיוכל לפרש שיחתו לפניו. ולכן הרגל את עצמך בעבודה הקדושה הזו, כי מה שתפלה פועלת שום דבר בעולם לא פועל, ובוודאי צריכים הרבה התחזקות על העבודה הקדושה הזו, כי הס"מ מכניס באדם חלישות הדעת כאילו כבר התפלל הרבה פעמים ולא נענה וכו' וכו', ועל ידי זה מייאש את האדם אתה כבר אף פעם לא תראה ישועה וכו' וכו', אשר הכל הבל ורעות רוח, כי בפירוש גילו לנו חכמינו הקדושים (ברכות לב:) אם ראה אדם שהתפלל ולא נענה יחזור ויתפלל שנאמר (תהלים כ"ז י"ד) "קוה אל הוי"ה חזק ויאמץ לבך וקוה אל הוי"ה", כי בוודאי אם מתעקשים אצלו יתברך פעם אחר פעם ולא מתעייפים בתפלה, אזי רואים ישועות גדולות, כי מה שתפלה פועל שום דבר בעולם לא יכול לפעול, ואין אתה יכול לתאר ולשער את גודל הזכות של אדם שבא בכל יום ויום בעקשנות אליו יתברך, ושופך שיח ותפלה לפניו יתברך, ומבקש רחמים על עצמו, וכך אמרו חכמינו הקדושים (ויקרא רבה פרשה ל' סימן ג') בדורות הללו שאין להם לא מלך ולא נביא לא כהן ולא אורים ותומים ואין להם אלא תפלה זו בלבד אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא רבונו של עולם אל תבזה את תפלתם (תהלים ק"ב) "תכתב זאת לדור אחרון" מכאן שהקדוש ברוך הוא מקבל השבים, "ועם נברא יהלל יה" שהקדוש ברוך הוא בורא אותן בריה חדשה. ולכן אסור לך לומר דבר כזה שהתפללת ולא ראית ישועה וכו' וכו', כי אם עדיין לא ראית ישועה, בוודאי לא התפללת מספיק וכו' וכו', ולכן חזק ואמץ בעבודה הקדושה הזו, וסוף כל סוף אחר הרע יבוא הטוב אם תהיה עקשן בתפלה, לבסוף תראה נסים נגלים מה שיעשה עמך הקדוש ברוך הוא, כי מה שתפלה פועלת שום דבר בעולם לא פועל, צריכים רק סבלנות ולבקש ברחמים ובתחנונים, ולא לדחוק את השעה, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קצ"ו) אסור לאדם לעמוד עצמו על שום דבר, היינו שאסור להתעקש בתפלתו שהקדוש ברוך הוא יעשה לו דווקא את בקשתו, כי זה הוא כמו לוקח דבר בחזקה, בגזילה. רק צריך להתפלל ולהתחנן לפני השם יתברך ברחמים ותחנונים, אם יתן השם יתברך יתן ואם לאו לאו, וזה (אבות פרק ב') 'אל תעשה תפלתך קבע', מלשון גזילה, כמו שכתוב (משלי כ"ב) "וקבע את קובעיהם נפש". היינו שכל מה שהוא מבקש, הן פרנסה או בנים או שאר צרכים, אסור להתעקש ולעמוד עצמו בתפלתו, שדווקא יעשה הקדוש ברוך הוא את תפלתו, כי זה הוא תפילת קבע שלוקח הדבר בחזקה בגזילה, רק יתפלל רחמים ותחנונים. תחכה בסבלנות ותמשיך להתפלל, ותראה שלבסוף אחר הרע יבוא הטוב, ותראה את הנסים נגלים שיעשה עמך הקדוש ברוך הוא. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|