שאלה: מאת נתנאל: לכבוד הצדיק מיבנאל שליט"א. ברצוני לשאול למה רואים שיש צדיקים שהם מרעישים עולמות וכל עבודתם היא בצעקות ובתנועות משונות, ויש צדיקים שמתנהגים בפשטות גמורה עד שלא רואים עליהם שום דבר מיוחד, ואדרבה חושבים עליהם בדיוק ההפך שהם אנשים פשוטים לגמרי כמו כל אחד אחר. מה ההסבר לזה? אודה לכם מאוד אם תענו לי. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ג' לסדר תולדות כ"ח חשוון התשע"ג
שלום וברכה אל נתנאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. השאלה שלך כבר שאלו את רביז"ל (עיין חיי מוהר"ן סימן מ') אחד שאל אותו אם אפשר שיהיה הצדיק גדול במעלה, אף על פי שאין רואין ממנו יגיעות ועבודות באתגליא כמו שרואין מצדיק אחר שעושה באתגליא עבודות קדושות, שמתפלל ביגיעות גדולות וכו'. השיב לו רביז"ל בודאי אפשר ויכול להיות שזה הצדיק שמסתיר עצמו ואין רואין ממנו באתגליא עבודות גדולות, הוא גדול במעלה יותר מזה הצדיק שהוא באתגליא. כי יש שני שמות, שם הוי"ה, ושם אדנ"י, ושם הוי"ה בהעלם ובהסתר, כי אסור לקרות אותו, אבל שם אדנ"י באתגליא, ובודאי שם הוי"ה גדול יותר הרבה משם אדנ"י. ואז אמר רביז"ל את המאמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רמ"ג) דע שיש צדיק גדול מאד, שאין העולם יכול לסבול קדושתו, על כן הוא מתעלם מאד, ואין רואים ממנו שום קדושה ופרישות יתרה, זה מחמת גודל קדושתו מאד. וזה בחינות (ידים פרק ג') כל השירים קודש ושיר השירים קודש קדשים, נמצא ששיר השירים הוא קדוש מאד יותר הרבה מכל הספרים, והנה מצינו ששלמה המלך, חיבר שלשה ספרים: משלי, קהלת ושיר השירים, ובאמת משלי וקהלת הם כולם מלאים מוסר ויראת שמים מאד. ומצינו בהם תיבות קדושה וטהרה כמה פעמים, אבל בשיר השירים אינו נמצא תיבות קדושה וטהרה כלל, פוק עיין ותשכח, שבכל ספר שיר השירים אין נמצא שם בכל הספר שום תיבות קודש וטהור. וזה מחמת גודל עצם קדשתו אינם רואים שם שום קדושה. על כן אינו נמצא שם תיבות קדושה וטהרה כלל עיין שם. הרי שלך לפניך שככל שאדם יותר גבוה וכו', ויותר בטל ומבוטל באין סוף ברוך הוא וכו', עד שנכלל בעצם עצמיות אלוקותו יתברך, אדרבה אצלו לא רואים שום דבר, אלא תכלית ההיפך רואים אצלו וכו' וכו', כי מרוב פשטותו וכו', לא רואים אצלו כלום, וכמו שאמר רביז"ל הקדוש ברוך הוא פשוט בתכלית הפשיטות וכו', כי מאחר שהוא אין סוף, לא שייך בו שום צורה ודמות ומראה וכו'. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|