שאלה: מאת משה: שלום לכבוד הרב הצדיק. אני שמח מאוד שיש באפשרותי לשאול את כבודו שאלה. ברוך ה' אני לומד בישיבה קדושה ומשתדל להתחזק. אני מאוד רוצה להתמיד בתורה, אבל כשאני רוצה להתחיל ללמוד יש לי הרבה קשיים ובלבולים ולבסוף אני לא מצליח ללמוד כמו שרציתי. אודה לכם מאוד מאוד אם תגידו לי מה העצה להתמדה בתורה. תודה רבה מקרב לב. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ד' לסדר תולדות כ"ט חשוון התשע"ג שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל נתן לנו עצה וסגולה איך יכולים להיות מתמיד גדול בלימודו (עיין שיחות הר"ן סימן צ"א) סגולה להתמדה שיזכה להיות מתמיד בלימודו, הוא להיזהר לבלי לדבר על שום איש ישראלי. כמו כשהכלה היא יפה אזי האהבה בשלימות. אבל כשיש להכלה איזה חסרון ומום, אזי בודאי אין האהבה בשלימות, כמו כן התורה נקראת כלה, כמו שכתוב (דברים ל"ג ד') "תורה צוה לנו משה מורשה" ודרשו חכמינו הקדושים (ברכות נ"ז. פסחים מ"ט:) "אל תקרי מורשה אלא מאורסה", וכל אחד מישראל יש לו אות בתורה, כי יש ששים ריבוא אותיות התורה, כנגד ששים ריבוא נשמות ישראל, וכשיש חסרון באחד מישראל, נמצא שיש חסרון בהתורה ששם שורש נשמות ישראל, ועל כן בודאי אי אפשר לאהוב את התורה בשלימות. אבל כשיזהר מלדבר על שום ישראל, ולבלי למצוא שום חסרון בשום ישראלי, נמצא שאין בהתורה שום חסרון ומום, אזי בודאי יאהב את התורה מאד. ואזי יתמיד בלימוד התורה מגודל האהבה. וזהו (תהלים י"ט ח') "תורת הוי"ה תמימה" הינו כשתורת הוי"ה היא תמימה בלי שום חסרון ומום, דהיינו כשנזהרין לבלי לדבר ולבלי למצוא שום חסרון בשום ישראלי שהוא אות מהתורה, נמצא שאז תורת הוי"ה תמימה בלי שום חסרון ומום, אזי הוא משיבת נפש. כי אז דייקא זוכין לאהבת התורה ומרגישין טעם מתיקות התורה שמשיבה את הנפש, מאחר שאין בה שום חסרון, ואז זוכין להתמדה. ולכן תקבל על עצמך לא לדבר על שום בן אדם מטוב ועד רע, ותתחיל ללמוד כסדרן שיעור בששה סדרי משנה, ויהיה חשוב בעיניך כל משנה ומשנה שאתה לומד, וכן תעשה שיעור בגמרא להתחיל ממסכת ברכות, וללמוד קטע אחר קטע, ואל תסתכל על שום בריה שבעולם וכו', ותמשיך ללמוד כסדרן לאט לאט, ותפרש לעצמך כל מה שאתה לומד כאילו אתה לומד עם מישהו אחר וכו', ותהיה עקשן גדול מאד מאד בזה, העיקר לקבל על עצמך לא לדבר על שום בן אדם, ולא להכנס בשום ויכוחים עם אף אחד, אז אם תהיה חזק בכל זה, בסופו של דבר תהיה מתמיד בלימוד תורה הקדושה, ורק כך גדלו חכמי ישראל, חכמי התורה, שהכניסו את כל מהותם רק בתוך התורה הקדושה, ולא היה איכפת להם שום דבר, חוץ מהתורה הקדושה, וכך זכו להתמדה מופלגת. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|