שאלה: מאת אלחנן: לכבוד הצדיק היקר והנכבד. לצערי הרב אני שקוע מאוד בתאווה הידועה, הראש שלי מלא מחשבות רעות והרהורים מגונים, אני נכשל בכל פעם בהסתכלות בפורנוגרפיה. אני מאוד מתבייש לכתוב את זה, אבל אני באמת רוצה לצאת מזה ולהפסיק לחטוא. השאלה איך יוצאים מזה אחרי שהתרגלתי לחטוא בכל פעם? האם יש עצה להינצל מהתאווה? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י מוצאי שבת לסדר תולדות ג' כסליו התשע"ג
שלום וברכה אל אלחנן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שחכמינו הקדושים אמרו (סנהדרין מה.) אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות; ואמר החכם "אין חוצץ בפני התאוה כעצימת העינים" ואמר "אין לך אבר באברי האדם שיגרום לו מכשול כמו העינים", אדם שמרגיל את עצמו להסתכל על תמונות תועבה וכו', ועל כל מיני פורנוגרפיה וכו', בוודאי יהיה שקוע בתוך ניאוף וזנות רחמנא לישזבן, ויהיה קשה לו לצאת מזה, כי הכל תלוי כפי העינים, כי העינים רואות והלב חומד וכלי המעשים גומרים. ולכן העיקר הוא שמירת העינים, לא להסתכל בזבל ולכלוך, ועל ידי זה לא יגרה את היצר הרע בו, וכתב הרמב"ם (פרק כ"ב מהלכות איסורי ביאה הלכה י"ח) אין לך דבר בכל התורה כולה שהוא קשה לרוב העם לפרוש אלא מן העריות והביאות האסורות, אמרו חכמים בשעה שנצטוו ישראל על העריות בכו וקבלו מצוה זו בתרעומות ובכיה, שנאמר (במדבר י"א י') "בוכה למשפחותיו" על עסקי משפחות: (יט) ואמרו חכמים גזל ועריות נפשו של אדם מתאוה להן ומחמדתן, ואין אתה מוצא קהל בכל זמן וזמן שאין בהן פרוצין בעריות וביאות אסורות, ועוד אמרו חכמים (בבא בתרא קס"א.) רוב בגזל מיעוט בעריות והכל באבק לשון הרע: (כ) לפיכך ראוי לו לאדם לכוף יצרו בדבר זה, ולהרגיל עצמו בקדושה יתירה ובמחשבה טהורה ובדעה נכונה כדי להנצל מהן, ויזהר מן הייחוד שהוא הגורם הגדול, גדולי החכמים היו אומרים לתלמידיהם הזהרו בי מפני בתי, הזהרו בי מפני כלתי, כדי ללמד לתלמידיהם שלא יתביישו מדבר זה, ויתרחקו מן הייחוד: (כא) וכן ינהוג להתרחק מן השחוק ומן השכרות ומדברי עגבים, שאלו גורמין גדולים, והם מעלות של עריות, ולא ישב בלא אשה שמנהג זה גורם לטהרה יתירה, גדולה מכל זאת אמרו יפנה עצמו ומחשבתו לדברי תורה, וירחיב דעתו בחכמה, שאין מחשבת עריות מתגברת אלא בלב פנוי מן החכמה; עיין שם. הרי שלך לפניך שהעיקר תלוי בעינים, שאדם צריך לשמור מאד מאד על עיניו לא להסתכל בזבל ובלכלוך של פורנוגרפיה וכו', ואמרו חכמינו הקדושים (ירושלמי ברכות פרק א' הלכה ה') ליבא ועינא תרין סרסורי דחטאה, אמר הקדוש ברוך הוא אי יהבית לי ליבא ועינא אנא ידענא דאת לי, ואמרו חכמינו הקדושים (במדבר רבה פרשה י' סימן ו') מה ראה הקדוש ברוך הוא לשאול הלב והעינים מישראל שיהו אחריו, לפי שעבירה תלויה בהם, העינים רואות את הזונה והלב מהרהר אחריה. ולכן כל זמן שלא תפסיק להסתכל בזבל ובלכלוך, יבער בך יצרך, אם אתה רוצה לחזור בתשובה שלימה באמת, אתה מוכרח להפסיק תיכף ומיד מללכת למקומות המטונפים וכו', ומכל שכן להסתכל בזבל ובלכלוך ובפורנוגרפיה וכו' וכו'. ואל תאמר שכל כך התרגלתי לזה עד שאין לי בחירה על זה, כי כבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"י) לאחד ששאל אותו כיצד הוא הבחירה, השיב לו בפשיטות: שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות, אם רוצה עושה, ואם אינו רוצה אינו עושה וכו', [וכתב מוהרנ"ת ז"ל ודבר זה הוא נצרך מאד לדעת, כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאד, מחמת שהם מורגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאד, על כן נדמה להם שאין להם בחירה, חס ושלום, ואינם יכולים לשנות מעשיהם. אבל באמת אינו כן, כי בודאי יש לכל אדם בחירה תמיד על כל דבר, וכמו שהוא רוצה עושה]. זכור גם זכור כי העולם אינו הפקר, וכך אמרו חכמינו הקדושים (קהלת רבה פרשה ד' סימן י"ג) על הפסוק (קהלת ד' ח') "יש אחד ואין שני גם בן ואח אין לו ואין קץ לכל עמלו גם עיניו לא תשבע עושר ולמי אני עמל ומחסר את נפשי מטובה גם זה הבל וענין רע הוא", "יש אחד" זה יצר הרע, "ואין שני" שאין לו בן זוג בעבירה, "גם בן ואח אין לו" בשעה שהולך אדם לעבור עבירה אינו רואה שיש לו בן שימות בעונותיו, ואינו רואה שיש לו אח שיתבייש ממנו ולהתגנות בו, "ואין קץ לכל עמלו" במעשיו הרעים, "גם עינו לא תשבע עושר" אלו מעשיו הרעים, "ולמי אני עמל" שלא להדבק בדרכיו, ומי שאינו עושה כן "גם זה הבל". ולכן עצתי שתכניס את הדיבורים האלו בתוך לבך, כי מי ששקוע בניאוף וזנות וכו', ואינו נתעורר לצאת משמה וכו', לבסוף יתגלה קלונו ברבים וכו', ומה גם שיקבל מכה כזו שלא חלם עליה וכו', אדם חושב שתמיד יהיה בריא ויוכל לחטוא ולעשות כל מה שלבו חפץ וכו', ואינו יודע אשר פתאום יתפוס אותו הרע והמחלות והחלאים רעים, או הילדים שלו יחלו רחמנא לישזבן, ולכן אשרי מי שהוא איש וגבר, וחוזר בתשובה שלימה, ועוזב את כל השטויות לגמרי. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|