שאלה: מאת מירי: שלום לצדיק מיבנאל, ה' ישמור אתכם. בעלי רוצה לנסוע לשבת חנוכה באומן, ואני אמורה להישאר עם שמונה ילדים וביניהם שש בנים שצריכים את האבא. האם יש ענין לנסוע לאומן גם לשבת חנוכה? מספיק שאני סובלת בראש השנה, עם כל זאת אני מניחה לו לנסוע בחפץ לב, אבל בחנוכה הילדים צריכים את החינוך של האבא בהדלקת הנרות ובשירי חנוכה. אני מבקשת את עצתך, תודה. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י מוצאי שבת לסדר תולדות ג' כסליו התשע"ג
שלום רב אל מירי תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל הזהירנו ביותר להיות אצלו בראש השנה, ואמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ג) הראש השנה שלי עולה על הכל, והיה פלא אצלי מאחר שהמקורבים שלי מאמינים לי ולמה לא יזהרו כל האנשים המקורבים אלי שיהיו כולם על ראש השנה איש לא יעדר, כי כל ענין שלי הוא רק ראש השנה, והזהיר לעשות כרוז שכל מי שסר אל משמעתו ומקורב אליו יהיה על ראש השנה אצלו לא יחסר איש ומי שזוכה להיות על ראש השנה ראוי לו לשמוח מאד מאד, כמו שכתוב (נחמיה ח') "אכלו מעדנים ושתו ממתקים כי חדות הוי"ה הוא מעוזכם" וזה נאמר על ראש השנה; וכן אמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ה) הראש השנה שלי הוא חידוש גדול, והשם יתברך יודע שאין הדבר הזה בירושה מאבותי, רק השם יתברך נתן לי זאת במתנה, שאני יודע מהו ראש השנה, לא מבעיא אתם כולכם, בוודאי תלויין בראש השנה שלי, אלא אפילו כל העולם כולו תלוי בראש השנה שלי. ועוד הרבה בקשות ואזהרות שביקש והזהיר אותנו רביז"ל לבוא אליו בראש השנה, כי אז הוא יום הדין ודנים את האדם, ואנחנו צריכים עורך דין גדול שימליץ בעדנו, ולכן אין תירוץ להתחמק מלהיות אצל רביז"ל בראש השנה, אדם צריך לעשות לעצמו חשבון כי הנה עומדים לדון אותו בבית משפט עונש מוות וכו', ויש עורך דין אחד הכי גדול שיכול להציל אותו מכל זה וכו', האם אדם לא היה מוכר את הכל כדי לממן את העורך דין הגדול הזה שיצילו ממות לחיים? האם לא היה עושה כל מה שביכולתו לנסוע אל העורך דין הגדול הזה שיחוס וירחם עליו, ויצילו מהדין הקשה? האם היה שייך שאחד היה מונע אותו? הרי הוא מדבר פה מהחיים שלו, מהעתיד שלו, מה לא יעשה אדם כדי שינצל? ואף אחד בעולם לא יכול למנוע ממנו זאת מלנסוע אל העורך דין שלו, כי מדברים פה ממוות לחיים, וכן אם היה נגזר על אשתו או על ילדיו חס ושלום איזה עונש מוות, האם הוא לא היה עושה כל מה שביכולתו כדי להציל אותם? והנה בראש השנה דנים את האדם על כל השנה, ושום צדיק בעולם לא הבטיח כמו שרביז"ל הבטיח על ענין ראש השנה שלו, שכל העולם עומדים ותלויים בראש השנה שלו, ואמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ו) שיכולין אז אנשים לקבל תיקונים מה שבכל השנה לא היה באפשר שיהיה להם תיקון בשום אופן, אף על פי כן בראש השנה יכולין אפילו הם לקבל תיקון. אף על פי שבכל השנה אפילו הוא בעצמו ז"ל לא היה יכול לתקנם, אבל בראש השנה גם הם יכולים לקבל תיקונים. כי אמר שהוא עושה בראש השנה ענינים ותיקונים מה שבכל השנה גם הוא אינו יכול לעשות; ובפרט שהבטיח להמליץ טוב לכל אלו שיבואו אליו בראש השנה, ויעבירם בדין קודם שכולם עוברים וכו' וכו', ולכן אין למעלה מזה מלהיות אצל רביז"ל בראש השנה באומן, ושום בריה לא יכול לומר אחרת כלל. והנה בחיים חיותו היו אנשי שלומינו נוסעים אליו גם בשבת חנוכה, וגם בחג השבועות, אבל ההדגשה שהדגיש בפירוש לבוא אליו, והזהירנו בכמה מיני אזהרות וביקשנו בכמה מיני בקשות, זה רק על ראש השנה. ולכן אין שום ענין לנסוע בשבת חנוכה, כי האבא צריך להיות עם הילדים כל ימי חנוכה, כי הם צריכים אותו וכו', חנוכה הוא חג החינוך לחנך את ילדיו, והילדים צריכים את האבא לראות איך שמדליק נרות חנוכה, וישיר איתם ביחד שירי חנוכה, בכלל טוב מאד לאבא בשביל חינוך ילדיו להיות עם הילדים, ולכן אין שום ענין לנסוע בשבת חנוכה. ואף שאנחנו מוצאים שמוהרנ"ת ז"ל היה נוסע, וכן הרבה מאנשי שלומינו נסעו, זה היה מהעיירות שסביב אומן, אבל לא כמו היום שצריכים לעזוב את הבית כבר כמה ימים לפני שבת וכו', ונמצא שהילדים מסתובבים בהפקר וכו', ולכן אין שום ענין לנסוע לא בשבת חנוכה ולא בחג השבועות. באמצע השנה יכולים לנסוע מתי שרוצים ליום יומיים וכו', או לקחת עמו את אשתו וכו', אבל אין ענין נסיעה פומבית בשום פנים ואופן, זה רק לאחרונה נעשה התעוררות על ידי סוכני נסיעות שרוצים להרוויח כסף. תגידי לבעלך את דעתי, וכך היו נוהגים אנשי שלומינו שהיו גרים רחוק שלא נסעו אלא בראש השנה.
|