שאלה: מאת דרור: לכבוד מוהרא"ש שליט"א. ידוע מה שאמר רבינו שצריכים להתפלל בפשיטות ולא צריכים להתעסק עם כוונות. האם זה נכון גם לגבי ברכות כגון הדלקת נרות חנוכה? ומה לגבי הכוונות בספר 'נר להצדיק', האם מותר לכוון בהם או לא? ברוכים תהיו ובריאות איתנה עד 120 שנה. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר וישב י"ט כסליו התשע"ג
שלום וברכה אל דרור נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"כ) אחד מאנשי שלומנו סיפר למוהרנ"ת ז"ל, שהיה מדבר עם רביז"ל בעבודת השם יתברך כדרכו, והבין רביז"ל שהוא עוסק קצת לכוון כוונות בתפלתו, והקפיד עליו רביז"ל מאד ואמר לו, שלא יעסוק עוד בזה, ולא יתפלל עם כוונות, רק יכוון פירוש המילות כפשוטו. (אף על פי שזה האיש למד כתבי האריז"ל על פי פקודתו, אף על פי כן לא רצה שיתפלל עם כוונות כלל). ואמר לו רביז"ל שמי שאינו ראוי לזה, כשמתפלל עם כוונות הוא כמו כישוף, כי בכישוף נאמר (דברים י"ח) "לא תלמד לעשות", ודרשו חכמינו הקדושים (שבת ע"ה) 'לא תלמד לעשות, אבל אתה למד להבין ולהורות'. כך הוא בענין הכוונות להבדיל, שאין צריכין ללמוד אותם, כי אם להבין ולהורות, אבל לא לעשות עמהם, דהיינו לכוונם בתפלה, מי שאינו ראוי לזה. ואמר כי עיקר התפלה היא דביקות להשם יתברך, והיה טוב יותר להתפלל בלשון לעז, שמדברים בו, כי כשמתפללים בלשון שמדברים בו, אזי הלב סמוך ודבוק מאד בדיבורי התפלה, ויכול לדבק עצמו ביותר להשם יתברך. אך כבר תיקנו לנו אנשי כנסת הגדולה סדר התפלה (מחמת שלאו כל אדם יכול לסדר סדר התפלה לעצמו), על כן אנו חייבים להתפלל בלשון הקודש כמו שסידרו לנו. אבל העיקר הוא רק לכוון פירוש המילות כפשוטו, שזהו עיקר התפלה, שמתפללין לפני השם יתברך על כל דבר ודבר, ועל ידי זה מתקרבין ומתדבקין בו יתברך. והנה מי שמדבר בלשון הקודש תמיד, (כגון מי שנולד בארץ ישראל), אין צריך לחשוב בדעתו פירוש המילות, רק שיטה אוזנו מה שהוא אומר, וזה עיקר כוונתו בתפלה. ואצל הצדיקים האמיתיים הגדולים במעלה, אצלם כל הכונות של האריז"ל הם פירוש המילות, שבפירוש המילות שלהם כלולים כל הכוונות. הרי שלך לפניך מה דעת רביז"ל בענין כוונות בתפלה, העיקר בשעה שאדם אומר את תיבות התפלה, שיכוון פירוש המילות, שאז הוא נכלל בו יתברך בסוד (דברים י' כ"א) "הוא תהלתך והוא אלהיך", כי דייקא בשעה שאדם מכוון פירוש המילות, הוא נדבק באין סוף ברוך הוא, ואמר הרב הקדוש השר שלום מבעלזא זי"ע, באם אדם יכוון פירוש המילות מהתחלת התפלה עד הסוף, יזכה לרוח הקודש על ידי זה, כי אותיות ותיבות התפלה שאדם מוציא משפתיו, זה בעצמו עצם היחודים, אבל הצדיקים שבקיאים בכתבי האריז"ל, אזי אצלהם השמות והכוונות בעצמם פירוש המילות, ובשעה שמתפללים זה כבר ממילא הולך ביחד, עם כל זאת רוב בני אדם לא בקיאים בזה וכו' וכו', ולכן אין טעם לקחת סידור מלא שמות ולהסתכל בזה כמו התרנגול באמירת 'בני אדם' וכו'. תהלה לאל הקדוש ברוך הוא זיכני לחבר ספר "יחוד השם" כוונות כל היחודים, וכן סידור תפלה "אור האורות" על כל סדר התפלות עם השמות והכוונות מהאריז"ל, עם כל זאת אני בכלל לא יודע שאני ידפיס את זה פעם. את הכוונות שנדפס בספר "נר להצדיק", זה נלקח מהסידור "אור האורות", וזה היה רק חד פעמי לפני למעלה משלושים וחמש שנה, כי אז היתה הרבה מחלוקת וויכוחים וקטנוניות בין אנשי שלומינו, וכאב לי מאד שאנחנו מקורבים אל רבי כל כך גדול שהוא מאיר את עינינו בדביקות האין סוף ברוך הוא, והוא רוצה להביא אותנו אל המדריגות שרק יכולים להגיע וכו' וכו', ופה מתווכחים על כבוד וכו', ועל כסף וכו', ולכן הדפסתי את זה כדי שיראו שיש משהו יותר חשוב מכסף וכבוד וכו' וכו', כמובא בקטע הזה שם, אבל בשום פנים ואופן לא הדפסתי את זה כדי לכוון את הכוונות וכו'. והיום אני רואה איך שהייתי צודק לא להדפיס את הספרים הנזכרים, כי מי שלא ראוי לזה יכול לבוא לטעויות גדולות מאד מאד, ולהכנס בדמיונות וכו', עד שיתהפך לו השכל לגמרי, ויכול לדמיין דמיונות שאין להם שחר וכו', וכמו שצדיקים אמרו שאפילו גדולים וקדושים צריכים לשמור מדמיונות וכו', כי לפעמים גם עץ רקוב מאיר בלילה וכו', ודי לחכימא, ומי שהולך להתבודד בלילה בשדה או ביער, אם הוא רוצה רק את הקדוש ברוך הוא, ולא רוצה שום דבר, אזי יזכה להכלל בו יתברך, אבל אם הוא מחפש מדריגות, פתאום הוא יראה ניצוצי אור… שהם סך הכל זבובי אור שמאירים בלילה כידוע שיש זבובים כאלו שבלילה מאירים, והטיפש הזה חושב שהוא רואה ניצוצי אור וכו', ורבים חללים הפילו אלו שנכנסו בדמיונות של בעלי מקובלים וכו', עד שנותנים תיקונים וכו', וזה סתם שטויות וליצנות וכו', ויש שכבר רואה שרביז"ל לא נמצא באומן, אלא הוא ראה במו עיניו שלקחו אותו משם והביאו אותו להר ציון וכו', ונכנס בדמיון כזה עד שרואה את זה בדמיונו וכו', הרי שלך לפניך שבקבלה יכולים להטעות את עצמו מאד מאד. ולכן צריכים לקיים בתמימות ופשיטות את דברי רביז"ל להתפלל להקדוש ברוך הוא בלשון נוכח, וידביק את עצמו בו יתברך, שאין בלעדו יתברך כלל, כי מלא כל הארץ כבודו, ובכל תנועה ותנועה שם אלופו של עולם. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|