שאלה:
מאת יוני: שלום לרבי הקדוש. באתי לשאול: מאחר שאני יודע שדעתכם הקדושה שלא לבקר במחנות ההשמדה מהשואה על פי דברי הבעל שם טוב הקדוש זי"ע שאמר שהיכן שהרגו יהודים שורה קליפה נוראה ולא טוב לבקר שם. ומה לגבי אומן? הרי גם שם הרגו שלושים אלף יהודים, ואיך מותר לבוא לשם? לא שיש לי קושיא על ההגעה לאומן חלילה מאחר שרבנו ז"ל אמר לבוא אז באים. אלא שרציתי לדעת איך זה מסתדר עם הנ"ל ומהו החילוק בין המקרים. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר וישב כ' כסליו התשע"ג שלום וברכה אל יוני נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה שואל שאלה טובה מאד, והתירוץ הוא פשוט ולעניין, הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, החזיק שבמקום שהרגו יהודים שמה מקום מסוכן, כי ההשארה של מלאך המוות נשאר שם, ולכן לא כדאי ללכת במקום שהרגו יהודים, בשביל זה כמה צדיקים הזהירו בכלל לא ללכת במחנות ההשמדה מהשואה, שהמקום מלא קליפות, שהעמלקים הארורים ימח שמם וזכרם הרגו ושרפו וחנקו ובכל מיני מיתות משונות אנשים חפים מפשע, גברים נשים וילדים על לא דבר, רק מפני שהם יהודים. באומן ידוע שגם שם הרוצחים האוקראינים הארורים בראשם גונטה ימח שמו, טבח שלושים אלף יהודים שמסרו נפשם על קידוש השם, זאת אומרת לא במקום שרביז"ל גנוז שם היה הטבח, אלא לפני הכנסיה שלהם שם גונטה וחבריו חופה נמוכה, ומתחת לזה צלב, והכריז שכל מי שרק יעבור דרך החופה (כמובן שהוא מוכרח להשתחוות כי החופה היתה נמוכה) ישאר חי, והפלא העצום שכל הגברים הנשים והילדים העדיפו יותר לההרג מלעבור דרך החופה ולהשתחוות להצלב, והוא וחבריו הרגו את כולם, והצדיק הנסתר רבי דוד חזן זי"ע, עם עוד כחמישים אנשים שהתחבאו באיזו מערה, כשהרוצחים השאירו את כל החללים על פני השדה, וכשעזבו את העיר אז יצא רבי דוד חזן זי"ע עם האנשים, וקברו את כל החללים על המקום שהם טמונים עכשיו, ושם רצה רביז"ל להטמן ביניהם, ואמר שהיה פה קידוש השם נורא מאד, יהודים מוכנים למסור את נפשם ולא לעבור דרך צלב ולהשתחוות אליו, ולכן בחר רביז"ל להטמן שמה ביניהם, כי שמה קבורים אנשים שהלכו על קידוש השם. ולכן זה הפרש גדול מאד בין מקום גניזתו של רביז"ל, ששם טמונים הקדושים, מאשר באושוויץ וטרבילינקה ומיידנאק וכו' וכו', שמה השמידו את היהודים במיתות משונות חנקו אותם בגז ושרפו אותם, ואין זכר אפילו מהאפר שלהם, הקדוש ברוך הוא ינקום את דמם השפוך, ונזכה לראות במו עינינו בנקמת דם עבדיך השפוך. אקווה שתבין את ההפרש. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|