שאלה: מאת חיים: שלום לכ"ק אדמו"ר מוהרא"ש שליט"א. הנה מגיעים אלינו ימי חנוכה, שהם אמורים להיות ימים של שמחה, הלל והודאה, אבל מרוב צרות שיש לי ומשברים בחיים הפרטיים, אני לא מסוגל להיות בשמחה. אשמח אם הצדיק יכתוב לי איך להתחזק בפרט בימים אלו. תודה רבה. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר מקץ כ"ה כסליו (א' דחנוכה) התשע"ג
שלום וברכה אל חיים נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ב') שימי חנוכה הם ימי הודאה, כמו שאנו אומרים בתפלה "וקבעו שמונת ימים אלו בהלל ובהודאה, ועשית עמהם נס נפלא ונודה לשמך הגדול", ובאמת כל בר ישראל אם רק יתבונן, יראה ויבין וישכיל את הנסים והנפלאות שהקדוש ברוך הוא עושה איתו בכל יום ויום, ואין לך אדם שלא נעשה עמו נסים, ואמרו חכמינו הקדושים (נדה ל"א.) לעולם אפילו בעל הנס אינו מכיר בנסו, כי הקדוש ברוך הוא עושה עם כל אחד ואחד נסים ונפלאות, והוא אפילו לא שם לב אל זה. כמאמרם ז"ל (שוחר טוב תהלים ק"ו) אי אפשר לעולם בלא ניסין ובלא פלאין. כיצד, אדם נתון על גבי המטה והנחש בארץ לפניו ובא לעמוד והרגיש בו הנחש, כיון שבא ליתן רגלו עליו ברח הנחש מפניו. ואינו יודע מה פלאי עשה הקדוש ברוך הוא עמו. ומי יודע, הקדוש ברוך הוא. שנאמר, "לעושה נפלאות גדולות לבדו". הוא לבדו יודע ניסים ונפלאות שעושה עמנו; אדם יוצא היום מפתח ביתו אל הרחוב וחוזר בריא ושלם לביתו, זה כבר נס בתוך נס, כי כל הדרכים בחזקת סכנה, ויש כל מיני מטורפים שנוהגים בפראות וכו', ואנשים חפים מפשע נפגעים וכו'. ולכן זה נס בתוך נס שהקדוש ברוך הוא עושה עם כל אחד, והוא אפילו לא קולט את הנסים שעשה עמו הקדוש ברוך הוא, וכן בגופו של אדם יש נסים ונפלאות בכל יום ובכל שעה ובכל רגע, כמאמרם ז"ל (שמות רבה פרשה כ"ד סימן א') בוא וראה כמה נסים עושה הקדוש ברוך הוא עם האדם והוא אינו יודע, שאלולי היה אוכל פת כשהיא חיה, היתה יורדת בתוך מעיו ומשרטת אותו, אלא ברא הקדוש ברוך הוא מעיין בתוך גרגרתו שהוא מוריד את הפת בשלום; אדם חושב שזה טבע שאוכל ובולע את האוכל וכו', ואינו שם לב לרטיבות שיש בתוך פיו וכו', שעולה לו רוק וכו', וזה כמו מעיין שברא לו הקדוש ברוך הוא בגרונו, כדי שהאוכל ירד בשלום, וזה נס בתוך נס, אדם חושב שזה טבע, והרגע שאדם מרגיל את עצמו להסתכל רק על החסדים שהקדוש ברוך הוא עושה איתו, בכל יום ובכל שעה ובכל רגע, בזה הוא ממשיך על עצמו את האור הגנוז, להאמין בחידוש העולם, וכמובא בדברי מוהרנ"ת ז"ל (ליקוטי הלכות כבוד רבו ותלמיד חכם הלכה ג' אות י"ד) שעיקר נר חנוכה הוא כדי לתקן את האמונה בשלימות על ידי רוח נבואה שמקבלין מהצדיקים הגדולים במעלה נוראה ונפלאה מאד שנמצאים בכל דור ודור אפילו עתה גם עתה. ועיקר האמונה הוא להאמין בחידוש העולם, שזה אי אפשר להבין בשכל בשום אופן כי אם באמונה, שכל זה הוא סוד חנוכה, כי היוונים רצו לעקור מעם ישראל את האמונה הפשוטה, עד שגזרו גזירות על נשמות ישראל, ובפרט הגזירה שגזרו (ראש השנה י"ח:) מלכות יון גזרה שלא להזכיר שם שמים על פיהם וכשגברה מלכות חשמונאי ונצחום התקינו שיהו מזכירין שם שמים אפילו בשטרות; היינו זה לעומת זה אפילו על סתם שטר, להזכיר את שמו יתברך, כי היוונים החשיכו עיניהם של ישראל, להוציא להם כל זיק של אמונה בו יתברך, ועל כן נקרא חנוכה שהוא לשון התחלה והתחדשות, היינו שעל ידי מצות נר חנוכה, זוכין להאמין בההתחלה והתחדשות הראשון, דהיינו בחידוש העולם שהשם יתברך ברא עולמו יש מאין המוחלט, שזה עיקר האמונה שזוכין על ידי נר חנוכה שאנו מדליקים בכל לילה ולילה, ומאירים את כל הבית עם השגחתו הפרטי פרטית, לידע ולהוודע שאין בלעדו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא. ולכן ראוי לנו להודות ולהלל ולשבח את הקדוש ברוך הוא, על הנסים והנפלאות שעשה ועושה ויעשה עמנו וכו', ועל כן עכשיו אי אפשר לראות ולהשיג בהדעת של חידוש העולם, כי אם על ידי אמונה שמקבלין מהצדיקים האמיתיים הנמצאים בכל דור ודור, שיונקין מהאור הגנוז שהם דבקים לגמרי בו יתברך, והם בטלים ומבוטלים אל עצם עצמיות אלקותו יתברך, ואת האור הזה אנו זוכין לקבל על ידי אור הנר הקדוש של חנוכה שאנו מדליקים, ועל כן מדליקין נר חנוכה שמונה ימים להורות שאנו זוכין לאמונת חידוש העולם שנברא בשבעת ימי בראשית שהוא חידוש העולם של תחילת הבריאה, ואנו חזקים באמונה זאת באמת עד שנזכה לחידוש העולם של לעתיד שהוא בחינת יום השמיני כידוע. וזהו בחינת שמונת ימי חנוכה שמדליקין וממשיכין האור הגנוז מקצה ועד קצה להאמין בחידוש העולם של כלל הבריאה שכלול בשבעת ימים שבעת ימי הבנין, בחינת שבעת ימי בראשית עד שנזכה על ידי זה לחידוש העולם של לעתיד שהוא בחינת יום השמיני, כי יום השמיני הוא בבחינת בינה כידוע, ובינה היא בחינת עלמא דאתי כידוע. נמצא שדייקא בימים האלו שאנחנו מדליקים בכל לילה את נרות חנוכה, ראוי לנו לשמוח מאד מאד עם האור הגנוז הזה, ולשמח את האשה ואת הילדים, וזה בעצמו מחזק את האמונה הקדושה, כי באמת כל מה שעובר על בני אדם בכל יום ובכל שעה, זה רק מחמת שלא מתחזקים באמונה פשוטה שהוא יתברך מחדש את הבריאה בכל יום ובכל שעה ובכל רגע ממש, כי אם אדם היה חזק באמונה הזו, אזי אף פעם לא היה רב עם אשתו ועם הילדים שלו, והיה תמיד שמח ומשמח את אחרים, ואת ההתחזקות הזה אנחנו מקבלים מהצדיק האמת שהוא בחינת הכהן הגדול, שהשאיר פח שמן טהור, שאף אחד לא נגע בזה, כי הדעת של הצדיק האמת אי אפשר לבטל כלל, שזה האור הגנוז של רביז"ל. יעזור הקדוש ברוך הוא שתעשה התחלה חדשה, ותתן תודה להקדוש ברוך הוא על כל החסדים והרחמים גמורים שעושה איתך הקדוש ברוך הוא, ותהיה רק שמח, ואז תזכה לחידוש הבריאה, היינו שתרגיש איך שכל הבריאה מתחדשת בכל יום ובכל שעה ובכל רגע, ותהיה הכי מאושר בחיים.
|