שאלה: מאת שלום: אני ואשתי רוצים לקנות בית ביבנאל. האם כדי לקנות בית עכשיו או לחכות שירדו המחירים של הדירות? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר מקץ כ"ה כסליו (א' דחנוכה) התשע"ג
שלום וברכה אל שלום נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. דע לך שהביקוש מאד מאד גדול ביבנאל, והמחירים רק עולים, ולכן עדיף לקנות תיכף ומיד לפני שיעלו עוד יותר את המחירים, כי שמה המחירים לא ירדו אלא יעלו. עם כל זאת אני מוכרח להזהיר אותך וכן להזהיר את אחרים, לשמור מאד מאד לא לקנות חתול בשק, הכל מוכרח להיות דרך עורך דין, כי לאחרונה יש הרבה יזמים שעובדים על בני אדם ולוקחים מהם מקדמה, ולבסוף הוליכו את הכסף על קרן הצבי, ולכן אסור לקנות לא שטח ולא בית, אלא דרך עורך דין מומחה גדול בנדל"ן, לא להאמין לשום בן אדם בשום פנים ואופן, כי אחרת יכולים ליפול בפח כזה שיאבד את כל הכסף שלו, ויש היום יזמים שמבטיחים בפרוספקט מודפס עם תמונות איך השטח יראה וכו', ואיך השכונה תראה וכו', והכל עורבא פרח, ולכן צריכים מאד מאד לשמור מנוכלים כאלו, אבל עקרונית בוודאי כדאי לקנות מה שיותר מהר, כי תהלה לאל יבנאל לבסוף תהיה עיר גדולה. מי האמין שמושבה נדחת שאפילו לא ידעו איפה זה נמצא על המפה, שתתהפך להיות עיר ברסלב במלוא מובן המילה, כי תהלה לאל בנינו קהילה קדושה, חממה של אמונה, מקור של חסד, ממש לתפארת ביבנאל, שעד עכשיו היה שם מדבר שמם מהיהדות, ומאז שיסדו את יבנאל בשנת תרס"א עד שבאנו לשם בשנת תשמ"ח לא היה זכר של יהדות כלל וכו', ואדרבה פה היה המקום שהעבירו על הדת את עדת התוניסאים ואת עדת התימנים וכו' וכו', והיה המקום פה שמם לגמרי בלי שום זכר של יהדות, ותהלה לאל היום המקום פורח ברוחניות, מי שרק נכנס שמה לא יכול להאמין מה שרואה לפני מראה עיניו, חושב שהוא נמצא בירושלים, או בבני ברק, או בברוקלין, בלי שום הגזמא, קודם יש מנינים מותיקין עד חצות לילה, שחרית מנחה ערבית מנין אחר מנין, שדבר כזה יש רק בעיירות הגדולות, אבל לא באיזה מושבה נידחת שלא ידעו אי פעם איפה זה על המפה וכו. אחר כך יש לנו מקוה מפואר ענקי לגברים עם שלוש בורות לטבילה, וכן יש לנו מקוה טהרה מפואר לנשים (אגב שמסוגלת מאד לפקידת עקרות, כי נבנה במסירות נפש הכי גדולה במחתרת כמו ברוסיה לפני שבעים שנה, כי זה שצריך להיות ממונה על הדת, הוא אשר עיכב את בניית המקוה בכל מיני מסירות אשר לא יאומן כי יסופר וכו'). וכן יש לנו מערכת חינוך שלמה, היינו שיש לנו פעוטונים, גנים לבנים ולבנות, בית ספר לבנות, וסמינר לבנות, תלמוד תורה לבנים, וישיבה קטנה, וישיבה גדולה לבחורים מצויינים, וכן יש לנו ישיבה של בעלי תשובה, ומדרשיה לבעלות תשובה, אשרי עין ראתה זאת במו עיניו, מלבד זאת יש לנו כולל לבעלי בתים "אור המאיר", שלומדים שמה קרוב למאה אברכים, וכן כולל להוראה "תפארת בנימין", שלומדים שמה חמישים אברכים את ההוראה, ותהלה לאל יש לנו "בית הוראה" עם גאב"ד ועם שלושה דיינים, שהם פוסקי הלכות המצויות וכו', ושואלים אותם את כל השאלות שיש לכל אחד, והמקום שוקק ביהדות. ועל כולם יש לנו בית התבשיל – אהל אברהם שמחלק אוכל בחינם לכל מי שרק רעב, ובכל יום מתפילת ותיקין עד עשר בערב זה פתוח לכולם, גברים ונשים וילדים, ובכל יום מחלקים קרוב לאלף מנות אוכל טרי וטעים. יש לנו במשך היום שש שיעורים נפרדים בדף היומי, ופה מדברים מאיזה מושבה נדחת שאף אחד לא ידע אי פעם איפה שזה נמצא וכו', ועכשיו תהלה לאל יש כבר למעלה מארבע מאות משפחות חסידי ברסלב כן ירבו, ועכשיו בונים אלף דירות חדשות בשביל אנשי שלומינו. וזה שנה שפתחנו פה חנות יודאיקה "ברסלב סנטר" כל מה שיהודי צריך בנקודה אחת, ותהלה לאל יש מהפיכה ביבנאל ביהדות, זה ארבעים שנה שמונעים מתושבי המקום להכעיס וברשעות כל הקשור ליהדות וכו', ותהלה לאל מהרגע שנפתח החנות התחילו תושבי המקום להכנס, וכל אחד קונה זה מזוזה, זה ציצית, זה תפלין, זה טלית, זה כיפות וכו' וכו', מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ, לא יאומן כי יסופר קדושת כל בר ישראל, אשרי עין ראתה זאת. וכן רואים איך שיש דו קיום בין תושבי המקום חסידי ברסלב, לא מפריעים לאף אחד וכו', הם קהילה פתוחה וכו', בבחינת חיה ותן לחיות וכו', לא מתערבים בחיי אף אחד וכו', יבנאל תהיה דוגמא ומודל מה קומץ קטן של יהודים עם מסירות נפש יכולים להפוך מדבר שמם מיהדות וכו', למקום פורח, ועוד רבות יספרו על זה, אחר חצי יובל שנים של רדיפות ומסירות וכו' וכו', שרודף ומוסר אותנו מי שרודף ומוסר וכו' וכו', ושם מקלות בהגלגלים וכו', ומונע ומעכב כל דבר השייך לקדושה, ואף על פי כן בכח הרצון החזק שהכניס בנו רביז"ל, הצלחנו להקים אימפריה כזו, ולא בחינם שרביז"ל אמר (חיי מוהר"ן סימן רי"ח) "בעזרת השם איך האב אויס גיפירט אין וועל אויס פירן", "נצחתי ואנצח", ותהלה לאל אור הקדושה רק עולה, וחושך הטומאה רק נעלם עד שיתבטל לגמרי, ויקויים (זכריה י"ג ב') "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ".
|