שאלה: מאת מרדכי לייב: אני הדל השפל והנבזה, עברתי הרבה מאוד בחיי, זוכר אני את עצמי בחיידר מלא שמחה וסיפוק מהתורה הקדושה המשמחת הלב והמאירת עיניים, נכנסתי לישיבה והסבל שסבלתי שם איני יכול לכתוב כי אם מעט, פצעו ושברו נפשי לאלפי רסיסים קטנים על כן שאני מקושר לרבינו הקדוש והנורא, ביזו אותי באופן נורא, ערבבו לי הדעת, בעוד שלא הורגלתי בדברים כאלו שאני בחור עדין נפש והישיבה הייתה ירושלמית שהייתה ההפך הגמור מזה, וכן ירדו לחיי על עוד הרבה עניניים, ואני בראותי כל זאת לקחתי עצמי לעבודת ה', עברתי הרבה נסיונות גדולים בעינייני קדושה ועמדתי בהכל בגבורה עילאית, וחושב אני שהקדוש ברוך הוא רצה רק להיטיב עמי ועל כן הכניסני לשם. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר מקץ כ"ה כסליו (א' דחנוכה) התשע"ג
שלום וברכה אל מרדכי לייב נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הנה כפי דבריך עברת חיים קשים של ימי נעורים וכו', וכן נכשלת כבר בפגם הברית מרוב הלחץ והדחק שהיה עליך וכו', ועכשיו אתה רוצה שאני לא יחזק אותך, אלא עצות מעשיות וכו'. ולכן ידידי היקר, אתה בחור צעיר, קודם כל אתה צריך לשכוח את כל העבר, ולעשות התחלה חדשה לגמרי, אין לך עבר כלל, זה הדבר הראשון, וכך אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן כ"ו) אצל העולם השכחה היא חסרון גדול בעיניהם. אבל בעיני יש בהשכחה מעלה גדולה. כי אם לא היתה שכחה, לא היה אפשר לעשות שום דבר בעבודת השם יתברך אם היה זוכר כל מה שעבר לא היה אפשר לו להרים את עצמו לעבודתו יתברך בשום אופן, גם היו מבלבלים את האדם מאד כל הדברים שעוברים עליו. אבל עכשיו על ידי השכחה נשכח מה שעבר, ואצלו אמר רביז"ל הוא הדרך שכל מה שעבר והלך, נפסק והולך לחלוטין ואינו חוזר בדעתו עוד כלל. ואינו מבלבל כלל עצמו עוד במה שכבר עבר והלך וכו'. הדבר השני, התחזקות צריך כל אחד ואחד בזה העולם, אפילו הצדיק הכי גדול שכבר יצא מחיזו דהאי עלמא לגמרי, צריך ומוכרח התחזקות, אין דבר כזה לחיות בלי התחזקות, אדם מוכרח שיחזקו אותו, ואת זה אנחנו מקבלים מרביז"ל, ולכן תתמיד בספריו הקדושים ושם תמצא מרגוע לנפשך, העיקר תצא מהעצבות והמרירות והדכאון שנכנס בך, מכל מה שעבר עליך וכל הישיבות שרק למדת, כי אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קפ"ט) עיקר נשיכת הנחש הוא עצבות ועצלות, ולכן אשרי אדם שיש לו שכל וקולט תיכף ומיד שבו ברגע שנמשך עליו עצבות ומרירות ודכאון וכו', זה בא מצד הטומאה, ולהיפך כשימשיך את עצמו אל השמחה, ולפקח את דעתו, זה בא מהקדושה, ולכן תראה מה לפניך, תמסור את נפשך רק להיות בשמחה, ואז טוב לך כל הימים. עצה מעשית שתיכף ומיד תכנס בישיבה שלא מלחיצים את הבחורים שמוכרחים ללמוד כפי סדר הישיבה, אלא כל אחד יכול ללמוד מה שהוא רוצה, ותקבע לעצמך שיעור בחומש ורש"י עם התרגום מפרשת השבוע, ותרגיל את עצמך לגרוס המון פרקים משניות כסדרן, וכן לגרוס המון דפים גמרא כסדרן דייקא, להתחיל מהתחלת ששה סדרי משנה, מהתחלת ש"ס, וככה לגרוס פרק אחר פרק דף אחר דף, ולאט לאט תוכל לשקם את עצמך, ותרגיל את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, אשר כל דיבור ודיבור שמדברים אליו יתברך זה הצלחה נצחית, הצלחה כזו אשר אין לתאר ואין לשער כלל, ועל ידי זה תוכל בקרוב להשתנות מן הקצה אל הקצה, ותהיה מוכן להתחתן ולבנות בית נאמן בישראל, אם תציית אותי ותלך בדרך זה, תשתנה בין לילה ליום, העיקר לא להתבלבל משום בריה שבעולם, הרגע שאתה מתבודד להקדוש ברוך הוא, אתה כבר לא צריך את אף אחד, וזה מה שקבלנו מרביז"ל, העיקר רק לדבר עמו יתברך, וזה יכניס בך רגיעה נפשית וכו', ואף פעם לא תהיה לבד וכו', ותוכל להוציא את כאבי נפשך לפניו יתברך. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|