שאלה: מאת אייל: למדתי שבראש השנה נגזר על האדם מה יהיה איתו כל השנה, ואז יש את יום כיפור שניתן לנו מה' יתברך לכפר על עוונותינו ותפילת נעילה חותמת את גזר הדין. שמעתי שיש כאלו שאומרים שעד הושענא רבא ואפילו עד חנוכה ניתן לשנות את גזר הדין שכן החתימה הסופית היא בחנוכה. האם כבוד הרב יכול להסביר לי את העניין? האם יש לכך מקור בספרים? אשמח לקבל תשובה בהקדם. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר מקץ ראש חודש טבת (ו' דחנוכה) התשע"ג
שלום וברכה אל אייל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. בראש השנה דנים את האדם על כל מה שיקרה איתו כל השנה, ונותנים לאדם הזדמנות עד יום הכיפורים שאז נחתמים על מה שדנו אותו בראש השנה, כי עשרת ימי תשובה אמרו חכמינו הקדושים (יבמות מ"ט:) על הפסוק (ישעיה נ"ה ו') "דרשו הוי"ה בהמצאו קראוהו בהיותו קרוב", אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה אלו עשרה ימים שבין ראש השנה ליום הכפורים; היינו שעכשיו בעשרת ימי תשובה יכולים לתקן את הכל מה שפגמנו כל השנה, כי בראש השנה כתבו את התקציב של האדם על כל השנה, וכן מה שיקרה איתו כל השנה וכו', וביום הכיפורים חותמים על זה, אבל בעשרת ימי תשובה עדיין יכולים לבטל את כל מה שגזרו עליו, וביום הושענא רבה אז יוצאים הפתקאין לעולם, ולכן עוד עד אז יכולים לעצור את אלו הרצים שיוצאין דחופין בדבר המלך עם הפתקאין, כמובא בזוהר הקדוש, ומוסיף על זה בספר הקדוש "בני יששכר" בשם צדיקים, שעדיין יכולים לתקן עד "זאת חנוכה", שאז הוא עת רצון גדול בשמים. על כל פנים איך שהוא אנחנו יודעים ומאמינים בכוחו הגדול של רביז"ל, שהזהירנו להיות אצלו בראש השנה, ואמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ה) הראש השנה שלי הוא חידוש גדול, והשם יתברך יודע שאין הדבר הזה בירושה מאבותי, רק השם יתברך נתן לי זאת במתנה, שאני יודע מהו ראש השנה, לא מבעיא אתם כולכם, בוודאי תלויין בראש השנה שלי, אלא אפילו כל העולם כולו תלוי בראש השנה שלי; ואמר רביז"ל לענין ראש השנה שלו (חיי מוהר"ן סימן ת"ו) שיכולין אז אנשים לקבל תיקונים מה שבכל השנה לא היה באפשר שיהיה להם תיקון בשום אופן, אף על פי כן בראש השנה יכולין אפילו הם לקבל תיקון. אף על פי שבכל השנה אפילו הוא בעצמו ז"ל לא היה יכול לתקנם, אבל בראש השנה גם הם יכולים לקבל תיקונים. כי אמר שהוא עושה בראש השנה ענינים ותיקונים מה שבכל השנה גם הוא אינו יכול לעשות. ולכן אמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן ת"ג) מי שזוכה להיות על ראש השנה ראוי לו לשמוח מאד מאד, כמו שכתוב (נחמיה ח') "אכלו מעדנים ושתו ממתקים כי חדות הוי"ה הוא מעוזכם" וזה נאמר על ראש השנה. יעזור הקדוש ברוך הוא שכל אחד ואחד מי שרוצה לזכות לשנה טובה ומתוקה, ושיומתקו ממנו כל הדינים על ידי פלא עליון, שיהיה אצל רביז"ל על ראש השנה באומן.
|