שאלה: מאת אייל: שלום לכבוד האדמו"ר. רציתי לדעת למה מחמירים כל כך בספרים הקדושים בעניין פגם הברית – הוצאת זרע לבטלה? ומה התיקון הכי קל לעוון הזה? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר ויחי י"ב טבת התשע"ג
שלום וברכה אל אייל נרו יאיר ויזרח לנכון קבלתי את מכתבך. הנה אל תחשוב שחטא שהוצאת זרע לבטלה הוא דבר פשוט, כי בפירוש גילו לנו חכמינו הקדושים (נדה יג.) כל המוציא זרע לבטלה חייב מיתה, והטעם הוא פשוט, כי מובא בספרים (ספר הברית) אם לוקחים זכוכית מגדלת, רואים בטיפת זרע קומה שלימה. ראש, גוף, ידים, רגלים, נמצא שהורג על ידי זה ולד וכו'. ולכן זה מאד מאד חמור כמו רוצח ממש, ועוד יותר כי הוא רוצח את ילדיו, ולכן צריך להתענות על כל חטא של הוצאת זרע לבטלה לפי דברי האריז"ל פ"ד תעניות, ואם חטא הרבה פעמים בחטא המגונה הזה, צריך להתענות הרבה פעמים מספר פ"ד תעניתים, ולצערינו הרב יש אנשים שכל כך הורגלו בחטא המגונה הזה, שאם יצטרכו להתענות על כל חטא פ"ד תעניות, הרי לא יספיק להם אלפים ורבבות תעניות וכו', עד שאין אדם חי כל כך הרבה ימים ושנים כפי ריבוי מספר התעניות שצריך להתענות, ולכן כתב הבעל התניא (פרק ג' מאגרת התשובה) שעל כל פנים ישתדל להתענות במשך ימי חייו שלש פעמים פ"ד תעניות. והנה לפי דברי הזוהר (וישב קפ"ח, ויחי רי"ח) אין על זה תשובה כלל, ובא רביז"ל ואמר (שיחות הר"ן סימן ע"א) שעל הכל מועיל תשובה, והעיקר מכאן ולהבא לא יעשה עוד, שזה עיקר התשובה כמובא בדבריו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ט) שעיקר התשובה שהוא יעבור עוד פעם באלו המקומות וכו', ויחדל מעשות שוב את העבירות שהיה רגיל בהם וכו', וזהו שלימות התשובה. והנה כדי לכפר על זה ראוי שתאמר כל ימי חייך את ה"תיקון הכללי", העשרה מזמורי תהלים שגילה רביז"ל בשביל תיקון הברית, ואמר שזה תיקון גמור לפגם הברית, ולכן תיכף ומיד בעודך עם התפילין בבוקר אחר תפלת שחרית, תאמר את העשרה מזמורי תהלים, וכן תתבודד עמו יתברך, ושב ורפא לך, כי עיקר התשובה זה וידוי דברים, כמו שכתב הרמב"ם (פרק א' מהלכות תשובה הלכה א') כל מצות שבתורה בין עשה בין לא תעשה אם עבר אדם על אחת מהן בין בזדון בין בשגגה כשיעשה תשובה וישוב מחטאו חייב להתודות לפני האל ברוך הוא שנאמר (במדבר ה') "איש או אשה כי יעשו" וגו' "והתודו את חטאתם אשר עשו" זה וידוי דברים וידוי זה מצות עשה כיצד מתודין אומר אנא השם חטאתי עויתי פשעתי לפניך ועשיתי כך וכך והרי נחמתי ובושתי במעשי ולעולם איני חוזר לדבר זה וזהו עיקרו של וידוי וכל המרבה להתוודות ומאריך בענין זה הרי זה משובח. וכדי להשלים את מספר התעניות המובאים בספרי הקדמונים כגון הרוקח והקנה והאריז"ל, מה טוב ומה נעים באם תחזור על מסכת תענית מאה פעמים ואחת, ובזה יכופר לך, ורביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רי"ד) שתלמו"ד מספר הקליפה המחטאת את האדם בחטא המגונה הזה. ולכן אשרי מי שמרבה בלימוד גמרא, שזה תיקון על כל העוונות, ועל כן הס"מ מאד מפחד מלימוד גמרא, ויניח לאדם ללמוד הכל רק לא ללמוד גמרא, כי מזה הוא מפחד מאד מאד, כי לימוד גמרא שורפת את כל הקליפות. אשרי מי שזוכה להתמיד בלימוד גמרא, ומסיים כל מסכת מאה פעמים ואחת, ומי שבאמת רוצה לתיקון נפשו הוא יתמיד מאד מאד בלימוד גמרא, וראיתי כבר כמה שזכו לסיים את הש"ס מאה פעמים ואחת אשריהם ואשרי חלקם, כי התמידו בלימודם מאד מאד. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|