שאלה: מאת חגי: שלום וברכה, יש לי שאלה קטנה. שמעתי אחד מרבני ברסלב שאמר בשיעור שלו שעניין ההתבודדות מובא בשולחן ערוך. רציתי לשאול אתכם: איפה זה כתוב בשולחן ערוך? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר שמות י"ח טבת התשע"ג
שלום וברכה אל חגי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מובא בשולחן ערוך (אורח חיים סימן צ"ח סעיף א') המתפלל צריך שיכוין בליבו פירוש המילות שמוציא בשפתיו, ויחשוב כאילו שכינה כנגדו, ויסיר כל המחשבות הטורדות אותו עד שתשאר מחשבתו וכוונתו זכה בתפלתו, ויחשוב כאילו היה מדבר לפני מלך בשר ודם היה מסדר דבריו ומכוין בהם יפה לבל יכשל, קל וחומר לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא שהוא חוקר כל המחשבות, וכך היו עושים חסידים ואנשי מעשה שהיו מתבודדים ומכוונין בתפלתם עד שהיו מגיעים להתפשטות הגשמיות, ולהתגברות כח השכלי עד שהיו מגיעים קרוב למעלת הנבואה, עיין שם. הרי שלך לפניך שקודם כל תפלה היו החסידים הראשונים מתבודדים עמו יתברך, עד שמגיעים למח מזוכך, וטהרת הלב, וכך היו יכולים להתפלל את התפלות הקבועות בלי שום מחשבות זרות כלל, אלא היו מדביקים את נפשם בתוך תיבות התפלה, וכבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן צ"ז) לענין מעלת השיחה בינו לבין קונו שזה התבודדות, שעל תפלות ותחינות ובקשות הסדורות מכבר, כבר יודעין מהם כל המחבלים והמקטרגים, והם אורבים על הדרכים של אלו התפילות, מחמת שיודעים מהם מכבר, כמו למשל על הדרך הכבושה, הידוע ומפורסם לכל, שם אורבים רוצחים וגזלנים תמיד, מחמת שיודעים מדרך זה כבר, אבל כשהולכין בנתיב ודרך חדש, שאינו נודע עדיין, שם אינם יודעים לארוב שם כלל, כמו כן לענין התבודדות, כי השיחה שמדבר האדם עצמו בינו לבין קונו, הוא דרך חדש ותפילה חדשה, שהאדם אומרה מליבו מחדש, על כן אין המקטרגים מצויים כל כך לארוב; עיין שם. ולכן קודם התפלה טוב מאד להרבות בשיחה בינו לבין קונו, כדי שיטהר מחשבתו מכל מיני מחשבות זרות, ויזכה להדביק את מח מחשבתו אל תיבות התפלה שמתפלל אחר כך בתפלות הקבועות שתקנו אנשי כנסת הגדולה, שהם שחרית מנחה ערבית, אשרי מי שזוכה להתבודד בכל יום עמו יתברך, שעל ידי זה הוא זוכה לדבק את כל כולו בו יתברך. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|