שאלה:
תוכן עניינים
הצג
מאת דור: שלום לכבוד הרב הצדיק. ראשית, תודה אינסופית על דברי החיזוק הנפלאים שבתשובות שלך, ואני מתפלל שתמשיך להפיץ את אור רבינו בעולם בצורה נפלאה כל כך! השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר שמות י"ט טבת התשע"ג
שלום וברכה אל דור נ"י לנכון קבלתי את מכתבך.
בתפלה אדם צריך לדבק את עצמו באותיות התפלה, כמו שאמר הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, וכמו שפירש רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ט' וסימן קי"ב) שתיבת נח זה תיבת התפלה, שאדם צריך להכנס בזה, ועל ידי זה יהיה ניצול מהמבול, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן מ"ד) שהמבול הוא לשון בלבול, שמבלבל את המח במחשבות זרות, ועל ידי שאדם נכנס בתוך תיבת התפלה, ניצול מהמבול היינו מהבלבולים שבאים לאדם בתוך התפלה, כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל') שכל המחשבות זרות והבלבולים באים לאדם דייקא בעת התפלה, ובשביל זה צריכים להתפלל עם סידור כזה שכתוב שם הוי"ה ברוך הוא, לא שתי יודי"ן, ואז בשעה שאומר את הברכה או את המזמור, שיסתכל על שם הוי"ה ברוך הוא וברוך שמו, ועל ידי זה יקיים בתמימות ופשיטות (תהלים ט"ז) "שויתי הוי"ה לנגדי תמיד. אקווה שתבין מה עליך לעשות, רק תראה להתחזק ולהחדיר בעצמך אמונה פשוטה בו יתברך, שמלא כל הארץ כבודו, ותמיד תחשוב מזה עד שיאיר לפני עיניך תמיד שם הוי"ה ברוך הוא וברוך שמו. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|
תוספות:
לראות לפני העינים את אמתת מציאותו יתברך:
מאוד מאוד צער לי על שנפלת בעקמומיות כאלו, שעולה לך קשיות וספקות עליו יתברך וכו'. והנה כתיב (דברים ל' י"ב) מי יעלה לנו השמימה, ומובא (תיקוני זהר הקדמה) שהוא ראשי תיבות מ'י'ל'ה' וסופי תיבות י'ק'ו'ק', הינו ידוע כשבר ישראל הוא נוטר הברית ואינו פוגמה, על ידי זה המחשבה שלו נקיה לגמרי, ואינו רואה לפני עיניו תמיד רק את שם הוי"ה ברוך הוא יתברך שמו, בבחינת (תהלים ט"ז ח') שויתי הוי"ה לנגדי תמיד. אינו רואה לפני עיניו רק את אמתת מציאותו יתברך, ובונה עולמות, הינו שם הוי"ה ברוך הוא מצטרף לפני עיני שכלו, בכל מיני צרופים וייחודים, ועולה לשמים ושמי השמים וכו', בודאי אין לו שום קושיות וספקות עליו יתברך, כי כביכול מרוב טהרת מח מחשבתו הוא דבוק בעולמות העליונים, ומייחד ייחודים ועולה עליה אחר עליה, ודבר זה נעלם מעין כל, כי מה יודע האדם מה שהזולת חושב? מה שאין כן כשאדם פגם ופוגם בברית וכו', ומלכלך עצמו בכל מיני ניאוף ופגמי הברית, ומח מחשבתו נמצאים תמיד בזבל ובלכלוך וכו', איך הוא יכול להשיג רוחניות? בודאי יעלו לו ספקות באמונה הקדושה, בודאי יכנס בו שנאה כלפיו יתברך רחמנא ליצלן, כי הרי פגם בברית ששם נחקק שם הוי"ה ברוך הוא.
ולכן עליך לדעת מאחר שקלקלת כל כך בבריתך, ואתה שרוי בטומאת וזוהמת תאוות ניאוף וכו', באופן משוקץ ביותר וכו', מה שאתה יכול להחביא מבני אדם, אבל לא מהצדיק, שאמר רבנו ז"ל (שיחות הר"ן סימן רנ"ז) על הפסוק (תהלים ל"ד ט"ז) עיני הוי"ה אל צדיקים. הינו שהצדיקים יש להם עיני השם, ועל כן בוודאי הם יכולים להסתכל בעיני השם, ולדעת כל מה שעבר על האדם וכו'.
והנה כל בר ישראל נקרא צדיק על שם שהוא מהול (עיין ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ג) ולכן הוא דבוק באחד אחדותו יתברך אבל אם הוא פוגם בברית שזה קוצו של אות ד', הינו מה ההפרש בין אות ד' לאות ר', קוץ אחד, ובמקום ד' של אחד נעשה אל אחר, שהוא כפירות ואפיקורסות, והקוץ הזה זה סוד הצדיק שאוחז בשלמות תיקון הברית (עין שיחות הר"ן סימן רפ"ב) ולכן כל בר ישראל שנימול ולא פוגם בבריתו נקרא צדיק, ויש לו אמונה חזקה בו יתברך והוא במידת אחד אחדותו יתברך, אבל תכף ומיד כשפוגם בבריתו רחמנא ליצלן, הוריד ממנו את נקודת יהדותו ונכלל באל אחר שהוא הכפירות והאפיקורסות, ומזה בא שנכנס בך ספקות באמונה, עד כדי כך שנתעקם לבבך כל כך עד שנכנס בך שנאה כלפי מעלה וכו', שזה מראה שאבדת את שכלך לגמרי, וכמאמרם ז"ל (סוטה ג') אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנס בו רוח שטות. וכל אחד כפי ריבוי העברות שבו כך מידת שטות יש בו .
תהילה לאל יש לך ידיים רגליים עיניים וכו', אתה יכול לראות, ללכת, יש בך כל האיברים וכו', ומי מחיה אותך? רק הקדוש ברוך הוא, ולבסוף יש לך שנאה כלפיו וכו', לך לבקר חולים ושם תראה אנשים חולים ובעלי מומים וכו', ואז ישתנה דעתך לגמרי, ותתחיל לתת תודה והודאה להקדוש ברוך הוא שמחייה ומהוה אותך, ונותן לך את הבריאות, ולא חסר לך שום דבר.
נמצא שכל מה שעבר עליך, ועובר עליך, הכל מחמת פגם הברית שפגמת כל כך עד שנתערבב שכלך ודעתך לגמרי, ואתה פשוט משגע, כמובא בדברי רבנו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ו) שמי שפוגם בברית נעשה משוגע ממש כי התייבש לו מחו וכו'.
ולכן אייעצך ויהי אלוקים עמך, הדבר הראשון שתעבוד הרבה על נקודת השמחה, כי מי שפגום בברית טבעו נמשך תמיד אחר העצבות והמרירות והדיכאון, כי החטא הזה של פגם הברית משגע את האדם, ותמיד סוחב אותו אל העיצבון והמרירות והבדידות וכו', אינו רוצה להיות עם חברת אנשים, שדבר זה מאוד מאוד מסוכן, כי הבדידות הורג את האדם לגמרי, ולכן תעבוד הרבה על מדת השמחה, ותשמע תמיד קלטות של שמחה.
וכן תרגיל עצמך לדבר עמו יתברך בשפת האם שלך, ואף שבהתחלה יהיה נדמה לך שאף אחד לא שומע אותך וכו', זה מחמת הכפירות שנכנס בך, כמו שאמר רבנו ז"ל (ספר המדות אות אמונה סימן כ"ב) הפשע של אדם מכניס כפירה באדם. אתה רק תדבר אליו יתברך ותספר לו יתברך כל מה שעובר ועבר עליך, ודע שכל דבור שבר ישראל מדבר עמו יתברך עושה רושם בכל העולמות וכו', ואם היו בני אדם יודעים מה אלו הדיבורים גורמים למעלה בכל העולמות וכו', לא היו מפסיקים לדבר אליו יתברך, רק מחמת הטמטום שיש בבן אדם שחטא וכו', מזה בא שנכנס בו קשיות וספקות עליו יתברך, וגם נכנס בו כעס כביכול עליו יתברך, והוא חי חיים ממורמרים עצובים וכו', והוא תמיד עצבני וכו', והכל בא לו מחסרון הדעת, ולכן בזה שתרגיל עצמך לדבר עמו יתברך, ותרגיל עצמך לתת תודה להקדוש ברוך הוא על כל פרט ופרט טוב שיש בך, ואז יתרחב לבך, ותראה איך שהקדוש ברוך הוא אוהב אותך, ולא כמו שהסמ"ך מ"ם שהוא השטן והוא המלאך המוות שרוצה רק להרוג אותך בזה שמכניס בך דמיונות כאלו הקדוש ברוך הוא בכעס עליך וכו', הכל הבל ורעות רוח.
ראה לקחת עצמך בידיך, ותצא בכל יום מהסגר שלך, ותתחיל לדבר עם אנשים ואל תהיה ממורמר ועצוב וכו', שזה סם המות, תשתדל רק להיות בשמחה, וזה עולם החרות, וכתיב (תהלים ק"ד) אנכי אשמח בהוי"ה יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם. תכף ומיד כשיש רק שמחה ושמחים עם הקדוש ברוך הוא ויודעים שהוא יתברך אוהב אותנו, על ידי זה כבר אין חטאים ואין רשעים, כי עיקר הגאולה הוא שמחה, שזה מקבלים מהצדיק האמת שהוא רבנו ז"ל בן השמחה העוסק לקשרנו בשרש השמחה, אשרי מי שמתקרב אליו, ואז ישתנה חייו לגמרי.