שאלה: מאת הודיה: לכבוד מוהרא"ש שליט"א, שלום רב. אנחנו בעלי תשובה כבר 14 שנה, נשואים 13 שנים ויש לנו ברוך ה' בנים ובנות שיחיו. יש לנו בעיות בשלום בית, אף פעם לא אהבתי את בעלי באמת, התחתנו מתוך "אורות בלי כלים", הכל סתום ואנחנו לא יודעים אם להמשיך ביחד. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר וארא כ"ו טבת התשע"ג שלום רב אל הודיה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. מה אומר לכם, לצערינו הרב רבו כמו שרבו זוגות צעירים כמוכם שחזרו בתשובה ולא היתה להם הדרכה נכונה וכו', ומזה בא שאתם נכנסתם בדמיונות ורוצים להתגרש, חס מלהזכיר, הקדוש ברוך הוא זיכה אתכם להתחתן כבר שלוש עשרה שנה, ונתן לכם בנים ובנות חמודים, אך כנראה שלא קבלתם הדרכה נכונה, מזה יוצא שבמשך הזמן נכנס לכם דמיון כאילו את לא אוהבת את בעלך וכו', וכאילו בעלך לא אוהב אותך וכו', ומחמת שבעלך לא קיבל הדרכה נכונה, ולכן הוא שרוי בעצבות ובמרירות ובדכאון וכו', שזה בעצמו מביא אותו ללחץ וכו', והעניות חוגגת אצלכם שזה גם כן לא עוזר להשלום בית שלכם וכו' וכו'. ולכן לדעתי הייתם צריכים עכשיו לקבל הדרכה נכונה מאיש ירא שמים וישלים ביניכם, ויכניס את השכינה בתוך ביתכם, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (סוטה יז.) איש ואשה זכו שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה ואי אפשר לאשה בלא איש אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצאת שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי שלום אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית. אני מוכרח להגיד לכם מאחר שאתם קוראים את עצמכם על שם רביז"ל, פשוט אתם לא יודעים את האלף בית של חסידות ברסלב, שרביז"ל רצה כל כך שיהיה שלום בית בין הזוג, והזהירנו מאד (שיחות הר"ן סימן רס"ד) לכבד ולייקר את אשתו. כי אמר הלא הנשים הם סובלים צער ויסורים גדולים מאד מאד מילדיהם, צער העיבור והלידה והגידול, כאשר ידוע לכל עוצם מכאובם וצערם ויסוריהם בכמה אופנים הקשים וכבדים מאד מאד וכו' וכו', על כן ראוי לרחם עליהם ולייקרם, ולכבדם. וכן אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.) 'אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו', [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים], וכן אמרו (יבמות סג.) 'דיינו שמגדלות את בנינו ומצלת אותנו מן החטא'. ולכן צריכים לכבד ולייקר אותם מאד מאד, וזה יסוד גדול בחסידות ברסלב, שהבעל מוכרח לעזור לאשתו, ואם הוא רוצה להיות מקורב אל רביז"ל ולציית אותו, הדבר הראשון עליו לעזור לאשתו בכל המובנים, וכנראה שבעלך עדיין רחוק מאד מהלימוד העמוק של רביז"ל, שזה לימוד נפלא ונעים איך לעבור את זה העולם בשלום ובאהבה ובהבנה הדדית, ואמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רס"ג) מענין בני הנעורים ששכיח מאד שנעשה קלקול ביניהם ובין נשותיהם ונפרדים זה מזה איזה זמן, ולפעמים נעשה מזה פירוד לגמרי חס ושלום. ואמר שזה מעשה בעל דבר שמניח את עצמו על זה מאד לקלקל השלום של בני הנעורים כדי שיתפסו במצודתו חס ושלום על ידי זה. כי הוא אורב על זה מאד לתפסם בנעוריהם על ידי קלקול השלום בית חס ושלום שגורם בערמומיותו לקלקל השלום שביניהם והאריך בשיחה זאת כי זה מאד מאד נחוץ לאברכים לדעת איך להתנהג עם האשה. ולכן לדעתי אם אתם נקראים על שם רביז"ל, אתם צריכים להתחיל מחדש, הן אמת שחזרתם בתשובה כבר לפני ארבע עשרה שנה, ואתם נקראים על שם רביז"ל חסידי ברסלב, אבל כנראה שאתם לא מתחילים לדעת בכלל מה שרביז"ל רוצה מאתנו וכו'. ולכן היה טוב מאד שתלכו אל יהודי ירא שמים שיעזור לכם בחיי נישואיכם וכו', וידריך אתכם על כל פרט ופרט וכו', וחס מלהזכיר להתגרש, יש לכם ילדים ואני בטוח שבפנימיות לבבכם אתם אוהבים אחד את השני, כי עליו הראיה התחתנתם יחד וכו'. ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שאל תעשי מעשה פזיז ואל תתגרשי, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (גיטין צ:) כל המגרש אשתו ראשונה אפילו מזבח מוריד עליו דמעות, נשאלה השאלה למה דווקא המזבח מוריד דמעות, למה לא שאר כלי המקדש, כגון הכיור, השולחן, המנורה, הארון וכו'? אלא המזבח מוריד דמעות מספיק קרבנות הביאו עלי, ולכן אני לא צריך יותר קרבנות, כי בגירושין מי הקרבנות? הילדים, ולכן המזבח דייקא מוריד דמעות, כי יש עלי מספיק קרבנות, אני לא צריך שיביאו עלי עוד קרבנות. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.
|