שאלה: מאת מיכאל: לכבוד הצדיק. האם על ידי עבודת המחשבה, כלומר להתבונן בשכלו על האלוקות שבכל דבר ניתן לעורר את הלב לאהבה ויראה? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ג' לסדר וארא כ"ו טבת התשע"ג
שלום וברכה אל מיכאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אצל רביז"ל היה העיקר הדיבור, כל מה שצריכים עלינו לבקש רק ממנו יתברך, ואי אפשר להגיע אל אהבה ויראה, רק על ידי התקרבות אל הצדיק האמת, והעיקר מה שמקבלים מהצדיק האמת הוא שפותח את לבנו ומעורר אותנו מהשינה כדי לדבר אליו יתברך, וזה יסוד היסודות בחסידות ברסלב להרבות בשיחה בינו לבין קונו בתמימות ובפשיטות גמור, וככל שאדם מרבה בשיחה ובתפלה בינו לבין קונו, יותר הוא מטהר את מח מחשבתו, עד שמגיע לאהבה ויראה. ולכן הרגל את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, בלי שום חכמות כלל, והעיקר לבקש ממנו יתברך שתזכה לטהרת המוחין וכו', ואמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קנ"ד) שעיקר מה שהגיע למדריגתו הוא רק על ידי ענין פראסטיק (פשיטות) שהיה מדבר הרבה. ומשיח הרבה בינו לבין קונו, ואמר תהלים הרבה בפשיטות. ועל ידי זה דייקא הגיע למה שהגיע, ואמר אם הייתי יודע שהשם יתברך יעשה ממני מה שאני עתה, דהיינו חידוש כזה, הייתי עושה ביום אחד מה שעשיתי בשנה כולה (כלומר שהיה מזדרז כל כך בעבודתו עד שמה שהיה עושה ועובד השם יתברך בשנה כולה היה עושה ביום אחד), והיה מתגעגע מאד אחר מעלת העבודה של פראסטיק (פשיטות) באמת, ואמר איי איי פראסטיק. גם אמר שדיבר עם כמה צדיקים גדולים ואמרו גם כן שלא הגיעו למדריגתם כי אם על ידי ענין פראסטיק, שעסקו בעבודתם עבודת השם יתברך בפשיטות גמור בהתבודדות ושיחה בינו לבין קונו וכו'. ועל ידי זה דייקא הגיעו למה שהגיעו. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|