שאלה: מאת עדן: לכבוד מוהרא"ש שליט״א, רפואה שלמה. רציתי לשאול האם גם מי שמסיים מסכת בגירסא עושה סיום מסכת? ומה לגבי סעודה? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר בא ה' שבט ה'תשע"ג
שלום וברכה אל עדן תחי' לנכון קיבלתי את מכתבך. חכמינו הקדושים אמרו (שבת קיח:) אמר אביי תיתי לי דכי חזינא צורבא מרבנן דשלים מסכתא עבידנא יומא טבא לרבנן, ומובא בשולחן ערוך (יורה דעה סימן רמ"ו סעיף כ"ו) כשמסיים מסכת מצוה לשמוח ולעשות סעודה, ונקראת סעודת מצוה, והנה חכמינו הקדושים אמרו (עבודה זרה י"ט.) לעולם ליגרס איניש ואף על גב דמשכח ואף על גב דלא ידע מאי קאמר. וכתב על זה המהר"ל מפראג (חידושי אגדות) וכן החיד"א (פתח עינים) כי אותיות התורה מזככות ומקדשות את הנשמה ומדביקות בו יתברך. הרי שלך לפניך שזה גם נקרא לימוד, ולכן גם כשמסיים מסכת בגירסא יכולים לעשות סיום ולעשות סעודה, ותהלה לאל כל התלמידים אצלינו רגילים כל כך בסיום מסכתות שכבר אין להם פנאי לעשות סעודה מרוב חזרה שחוזרים על מסכת אחר מסכת וכו'. והכרתי אחד מאנשי שלומינו, אחר חתונתו אמר לאשתו שהכינה לו פת שחרית, היום תוסיפי לי עוד משהו, והיא שאלה למה? ענה ואמר, היום עשיתי סיום הש"ס והיא התפעלה מאד על זה, איך שלא עושה שום עסק מכל זה לעשות בפומבי רעש גדול וסעודה גדולה שזכה לעשות סיום הש"ס, וכל זה מרוב הצניעות והענווה שיש בין אנשי שלומינו התלמידים שלמדו אצלי.
|