שאלה: מאת ניר: שלום רב. יש לי שאלה שאני נבוך בה: מה דעתו של הרב לגבי התיקונים של האריז"ל לכל העוונות של העריות, שהרבה אנשים עשו אותם ונושעו מצרות, ועוד רבנים וגדולים שממליצים כן לעשותם, אך מצד שני יש את הבעש"ט ורבנו שאמרו שיש עבודה אחרת, וזה תמוה כי בחלק מהדברים כן מקשיבים להאריז"ל ומביאים את דבריו ומקיימים את דרכו ובחלק מהדברים לא. אשמח לקבל תשובה מכבוד הצדיק. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר יתרו כ' שבט התשע"ג
שלום וברכה אל ניר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן ש"ז) שהקדוש ברוך הוא מנהיג את עולמו בכל דור ודור יותר יפה, ובכל דור ודור שולח לנו צדיקים קדושים יחידי הדורות וכו', ולכן מאחר ששלח לנו הקדוש ברוך הוא את הבעל שם טוב הקדוש זי"ע ואת רביז"ל שהם הזהירונו מאד מאד לא לקחת על עצמינו תעניתים וסיגופים, אלא להתנהג בדרך פשוטה כמו שהורו אותנו וכו', ולכן צריכים לזרוק את השכל לגמרי, כמו שאמר רביז"ל, (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קכ"ג) העיקר והיסוד שהכל תלוי בו, לקשר עצמו להצדיק שבדור, ולקבל דבריו על כל אשר יאמר כי הוא זה, דבר קטן ודבר גדול. ולבלי לנטות, חס ושלום, מדבריו ימין ושמאל, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ספרי פרשת שופטים) 'אפילו אומר לך על ימין שמאל ועל שמאל ימין תציית אותו', ולהשליך מאיתו כל החכמות, ולסלק דעתו כאילו אין לו שום שכל, בלעדי אשר יקבל מהצדיק והרב שבדור. וכל זמן שנשאר אצלו שום שכל עצמו, אינו בשלימות, ואינו מקושר להצדיק; כי העיקר לבטל את שכלו המדומה והבדוי לגמרי, ולציית את הצדיק על כל אשר אומר, ורק זה נקרא התקרבות. ולכן אם רביז"ל אמר לא לקחת על עצמינו שום תעניתים וסיגופים וכו' וכו', עלינו לציית אותו בתמימות ופשיטות גמור, ובפירוש הרבה לדבר עמנו רביז"ל ממעלת השיחה בינו לבין קונו, שאדם צריך להרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו והבן אל אביו וזה עיקר התשובה, ואמר (שיחות הר"ן סימן קנ"ד) שעיקר מה שהגיע למדריגתו הוא רק על ידי ענין פראסטיק (פשיטות) שהיה מדבר הרבה. ומשיח הרבה בינו לבין קונו, ואמר תהלים הרבה בפשיטות. ועל ידי זה דייקא הגיע למה שהגיע, ואמר אם הייתי יודע שהשם יתברך יעשה ממני מה שאני עתה, דהיינו חידוש כזה, הייתי עושה ביום אחד מה שעשיתי בשנה כולה (כלומר שהיה מזדרז כל כך בעבודתו עד שמה שהיה עושה ועובד השם יתברך בשנה כולה היה עושה ביום אחד), והיה מתגעגע מאד אחר מעלת העבודה של פראסטיק (פשיטות) באמת, ואמר איי איי פראסטיק. גם אמר שדיבר עם כמה צדיקים גדולים ואמרו גם כן שלא הגיעו למדריגתם כי אם על ידי ענין פראסטיק, שעסקו בעבודתם עבודת השם יתברך בפשיטות גמור בהתבודדות ושיחה בינו לבין קונו וכו'. ועל ידי זה דייקא הגיעו למה שהגיעו. אשרי המקיים את זה בתמימות ופשיטות בלי שום חכמות כלל, ואז הוא לא צריך לצום לגמרי. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|