שאלה: מאת פנחס: שלום לצדיק הנכבד מיבנאל. אני מאוד רוצה שהצדיק מיבנאל יכתוב לנו קצת דברי חיזוק. יש לנו בבית בן חולה, ולי ולאשתי מאוד מאוד קשה להתמודד עם זה. אנחנו לא מבינים למה הגיע לנו העונש הזה, וקשה לנו להשלים עם הבעיה הכאובה הזו. תודה רבה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר משפטים כ"ה שבט התשע"ג
שלום וברכה אל פנחס נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. דוד המלך אומר (תהלים קמ"ה) "צדיק הוי"ה בכל דרכיו וחסיד בכל מעשיו", אנחנו לא מבינים את דרכי המקום ברוך הוא יתברך שמו, וכתיב (דברים ל"ב) "הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט אל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא", ולכן אסור להרהר אחר המקום ברוך הוא יתברך שמו, כי מה אנחנו יודעים מה עשינו בגלגול הקודם וכו', וממה אנחנו נפטרים על ידי הצרה הזו וכו'. העיקר מה שאנחנו צריכים לזכור מה שאמרו חכמינו הקדושים (ברכות ה.) כל שהקדוש ברוך הוא חפץ בו מדכאו ביסורין, ואם קבלם יראה זרע יאריך ימים, צריכים לסבול ולשתוק וכו', ולסבול ולשתוק וכו', כמאמרם ז"ל (ברכות ס"ב.) קבלה דיסורא שתיקותא, עצה לקבל את היסורים רק לשתוק, ולא להתלונן חס ושלום על הקדוש ברוך הוא, כי מה אנחנו יודעים ומבינים וכו', למה באה עלינו צרה כזו, צריכים רק לזכור מה שאמרו חכמינו הקדושים (תנחומא כי תצא) צריך האדם להחזיק טובה להקדוש ברוך הוא בזמן שהיסורין באין עליו, למה, מפני שהיסורין מושכין את האדם להקדוש ברוך הוא, כי כשאדם שבור לגמרי, אז הוא פונה רק אליו יתברך, ואמרו חכמינו הקדושים (פסיקתא רבתי) אשרי אדם שנגעו בו יסורין וכבש רחמיו ולא קרא תגר; את היסורים האלו אי אפשר להסביר לשום בן אדם שלא עבר את זה וכו', עד כדי כך שאמר החזון איש זי"ע, מי שיש לו בביתו בן או בת עם מחלת נפש וכו', או תסמונת דאון וכו', ראוי לקום לפניו כמו שקמים לפני איש מבוגר או לתלמיד חכם, כי הצער והיסורים והמרירות שעוברים ההורים עם ילדים כאלו, זה בלתי אפשרי להסביר בשכל אנושי, זה הצער הכי גדול שרק יכול להיות, שלא יכולים לרפאות וכו'. ולכן אתה ואשתך מוכרחים להתחזק בהתחזקות עצומה, ואף שזה מאד מאד קשה, כי סוף כל סוף יש הרבה דברים שאדם לא יודע על מה זה בא לו, וחכמינו הקדושים אמרו (מכילתא יתרו) היסורין מרצים יותר מן הקרבנות, שהקרבנות בממון והיסורין בגוף; ואמרו (ספרי ואתחנן) יהא אדם שמח ביסורין יותר מן הטובה, שאילו אדם בטובה אין נמחל לו עוון שבידו, וביסורין נמחל לו; בוודאי מי שיש לו חולה כזה בתוך ביתו, את פני הגיהנום הוא כבר לא יראה, כי יש לו את הגיהנום בזה העולם רחמנא לישזבן, וחכמינו הקדושים אמרו (ילקוט איוב רמז תתק"ח) איוב אילולא לא קרא תגר כשבאו עליו יסורין, כשם שאומרים עכשיו אלהי אברהם אלהי יצחק ואלהי יעקב, כך היו אומרים אלהי איוב וכו', אבל איוב לא יכל לעצור את עצמו, והוצרך מרוב יסוריו לדבר כלפי מעלה וכו' וכו', רואים מזה שגם על אברהם יצחק ויעקב עברו יסורים מרים וקשים מאד, ועיקר מעלתם שלא קראו תגר כלפי מעלה, אלא סבלו את יסוריהם בדממה, וחכמינו הקדושים אמרו (בראשית רבה פרשה צ"ד סימן ה') אין הקדוש ברוך הוא מייחד שמו על בריה כשהוא חי אלא על בעלי יסורין. ולכן אני מאד מאד מבקש אותך חזק ואמץ מאד, ואף שזה מאד מאד קשה, כי מי שנפל בפח כזה ועוברים עליו משברים כאלו, שזה יותר גרוע מכל הצרות שבעולם, עליו להתחזק ביתר שאת וביתר עוז, ואף שאני יודע שזה קל לומר מאשר לקיים וכו', עם כל זאת כל מי שעוברות עליו צרות ויסורים ומרירות ומכאובים בתוך ביתו, עליו להרגיל את עצמו ליתן תודה והודאה להקדוש ברוך הוא, על הנסים ועל הנפלאות שעשה עמו, ועל ידי זה יתרחב לבו לבקש הלאה שיהיו לו כוחות הנפש להחזיק מעמד ולא להשבר, כי זו גדולת בר ישראל שיכול להחזיק מעמד בכל מה שעובר עליו, ואינו קורא תגר עליו יתברך, ומתחזק עם כל הכוחות, ומי שאמר לעולמו די יאמר לצרותיכם די.
|