שאלה: מאת יאיר: שלום רב. אני גר בחיפה ועושה רושם שבכלל לא מוכרים את ספרי רבינו באזור שלנו. אני מנסה מזה מספר חודשים להתקרב לרבינו, ואני רוצה לדעת בבקשה: באיזה ספר צריכים ללמוד? ואיך מתחילים להיות חסיד ברסלב? אני נוסע לרבי נחמן בשבוע הבא, תבורכו על כל העזרה. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ד' לסדר משפטים כ"ו שבט התשע"ג
שלום וברכה אל יאיר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. תהלה לאל ספרי רביז"ל מופצים בכל חלקי ארץ ישראל ובכל העולם כולו, ואשרי מי שיש לו חלק בהפצת אור רביז"ל, שרק הוא מפיח רוח חיים בנשמות ישראל, ומחזקם ומעודדם ומשמחם, ומקרבם אליו יתברך, כי בעיתים הללו עוברים על נשמות ישראל צרות ויסורים מרירות ומכאובים וכו', וכל אחד מחפש אחר התחזקות, ואותה מוצאים רק בספרי רביז"ל, ולכן אשרי מי שעוסק להפיץ את ספרי רביז"ל בעולם. מי שמתחיל עכשיו ללמוד ספרי רביז"ל, טוב מאד שילמד הרבה בשיחותיו הקדושות של רביז"ל, שנכתבו ונדפסו על ידי מוהרנ"ת ז"ל בעצמו, והם "שיחות הר"ן" ו"חיי מוהר"ן", כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן שנ"ח) שבכל שיחה ושיחה שהיה משיח ומדבר עמנו יכולים להיות על ידה איש כשר, ואפלו צדיק גמור כל ימי חייו כמו שאני רוצה (אזוי וויא איך מיין איין גוטער יהוד) אם ירצה לילך עמה לקיים כפי שיחתו הקדושה, [וגם אפילו עכשיו כשלומדין דבריו הקדושים יש להם גם כן כח גדול לעורר להשם יתברך לזכות לדרכי השם באמת, למי שישים לבו היטב לדבריו ולשיחותיו הקדושים הנאמרים בספריו הקדושים, כי כל שיחה שלו היא התעוררות נפלא ונורא מאד ודרך ישרה ונכונה מאד לעבודת השם יתברך לכל אחד לפי מדריגתו יהיה באיזה מדריגה שיהיה. אפילו מי שהוא במדריגה עליונה מאד יכול לקבל דרך ישרה ועצות נפלאות מכל שיחה ושיחה שלו. וכן להיפך מי שהוא בתכלית מדריגה התחתונה חס ושלום באיזה מקום שרק לא יהיה, יכול לקבל דרך ישרה ועצות נכונות מכל שיחה ושיחה שלו למלט נפשו מני שחת, ולשוב אל השם יתברך באמת אם ישים לבו לדבריו היטב, ויקיים אותם באמת ובתמימות בלי שום חכמות, אשרי מי שיאחז בהם]. כשאדם מתחיל לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלו שזה נקרא התבודדות, זה סימן שהוא כבר שומע את הקול של הצדיק, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס') שיש בני אדם שישנים את ימיהם, ואפילו שמתפללים ולומדים וכו' וכו', הכל בחינת שינה, כי אם אדם לא מחדיר בעצמו את אמתת מציאותו יתברך, ולא מרגיש שהוא יתברך נמצא ואין בלעדו נמצא, זה נקרא שהמוחין שלו ישנים, וכששומעים את קול הצדיק המעורר מהשינה, אז מתחילים לדבר אל הקדוש ברוך הוא, שזה מה שכתוב (תהלים י"ט ד') "אין אומר ואין דברים בלי נשמע קולם", אם אדם לא שומע את קול הצדיק, אזי אין לו דיבורים להקדוש ברוך הוא, וכן אמרו חכמינו הקדושים (תרומות פרק א') חרש אינו שומע ואינו מדבר, בשביל שלא שומעים את קול הצדיק, אזי לא מדברים אל הקדוש ברוך הוא. ולכן הסימן שהוא כבר נכנס בתוך חסידות ברסלב, אם הוא מתחיל לדבר אל הקדוש ברוך הוא, בשפת האם שלו, שזה יסוד מוסד אצל רביז"ל, וזה המפתח לחסידות ברסלב, להיות רגיל לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלו, כאשר מדבר איש אל רעהו, וזה ממשיך על האדם אמונה פשוטה בו יתברך, וזה מציל אותו מכל הצרות והיסורים והמרירות שרק עוברים עליו. אשריך ואשרי חלקך שאתה נוסע אצל ציון רביז"ל בעיר אומן, כי אין למעלה מזה, כי כך מובא (שיחות הר"ן סימן קנ"ו) כשהיה רביז"ל באומאן, שמע בביתו קול של הצועקים על הבית עלמין על קברי אבותם שדרכם לצעוק ולהתפלל שם בקול מר כנהוג, ופעם אחת שמע אשה אחת שהיתה צועקת שם על קבר אביה: אבי, אבי, בקול מר מאד וכו' וכו', ובתו אדל תחיה, היתה עומדת אצלו אז, ענה ואמר לה רביז"ל, האשה הזאת צועקת בכוונה היטב אבי אבי, אבל אביה אינו בכאן כלל וכו', ואמר אז שטוב כשבאים על קברי אבות לומר להמתים השוכנים סביב סביב לקבר אביהם ואמם וכיוצא שבאים אליו, לבקש מהם שיודיעו לו שבא בנם או בתם אליו. כי בודאי לא כל המתים נסתלקים ממקום קבורתם למקום שנטרדים, כי הרבה שרויים על קברם. על כן טוב להודיעם כדי שהם יודיעו לאביהם וכו', ואמר אז: אבל אצל הצדיק אין צריכים לחשוש על זה שמא אינו שם. כי מיתת הצדיק הוא רק כמו מי שיוצא מחדר לחדר אחר. והמשיל אז לבתו על עצמו: כמו שאני עתה בחדר זה ואחר כך אני יוצא מחדר זה ונכנס לחדר השני וסוגר הדלת אחרי. אם את תבואי אצל הדלת ותצעקי אבי אבי וכו', לא אשמע דבריך? [כדברים האלה נשמע מפיו הקדוש כמה פעמים שרמז לכל אחד ואחד כמה גדול המעלה של מי שיזכה לבוא על קברו הקדוש והנורא. כי בודאי ישמע דבריו ויעזור ויושיע לו בכל מה דאפשר]. אשריך ואשרי חלקך.
|