שאלה: מאת מנחם: שלום לכבוד הרב. רציתי לדעת מה העניין לאחוז את הציצית כשאומרים "ברוך שאמר"? מה הקשר בין ציצית ל"ברוך שאמר"? תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר תרומה א' דר"ח אדר התשע"ג שלום וברכה אל מנחם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. כתב המגן אברהם (אורח חיים סימן נ"א סעיף קטן א') ויאחז בב' ציציות שבטלית שהם כנגד פניו בשעת אמירת ברוך שאמר; ומובא (שער הכוונות דרוש א') תאחז בידך הימינית שני הציציות של הטלית, אותם שהם כנגד פניך ותכוון, כי ברוך שאמר הם בעולם היצירה, בבחינת הדיבור, בערך חלק המעשה שהוא הציצית שגם הוא ביצירה וכו', עיין שם. והכוונה בפשיטות כדי שנוכל להבין בשכלנו הקטן וכו', כי ציצית הם סוד הצמצום, בסוד (תהלים ק"ד ב') "עוטה אור כשלמה", היינו כשאדם מתחיל להתפלל מברוך שאמר עד ישתבח, והוא אומר את כל המזמורים שביניהם, על ידי זה נמשך עליו אור גדול מאד מאד, כי המזמורים האלו הם שבחים גדולים שמשבחים את הקדוש ברוך הוא בהם, ומרוב אור הוא יכול להסתנוור וכו', ולכן לוקחים את הציצית לעינים, להזכיר לעצמו סוד הצמצום שאדם צריך לצמצם את עצמו, שלא יהיה ריבוי אור שגורם אחר כך שבירת הכלים וכו'. הכלל הוא שצריכים להקפיד מאד מאד על כל פרט ופרט שמובא בשולחן ערוך, ויש בזה גם סודות ורזין דרזין כל הלכה והלכה, ואסור להקל בשום הלכה, ובשום מנהג ישראל, כי בהכל יש כוונה עמוקה, ואשרי מי שאינו מטעה את עצמו בזה העולם כלל. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|