שאלה: מאת משה: שמעתי שיש עניין לשים מהיין של ההבדלה על העיניים ובכיס הבגד, כי זה מסוגל לעשירות ולשכל. האם זה נכון? תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר תרומה ב' דר"ח אדר התשע"ג
שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מובא (שולחן ערוך אורח חיים סימן רצ"ו סעיף א') סדר הבדלה יין, בשמים, נר, הבדלה, וסימנך יבנ"ה, וצריך ליזהר שלא יהא הכוס פגום: הגה ונהגו לומר קודם הבדלה שעושים בבית הנה אל ישועתי וגו', כוס ישועות אשא וגו', ליהודים היתה אורה וגו', לסימן טוב, ובשעת הבדלה יתנו עיניהם בכוס ובנר, ונוהגין לשפוך מכוס של יין על הארץ קודם שסיים בורא פרי הגפן כדי שלא יהיה הכוס פגום, וטעם השפיכה דאמרינן כל בית שלא נשפך בו יין כמים אין בו סימן ברכה, ועושין כן לסימן טוב בתחילת השבוע, גם שופכין מן הכוס לאחר הבדלה ומכבין בו הנר ורוחצים בו עיניו משום חיבוב המצוה; הרי שלך לפניך איך שצריכים להתנהג בהבדלה. עם כל זאת יש אנשים ששמים מהיין של הבדלה בכל הכיסים שלהם, ואומרים שזה מסוגל לעשירות וכו', ואני תמיד אומר שצריכים לשים רק על המח במקום התפילין וכו', כי כשיש שכל יש הכל, ואם אין שכל אין כלום, ולכן העיקר לבקש ממנו יתברך על דעת ועל שכל, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (נדרים מ"א) דעת קנית מה חסרת, דעת חסרת מה קנית, ולכן העיקר לשים טיפת יין על המח במקום התפילין, וכשיש שכל יש כבר פרנסה בשפע. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|