שאלה: מאת דוד: שלום רב לכבוד מוהרא"ש שליט"א. הצדיק תמיד מזכיר את דברי רבנו ז"ל בליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ה' ש"אדם צריך לחפש ולבקש איפה הוא אוחז באמונה", מה הכוונה? ואיך מקיימים את זה הלכה למעשה? תודה מראש. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר תרומה ה' אדר התשע"ג
שלום וברכה אל דוד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אומר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ה') העיקר הוא אמונה, וצריך כל אחד לחפש את עצמו ולחזק את עצמו באמונה, כי יש סובלי חלאים שיש להם מכות מופלאות והם סובלים מחלאים רק בשביל נפילת האמונה, כי על ידי נפילת האמונה באים מכות מופלאות וכו', עיין שם. והדבר הוא פשוט בתכלית הפשיטות, אדם צריך תמיד להתחזק באמונה פשוטה בו יתברך לידע ולהודיע ולהוודע שאין בלעדו יתברך כלל, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה; זאת אומרת אפילו מכה קטנה באצבע הקטנה לא מקבלים לפני שנכרז קודם מלמעלה בשמים, וכן אמרו (יומא לח.) בשמך יקראוך ובמקומך ישיבוך, אין אדם נוגע במה שמוכן לחבירו, ואין מלכות נוגעת במלכות חברתה אפילו כמלוא נימא, זאת אומרת אף אחד לא יכול ליגע במה ששייך להשני, אם לא שהכריזו קודם בשמים, וכן אמרו (ברכות נח.) אפילו ריש גרגיתא מן שמיא מנו לי; זאת אומרת שאפילו עבודה בזויה ופשוטה כמו לנקות ביוב וכו' וכו', אדם לא יקבל משרה כזו, עד שמכריזין קודם בשמים וכו'. רואים מכל זה את גודל השגחתו הפרטי פרטית על כל בן אדם, עכשיו אדם צריך לשאול את עצמו האם האמונה שלי כל כך חזקה? האם אני אוחז בזה? ואם כן למה אני בעצבות ובמרירות ובמרה שחורה ויש לי קושיות וספיקות עליו יתברך? ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן צ"א) שהאמונה צריכה כל כך להתפשט באדם עד שירגיש את אמתת מציאותו יתברך בכל איבריו, ועל זה צריך אדם לשאול את עצמו האם הוא אוחז בזה? ואמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ל"ב) ובאמת אמונה הוא ענין חזק מאד וחייו חזקים מאד על ידי אמונה. כי כשיש לו אמונה אפילו כשבאים עליו יסורים חס ושלום אזי יוכל לנחם עצמו, ולהחיות את עצמו, כי השם יתברך ירחם עליו וייטיב אחריתו, והיסורים הם לו לטובה ולכפרה ובסוף ייטיב לו השם יתברך בעולם הזה או בעולם הבא. אבל מחקר וכופר שאין לו אמונה, כשבא עליו איזה צרה, אין לו למי לפנות, ואין לו במה להחיות את עצמו, ולנחם את עצמו. והמשכיל יבין דברים אלו מאליו ויבין דבר מתוך דבר, כי אי אפשר לבאר הכל בכתב. והכלל שהעיקר הוא האמונה בלי שום חקירות כלל, ובזה יהיה חזק לעולם בעולם הזה ובעולם הבא ולעולם לא ימוט אשרי לו. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|