שאלה: מאת אליהו: שלום לכבודו. כבר הרבה שנים אני סובל מדוחק בפרנסה, וקשה לי להשיג את הדברים המינימליים שאני צריך. כל היום הראש שלי עסוק במחשבות איך להשיג כסף לשלם את החשבונות שמוכרחים לשלם, אבל אין לי מאיפה. חשבתי שעם הזמן המצב ישתפר והשם ירחיב לי, אבל המצב רק נהיה יותר ויותר גרוע. אני מתפלל כל הזמן להשם שיברך אותי וישפיע לי פרנסה ברווח ובהרחבה. האם יש עוד משהו שאני יכול לעשות כדי לצאת מהדוחק הזה ולזכות לשפע גדול? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר כי תשא ט"ו אדר (שושן פורים) התשע"ג
שלום וברכה אל אליהו נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שאם אדם מקבל על עצמו לברך ברכת המזון מתוך הסידור דייקא ולא בעל פה, ובשמחה עצומה, זו סגולה לעשירות, כמו שכתוב (משלי י') "ברכת הוי"ה היא תעשיר ולא יוסיף עצב עמה", היינו שמברך את ברכת המזון בשמחה עצומה, זה מסוגל לעשירות, וכן להזהר מאד על נטילת ידים וכו', ולכן מהיום והלאה תקפיד מאד מאד על נטילת ידים כשאתה קם בבוקר וכו', וכן כשיוצאים לשירותים וכו', וכן לפני האכילה ליטול ידים עם נטלה דייקא וכו', כי נטילת ידים מסוגלת להנצל מעניות, כי ע'ל נ'טילת י'דים ראשי תיבות ע'נ'י', ומי שמזלזל בנטילת ידים נעשה עני, ואמרו חכמינו הקדושים (שבת ס"ב:) אמר רב חסדא אנא משאי מלא חפני מיא ויהבו לי מלא חפני טיבותא; [אני נטלתי ידי עם מלא מים, נתנו לי חופנים מלאים טוב, כי רב חסדא היה עשיר גדול מאד, והכל בזכות נטילת ידים שהיה מקפיד על זה]. וכן להקפיד להתפלל את השלוש תפלות שחרית מנחה ערבית במנין, אזי זוכה לדבר שבמנין היינו עשירות גדולה. חכמינו הקדושים אמרו (בבא מציעא נט.) לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו, שאין ברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו, שנאמר (בראשית י"ב) "ולאברם הטיב בעבורה", והיינו דאמר להו רבא לבני מחוזא, אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו, (תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתתעשרו) ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ט) שעיקר העשירות בא בזכות האשה. וכן אמר רביז"ל (ספר המדות אות ממון סימן ס"ד) הצניעות מסוגל לעשירות; ואמר (שם סימן ל"ד) כבוד התורה וכבוד השבת מסוגל לעשירות; ואמר (שם סימן צ"ב) העוסק בתורה ובצדקה זוכה לעשירות. צריכים לזכור מאד מאד מה שרביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ח) שיש מדה רעה אצל כל אדם שגורמת לעניות, והיא הכעס והרציחה והקפידות שנכנסים בו, ואפילו שנגזר עליו שיהיה עשיר, על ידי הכעס הוא דוחה את העשירות שמזומנת לו, ולכן צריך אדם להרגיל את עצמו להיות סבלן גדול, ולסבול על כל מה שעובר עליו, כי אין עוד מדה יותר יפה כמו מדת הסבלנות. ועל כולם צריכים למסור את נפשו להיות תמיד בשמחה, יהיה מה שיהיה, ויהיה איך שיהיה, ויעבור עליו מה שיעבור, תמיד שיהיה בשמחה, כי השם של פרנסה שהוא חת"ך היוצא מפסוק (תהלים קמ"ה) פותח' את' ידיך', יוצא גם מפסוק (דברים ט"ז ט"ו) והיית' אך' שמח', ולכן הדבר הראשון אתה צריך להשתדל להיות מאד מאד בשמחה, ולשמח את עצמך, ואף שאני יודע שמאד מאד קשה לך ומרים לך החיים ממוות, עם כל זאת עם עצבות ומרירות ודאגות לא תבוא לשום דבר, אלא תסתבך יותר, ולכן הדבר הראשון תראה רק להיות בשמחה, ואם תאמר במה יש לי לשמוח? הרי אני עני ואביון ומלא חובות? אלא דע לך שחכמינו הקדושים אמרו (נדרים מא.) אין עני אלא מדעת, עיקר העניות תלוי בחסרון דעת, כי המאמין האמיתי שמאמין שאין בלעדו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, והוא יתברך מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה; שאדם לא מקבל מכה קטנה באצבע קטנה אם לא מכריזין על זה קודם מלמעלה, האדם הזה הוא תמיד שמח, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות ממון סימן פ"ג) אמונה הוא טוב לפרנסה; ולכן בזה שתשמח עם נקודת יהדותך שנבראת יהודי ושלא עשני גוי כגויי הארצות, השמחה והאמונה הזאת, יפתחו לך את כל צינורי השפע והפרנסה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|