שאלה: מאת אליהו: שלום למוהרא"ש. כתוב בספר המידות "אין לאדם למכור מקחו הראשון". מהי כוונתו של רבנו ז"ל, האם הדברים אמורים דווקא בקרקע או בכל דבר? ואם ההבנה שבכל דבר אין למכור מקחו הראשון, מה יעשה אדם שקנה דירה או רכב בפעם הראשונה וכעת הוא רוצה להתקדם לדירה או רכב יותר גדולים. אשמח להבין את העניין. תודה רבה. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר כי תשא ט"ז אדר התשע"ג
שלום וברכה אל אליהו נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. על זה ששאלת אשר רביז"ל אומר (ספר המדות אות ממון סימן צ"ח) אין לאדם למכור מקחו הראשון; בדרך כלל כשאדם קונה את המקח הראשון, זה מאד מאד חביב בעיניו, אחר יגיעה וטרחה גדולה שיגע וטרח מאד עד שהשיג את הדבר הזה, אזי לא כדאי לו למכור את זה, כשיבוא אדם וירצה לתת לו יותר על המקח שקנה, ואפילו שיציעו לו יותר כסף וכו', כי המקח הראשון הוא תמיד מאד מאד חשוב לאדם, ומי יודע אם עוד יקבל את הדבר הזה, כי הכל נכרז בשמים קודם, כמאמרם ז"ל (סוטה ב.) בית פלוני לפלוני, שדה פלוני לפלוני; ועל זה יעץ רביז"ל שלא למכור את המקח הראשון. אבל זה מובן מאליו שאם אדם קנה במקח הראשון רכב, ועכשיו זה כבר קטן, כי גדלה המשפחה וכו', או שקנה בית או דירה ועכשיו הבית או הדירה קטנים, כי גדלה המשפחה ורוצה להחליף את זה לרכב יותר גדול, או לבית או לדירה יותר גדולים, על זה לא התכוון רביז"ל, והקדוש ברוך הוא יאיר עינינו בתורתו הקדושה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|