שאלה: מאת דוד: שלום לכבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א, ברצוני להודות לצדיק על התשובות והספרים המחזקים והמשמחים ליבות נשברים, וברצוני אני הקטן לברך את הצדיק שיזכה להמשיך להנהיג את צאן מרעיתו מתוך רפואה שלמה ובריאות איתנה ויקרבנו ואת כל עם ישראל לעבודתו יתברך. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר כי תשא ט"ז אדר התשע"ג שלום וברכה אל דוד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. דע לך שהמנהיג שבדור הוא רביז"ל, והוא מנהיג את צאן מרעיתו, אני רק שמש אצלו, וכמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות גאוה סימן ט"ו) אין להתגאות בהשגות גדולות או במעשים טובים, כי הכל על ידי הצדיק שבדור, והוא אצל הצדיק כעט אצל סופר; ולכן אתה לא צריך לשבח אותי בשום שבחים, אני רק מעתיק את ספרי רביז"ל ממקום למקום וכו', ומזה יוצא כל הספרים שזכיתי לחבר. הבעיה שלך לצערינו הרב מאד מצויה וכו', שיש מריבות והכאות בבית וכו', השפלות וקללות וכו', וזה מאד מאד משפיע לרעה על הילדים, עד כדי כך שנכנסים בהם אימה ופחד להתחתן וכו', כי הם הורגלו כל כך אל רע רחמנא ליצלן, עד שחושבים שגם הם יעשו אותו דבר וכו', ולצערינו הרב כך זה קורה, כי הילדים מחקים את ההורים וכו', ולכן אם אין שלום בית בין זוג, זה סימן שאחד מהם ראה את זה בבית וכו'. עם כל זאת זכור גם זכור מה שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"י) לאיש אחד ששאל אותו: כיצד הוא הבחירה? השיב לו בפשיטות: שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות, אם רוצה עושה, ואם אינו רוצה אינו עושה. וכתב מוהרנ"ת ז"ל רשמתי זאת, כי הוא נצרך מאד, כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאד, מחמת שהם מורגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאד, על כן נדמה להם שאין להם בחירה חס ושלום, ואינם יכולים לשנות מעשיהם. אבל באמת אינו כן, כי בוודאי יש לכל אדם בחירה תמיד על כל דבר, וכמו שהוא רוצה עושה., והבן הדברים למעשה. ואל תאמר שאתה כבר אבוד וכו', וממך כבר לא יהיה שום דבר וכו', ואיבדת צלם אנוש וכו', אין דבר כזה, הכל תלוי ברצון, ואמר הבעל שם טוב הקדוש זי"ע "יהודי אסור לו לומר אני לא יכול, עליו לומר אני לא רוצה, תוכל ותרצה", וזו היתה האמרה הכי מפורסמת שלו, שכל הגילוי הנורא והנפלא מאד שגילה בעולם, סובב על אמרה זו, אם אדם רוצה הוא יכול, תרצה ותוכל, כי אין לך דבר העומד בפני הרצון. ולכן אתה צריך לקחת את עצמך בידיך, והדבר הראשון שתראה למסור את נפשך על מידת השמחה, כי אין דבר יותר חשוב כמו שמחה, וכל כך קשה לאדם להגיע למידת השמחה יותר מכל העבודות הכי קשות, קל יותר לצום וכו', ולסגף את עצמו עם סיגופים קשים ומרים וכו', העיקר לא להיות בשמחה, ולכן על שמחה צריכים מסירות נפש גדולה, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא שמיני) לפי שאין השמחה ממתנת לאדם לא כל מי ששמח היום שמח למחר ולא כל מי שמיצר היום מיצר למחר לפי שאין השמחה ממתנת לאדם, ואם תהיה בשמחה כל החיים שלך ילכו כבר בצורה אחרת לגמרי, כי תזכה לישוב הדעת כמו שאמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י') מה שבני אדם רחוקים מהקדוש ברוך הוא, זה מחמת חסרון ישוב הדעת, ולמה אין ישוב הדעת? כי חסר מהשמחה, ולכן תמסור את נפשך להיות בשמחה ואז תזכה לגדלות המוחין וכבר לא יחסר לך שום דבר, ודע לך שעל ידי שמחה תוכל לשנות את עצמך מהקצה אל הקצה, אבל אני מוכרח להגיד לך שזה יהיה לך מאד מאד קשה להגיע לשמחה, עם כל זאת תתפלל בכל יום על מדת השמחה, ותאמר את התפלה הזו כמה וכמה פעמים ביום: רבונו של עולם זכיני להיות בשמחה תמיד, ואזכה להרגיש את השמחה ברמ"ח איברי ושס"ה גידי, עד שהשמחה תגיע לרגלי, שאזכה לרקוד בכל יום מרוב שמחה על גודל החסד שעשית עמדי, שנבראתי מזרע ישראל, ואני יכול לקיים את מצוותיך, אנא רחם עלי והרחק ממני את העצבות והעצלות, וזכיני לדבר בכל יום עם אחרים משמחה, ואזכה לשמח את אחרים, ועל ידי זה גם אני אזכה לשמוח, ובזכות השמחה אזכה להכלל בך לגמרי, עד שלא אראה לפני עיני רק את אמתת מציאותך יתברך, איך שאתה מחייה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה, וזכיני לאמונה ברורה ומזוככת שאזכה לדעת בידיעה ברורה שאתה נמצא ואין בלעדיך נמצא, ועל ידי זה תמחול לי על כל עוונותי, ואזכה להכלל בך מעתה ועד עולם אמן סלה. תאמין לי, הכל תלוי ברצון האדם, אם אדם רוצה להשתנות, הוא יכול להשתנות בקלות מאד, כי הכל תלוי כפי הרצון של האדם, הן אמת שעברת משברים וגלים, וסבלת מה שסבלת וכו' וכו', עם כל זאת אין זו עצה להשאר תמיד שבור ורצוץ ומיואש ומדוכא וכו' וכו', הקדוש ברוך הוא אב הרחמן ומרחם על בריותיו וכו', כמאמרם ז"ל (ברכות ז.) "ורחמתי את אשר ארחם" אף על פי שאינו הגון וכו', ואמרו חכמינו הקדושים (אותיות דרבי עקיבא) אמר הקדוש ברוך הוא במדת הרחמים בראתי את העולם, ובמדת הרחמים אני מנהיגו, ועתיד אני לחדשה במדת הרחמים; ואמרו (תנא דבי אליהו זוטא פרק ו') כיון שראה משה רבינו שמדתו של הקדוש ברוך הוא של חסד ושל רחמנות, מיד נתעטף ועמד בתפלה; כי הקדוש ברוך הוא כולו רחמים, ומה שעובר על בני אדם דינים ומשברים וגלים, זה מה שהם ממשיכים על עצמם, כי כך גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ו) מלמעלה יורד רק אור פשוט, כי הוא אור אין סוף ברוך הוא, והאדם הוא הצייר, איך שהוא מצייר כביכול את הקדוש ברוך הוא, כן יש וכו', וכן מתנהגים עמו וכו', כשאדם עוסק בתפלה והוא שמח תמיד, על ידי זה מצייר את האור לטובה, והכל טוב לו, ואם חס ושלום פגם בברית, על ידי זה הוא נכנס בדכאון פנימי, והוא תמיד בכעס ורציחה, ועל ידי זה מצייר את האור לרעה, והכל רע לו, עיין שם. ולכן תיקח את עצמך בידיך ותראה שהכל יתהפך לטובה, ועוד הרבה טוב מחכה עליך, רק אל תתייאש בשום פנים ואופן, כי גדול אדונינו ורב להושיע, ואמר רביז"ל יש ענין שיתהפך הכל לטובה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|