לכבוד הצדיק מיבנאל. אני חוזר בתשובה ומשתדל להתחזק ברוך השם, אבל יש לי צער גדול מאוד, כי היצר הרע מתגבר עלי בכל פעם מחדש וגורם לי לפגום ולחטוא, ולמרות שבתוך תוכי אני לא רוצה לעשות עבירות, בכל פעם יש לי נסיונות חדשים, ואני לא מצליח להתגבר. בכל פעם אני מבטיח לעצמי שאני לא יסתכל איפה שאסור, ועושה התחלה חדשה, אבל לא מצליח להחזיק בזה הרבה זמן. התייעצתי עם תלמיד חכם שמתפלל איתי בבית הכנסת, וסיפרתי לו את כל מה שעובר עלי, אבל גם הוא לא הצליח לעודד אותי ולתת לי עצה איך להפסיק לפגום, ואחרי שדיברתי איתו התייאשתי עוד יותר, ואני מרגיש כאילו אף פעם לא אצליח להפסיק ולחזור בתשובה שלמה. האם יש עצה להצליח להתגבר על היצר, ולהיות בעל תשובה אמיתי?
השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא.
תשובה:
בעזה"י יום ג' לסדר ויקהל פקודי כ"ג
אדר ה'תשע"ג
שלום
וברכה אל ערן נרו יאיר
לנכון קבלתי את מכתבך.
הנה חכמינו הקדושים אמרו
(קידושין ל.) בכל יום ויום יצרו של אדם מתגבר עליו, ואלמלא הקדוש ברוך הוא עוזר לו
לא יכול לו, וגילה מוהרנ"ת ז"ל שהעזרה הזאת שהקדוש ברוך הוא עוזר לכל
אחד זה נעשה על ידי הצדיק שבדור שהוא מחדש חידושין חדשים בכל יום ויום לחזק לאמץ
ולעודד ולשמח את נשמות ישראל, ומפיח בהם רוח חיים שלא יתייאשו עצמם מלחזור אליו
יתברך, על אף גודל התגברות היצר שיש על אדם בכל יום ויום מחדש.
והנה רביז"ל אמר
(שיחות הר"ן סימנים פ'-פ"א) שהאדם יותר גרוע מהיצר הרע, כי בני אדם יכולים
להפיל את הזולת בשאול תחתית ומתחתיו, כי היצר הרע זה רק לפי כוחו, מה שאין כן האדם
הוא כלול מכל העולמות והוא יכול למנוע ולעכב את האדם ביותר, ולכן בני אדם הם מאוד
מסוכנים שלא יפילו וייאשו אותו חס ושלום כאילו אין לו כבר תקווה וכאילו לא צריכים
אותו וכו' וכו'. ואמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ז') שאדם שלא
דבוק בו יתברך הוא יותר גרוע מחיה רעה, כי מי שאינו שם את הקדוש ברוך הוא לפני
עיניו הוא גרוע מחיה רעה והוא מסוגל גם להרוג, כמו שכתוב (בראשית כ') כי אמרתי רק
אין יראת אלקים במקום הזה והרגוני וגו'. הרי שלך לפניך איך בן אדם יותר מסוכן מחיה
רעה וחיה טורפת.
מובא בספרי מוסר שאריה מלך
החיות טייל פעם ורצה לראות מה קורה בעולם החיות, והנה בא לפניו חמור, שאל אותו
האריה למה אתה הולך כל כך עצוב? ענה החמור ואמר, למה שאני לא אהיה עצוב, האדם
הגאוותן הזה שם עלי משא כבד ונותן לי מכה שאלך, ואם אני לא הולך מהר כפי רצונו הוא
נותן לי הרבה מכות. אמר לעצמו האריה, אני רוצה לראות את האדם הזה שמתעלל בחיות.
והמשיך ללכת, והנה סוס בא מולו, שואל אותו האריה מה נשמע סוס? עונה לו הסוס לא
טוב! שואל אותו האריה למה? עונה לו הסוס האדם הגאוותן הזה רוכב עלי ונותן לי
בעיטות עם הברזלים שעל המגפיים שלו כדי שארוץ יותר מהר. אומר לעצמו האריה אני
מוכרח לראות את האדם הזה שמתעלל בחיות. ממשיך האריה לטייל והנה לפניו גמל, שואל
אותו האריה מה נשמע גמל? עונה הגמל מר לי מאוד, האדם הזה סוחב אותי עם חבל ארוך
דרך המדברות, ויכולים לעבור ימים שאין לי אפילו מים לשתות ולכן מר לי מאוד. אמר
לעצמו האריה אני מוכרח להכיר את האדם הזה שמתעלל בחיות. והנה רואה לפניו זאב שהוא
חיה תוקפנית, שואל אותו האריה – מה שלומך זאב? עונה הזאב לא טוב. שואל אותו האריה
למה? עונה הזאב, הנה נכנסתי לחצר אנשים לאכול כדי שבעי, ופתאום התנפלו עלי בני אדם
עם מקלות והרביצו לי מכות רצח, וכמעט שהרגוני, וברחתי כל עוד נפשי בי. אמר לעצמו
האריה אני מוכרח לראות את האדם הזה שמשתולל ומתעלל בחיות. והנה הוא ממשיך ללכת
ופוגש את השועל, שואל אותו האריה הרי אתה הפיקח שבחיות, מה עושים עם האדם הזה
שמתעלל כל כך בחיות? אמר לו השועל הפיקח אל תשאל, האדם הוא יותר חזק מכולנו, כמה
פעמים הוא שם לי מלכודת וטמן שם אוכל, וכשהלכתי לאכול נלכדתי במלכודת והיה לי קשה
מאוד לצאת ממנה. כעס האריה ואמר, יום אחד אני אמצא את האדם הזה ואני אתנקם בו על
כל הסבל שסובלות כל החיות! והנה פתאום הולך נגדו אחד עם המון עצים שכרת ביער, עצר
אותו האריה ושאל אותו מי אתה? ענה לו אני אדם! שאל אותו האריה אתה רוצה להתמודד
עמי ולראות מי יותר חזק? ענה לו האדם, חכה פה כי השארתי את הכח שלי בביתי, אני אלך
הביתה ואביא את הכח שלי, ואז נראה מי יותר חזק. ענה ואמר האריה לאדם, בסדר לך. אמר
לו האדם אבל אני מפחד שתברח לי, ענה האריה לא! אני אחכה פה עד שתחזור. שאל אותו
האדם האם תסכים שאקשור אותך עד שאחזור כדי שלא תברח לי? ענה האריה בסדר, תקשור
אותי. האדם קשר אותו וכשהיה כבר קשור טוב טוב, לקח האדם עץ אחד מהעצים שסחב, ונתן
לו מכות רצח ופצע אותו עד שלא הייתה יותר תקומה לאריה.
והנה מובא בדברי האריז"ל (עץ חיים שער ז' פרק ב') וכן בשער הקדושה לרבי חיים ויטאל זצ"ל
וכן בלקוטי אמרים מבעל התניא פרק א', שיש לאדם נפש אלקית ונפש בהמית. הנפש האלקית
תמיד מושכת אותו להשיג רק רוחניות אלקות, והנפש הבהמית מושכת אותו רק אל גשמיות
תאוות העולם הזה שיקוץ תיעוב וזיהום וכו' וזו המלחמה ביניהם, ואמר רביז"ל
(לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רלג) הקדוש ברוך הוא שולח לאדם את הנסיונות האלו
לראות מי יתגבר על מי וכו' ויש לו תענוג גדול כשיש לאדם שכל ומתגבר על הרע ומנצח
אותו.
ולכן עליך להתחזק ולא להשבר
בזה שאתה נופל בכל פעם בלכלוך וזבל וכו' ,אדרבה, ככל שאתה נופל ומקבל מכות וכו'
תקום ותתחזק ותחזור בתשובה שלימה. ודע לך שהבחירה חפשית כמו שאמר רביז"ל
(לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן נד) הבחירה היא בידי האדם לעשות כרצונו, ועל כן
אסור לך להשבר בשום פנים, קח את עצמך בידיך ותחזור אליו יתברך בתשובה שלימה אפילו
שבין כך אתה נופל ונכשל וכו' קום בכל פעם ותחזור אליו יתברך בעקשנות גדולה, ולא
תשבר משום דבר שבעולם כי אתה צריך לדעת כי הכל זה ניסיונות מהשמים לראות אל מי
תפנה בעת צרתך וכו', ולכן ראה לחזק את עצמך ואל תשבר משום דבר שבעולם, רק תשמור
מבני אדם שהם מאוד מסוכנים וכו'.
החזק עצמך ברביז"ל שהוא הצדיק האמת שצעק (לקוטי
מוהר"ן חלק ב' סימן עח) אין שום יאוש בעולם כלל.