שאלה: מאת יחזקאל: לכבוד הצדיק מיבנאל. יש לי שאלה חשובה לשאול אתכם ואני מקווה שלא תכעסו עלי: למה יש עליכם התנגדות מאיזה מנוול ביבנאל? ומה עשיתם לו שבכל הזדמנות הוא נובח עליכם ככלב שוטה ומדבר עליכם לשון הרע ושקרים שאין להם שום יסוד? אשמח אם תענו לי, כי זה מאוד מסקרן אותי. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום א' לסדר צו ו' ניסן התשע"ג
שלום וברכה אל יחזקאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שבכל מקום שיש קדושה, מוכרח להיות זה לעומת זה טומאה, ובכל מקום שיש צדיק, מוכרח לעמוד נגדו רשע שיחלוק עליו, כי אחרת יהיה ביטול הבחירה, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רכ"ח) דע שכשהקדוש ברוך הוא מסתכל בנשמה שתוכל להחזיר בני אדם בתשובה ולעשות גרים, אזי הוא יתברך בעצמו כביכול מבקש ורואה שיהיה מחלוקת עליו, כי (יבמות כ"ד) 'אין מקבלין גרים לימות המשיח ולא בימי שלמה משום שולחן מלכים', כי אז אינן מתגיירין מאהבה, רק מחמת שרואין גדולת ישראל, ועיקר הגרים הוא כשמתגיירין בעת שישראל סחופים בעוני ודוחק, כמו שכתוב (ישעיה נ"ד) "מי גר אתך בעניותך" וגו'. על כן בהכרח שיהיה מחלוקת על מי שמחזיר בני אדם למוטב ומגייר גרים, כדי שלא יהיה לו שום שלווה, כי אז מי שמתקרב אליו הוא באמת, ואזי יכול לגייר גרים באמת, לא משום שלום ונחת, וזהו "וישב יעקב בארץ מגורי אביו" ואיתא במדרש (בראשית פרשה פ"ד סימן ד') "מגורי אביו" שהיה מגייר גרים כמו אבותיו, כמו מגיורי אביו, וזה שאמרו חכמינו הקדושים (שם) "וישב יעקב" 'ביקש יעקב לישב בשלווה, מיד קפץ עליו רוגזו של יוסף', היינו מחמת שיעקב היה מגייר גרים, בחינת "מגורי אביו", על ידי זה לא היה יכול לישב בשלווה, כדי שיהיו הגרים באמת, ואם יהיה לו שלווה לא יוכל לעשות גרים, כי אין מקבלין גרים לימות המשיח. הרי שלך לפניך כשיש צדיק שמקרב בני אדם להקדוש ברוך הוא, מעמיד עליו הקדוש ברוך הוא בעצמו איזה רשע ארור טמא שיחלוק עליו, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות צדיק סימן קל"ו) אין לך צדיק שאין עליו מחלוקת ומחקרים; ואמר (שם סימן קס"ג) הנואפים לרוב הם מתנגדים על הצדיקים. ולכן האם זה פלא שיקום עלינו מנוול ומוכה שחין ויחלוק עלינו, מאחר שבאנו למדבר שמם שלא היה שם זכר מיהדות, ואדרבה שם העבירו על הדת שתי עדות קדושות, שהם עדת התוניסאים ועדת התימנים, ועכשיו מאז שנכנסתי לגור שמה הקמתי קהילה קדושה וחסודה, שגרים שם כבר למעלה מארבע מאות משפחות יראים ושלימים, ויש לנו תלמוד תורה לבנים, ובית ספר לבנות, ישיבה לבחורים, וסמינר לבנות בוגרות, וכולל לבעלי בתים, וכולל להוראה לאברכים מצויינים, ועוד מוסדות צדקה וחסד שכמעט אין דוגמתם בכל העולם, והמפורסמות אין צריכים ראיה. יש לנו בית התבשיל – אהל אברהם שפתוח כל היום, ומחלקים אוכל בחינם לכל רעב וצמא, ותהלה לאל יש שמה מנינים מותיקין עד חצות לילה, אשר דבר זה יש רק בעיירות הגדולות ולא במושבה נידחת, וכן יש לנו מקוואות הן להגברים והן להנשים, ויש לנו "בית הוראה" עם ארבעה מורי צדק, דיינים מומחים. וזה כבר למעלה משנה שפתחנו פה חנות יודאיקה "ברסלב סנטר" – כל מה שיהודי צריך בנקודה אחת, ותהלה לאל יש מהפיכה ביבנאל ביהדות, זה ארבעים שנה שמונעים מתושבי המקום להכעיס וברשעות כל הקשור ליהדות וכו', ותהלה לאל מהרגע שנפתחה החנות התחילו תושבי המקום להכנס, וכל אחד קונה זה מזוזה, זה ציצית, זה תפלין, זה טלית, זה כיפות וכו' וכו', מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ, לא יאומן כי יסופר קדושת כל בר ישראל, אשרי עין ראתה זאת. וכן רואים איך שיש דו קיום בין תושבי המקום, חסידי ברסלב לא מפריעים לאף אחד וכו', הם קהילה פתוחה וכו', בבחינת חיה ותן לחיות וכו', לא מתערבים בחיי אף אחד וכו'. יבנאל תהיה דוגמא ומודל איך קומץ קטן של יהודים עם מסירות נפש יכולים להפוך מדבר שמם מיהדות וכו', למקום פורח, ועוד רבות יספרו על זה, אחר חצי יובל שנים של רדיפות ומסירות וכו' וכו', שרודף ומוסר אותנו מי שרודף ומוסר וכו' וכו', ושם מקלות בגלגלים וכו', ומונע ומעכב כל דבר השייך לקדושה. ואף על פי כן בכח הרצון החזק שהכניס בנו רביז"ל, הצלחנו להקים אימפריה כזו, ולא בחינם שרביז"ל אמר (חיי מוהר"ן סימן רי"ח) "בעזרת השם איך האב אויס גיפירט אין וועל אויס פירן", "נצחתי ואנצח", ותהלה לאל אור הקדושה רק עולה, וחושך הטומאה רק נעלם עד שיתבטל לגמרי, ויקויים (זכריה י"ג ב') "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ". עכשיו אשאל אותך האם זה פלא שזה גירא בעיני הס"מ? ולכן מוכרח להיות שמה מנוול שעל כל דבר הוא נובח כמו כלב, כי הקנאה אוכלת אותו איך שמקומץ קטן גדלה הקהילה, וככל שבונים דירות, נכנסים יותר ויותר משפחות, עד שלבסוף זו תהיה עיר ואם בישראל, יראו עינינו וישמח לבנו ותגל נפשינו בישועתו יתברך.
|