שאלה: מאת יעקב: לכבוד כבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. ברצוני לשאול שאלה חשובה ודחופה הקשורה לשלום בית: אשתי הרחיקה אותי מהבית לאור אי שביעות רצונה מהיחס שלי כלפיה, היא טוענת שאני אנוכי ולא מביע את רגשות, לא קשוב, לא אכפתי ולא מסייע לה בעבודות הבית. עכשיו אני בגלות ואני עובד על עצמי. חשוב לציין שנישאנו לפני פחות משבעה חודשים. אני בן חמישים ונשוי פעם שלישית, ואשתי נשואה בפעם השנייה ולה חמישה ילדים. אשמח לקבל את עצתך: מה ניתן לעשות כדי להחזיר עטרה ליושנה? תודה. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ב' לסדר צו ז' ניסן התשע"ג שלום וברכה אל יעקב נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אוי לאותה בושה ואוי לאותה חרפה שאתה כבר אוחז בנישואין בפעם השלישית ואתה לא יודע איך להתנהג עם אשה וכו'. אתה צריך לדעת אשר זוג שמתחתנים והם רוצים לבנות בית נאמן בישראל, עליהם לכתחילה להיות וותרנים, ולוותר אחד להשני, ואז אף פעם לא יצטרכו ללכת אל שום בן אדם שעוסק בשלום בית וכו', כדי שהשלום ישרה בתוך ביתם, צריכים רק שכל ודעת איך להתנהג הבעל והאשה, והיות שעדיין אין בית חרושת שמייצר שכל ודעת וכו', וכן אין חנות או קניון וכו', שמוכרים שמה שכל ודעת וכו', ועל כן צריכים לכוון בכל יום שלוש פעמים ביום בעת שמתפללים את הברכה "אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה" וכו', לבקש אז על דעת ושכל, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (נדרים מ"א.) דעת קנית מה חסרת, דעת חסרת מה קנית, אם יש לאדם דעת יש לו הכל, ואם אין לו דעת אין לו כלום. ולכן כל זוג צריכים לבקש הרבה ממנו יתברך על דעת ושכל, אשר השכל היבש אומר שצריכים להיות וותרנים, ואז השלום שורה בבית, וכנראה שלך אין את הדעת והשכל איך להתנהג עם אשה, ולכן אתה לא יכול להחזיק אשה, ורחמנות גדולה עליך שאתה כבר אוחז באשה השלישית, וגם איתה אתה לא מסתדר וכו'. רביז"ל הזהיר מאד (שיחות הר"ן סימן רס"ד) לכבד ולייקר את אשתו, כי אמר הלא הנשים הם סובלים צער ויסורים גדולים מאד מאד מילדיהם, צער העיבור והלידה והגידול, כאשר ידוע לכל עוצם מכאובם וצערם ויסוריהם בכמה אופנים הקשים וכבדים מאד מאד וכו' וכו', על כן ראוי לרחם עליהם ולייקרם, ולכבדם. וכן אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.) 'אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו', [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים], וכן אמרו (יבמות סג.) 'דיינו שמגדלות את בנינו ומצלת אותנו מן החטא', ולכן צריכים לכבד ולייקר אותם מאד מאד, וזה יסוד גדול בחסידות ברסלב, שהבעל מוכרח לעזור לאשתו, ואם הוא רוצה להיות מקורב אל רביז"ל ולציית אותו, עליו הדבר הראשון לעזור לאשתו בכל המובנים, ולא כמו אלו החדשים מקרוב באו שמסלפים את דברי רביז"ל, ומהפכים דברי אלקים חיים. חכמינו הקדושים אומרים (חולין פד:) לעולם יאכל אדם וישתה פחות ממה שיש לו, וילבש ויתכסה במה שיש לו, ויכבד אשתו ובניו יותר ממה שיש לו, שהן תלויין בו והוא תלוי במי שאמר והיה העולם; וכתב רבי חיים ויטאל (שער המצוות פרשת עקב) ראיתי למורי האריז"ל שלא היה חושש בעצמו להתכבד במלבושים נאים יותר מדי, גם במאכלו היה אוכל דבר מועט מאד, אבל במלבושי אשתו היה זהיר מאד לכבדה ולהלבישה, והיה מפיק כל רצונה אף אם לא הייתה ידו משגת כל כך; ואמרו חכמינו הקדושים (פסחים ק"ט.) חייב אדם לשמח בניו ובני ביתו ברגל וכו', ונשים במאי? תני רב יוסף בבבל בבגדי צבעונין בארץ ישראל בבגדי פשתן מגוהצין. הרי שלך לפניך שצריכים לשמח את האשה, בפרט לפני כל חג, ולקנות לה בגדים יפים וכו', וכנראה שאף אחד לא לימד אותך איך להתנהג עם אשה, ולכן אתה כבר אוחז בפעם השלישית וכו', עליך להוריד את הראש ולפייס את אשתך, ולהתחיל להתנהג כמו בן אדם, ולזכור שהאשה היא המתנה הכי יפה שנתן הקדוש ברוך הוא לאדם, וצריך להחזיק את המתנה הזו בכבוד גדול. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך שכל ודעת איך להתנהג, כדי שלא תתגרש יותר.
|