שאלה: מאת דוד יעקב: לכבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. בהגדה של פסח עם פירושו של הצדיק 'אור זרוע', כתוב במקום אחד ששלושת המצות רומזות לספירות כתר חכמה ובינה. ובמקום אחר בהמשך ההגדה, וגם בציור הקערה עם שלושת המצות כתוב שהמצות רומזות לספירות חכמה בינה ודעת. מה ההסבר לכך? או שמא זו טעות דפוס? תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר צו י' ניסן התשע"ג שלום וברכה אל דוד יעקב נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. כשמסדרים את הקערה בליל הסדר, יש בזה סודות נוראים מאד מאד, והם נגד העשר ספירות כתר, חכמה, בינה, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות, ולפי הסדר הזה נמצא שהשלוש מצות הם כתר חכמה ובינה, וזה בכלליות וכו' וכו', וכשמדברים בפרטיות וכו' וכו', אזי לא מדברים מהכתר שזה נקרא 'אין סוף' שבו אין שום מושג כלל, אלא מתחילים מחכמה ובינה, וכשמתחברים יחד נעשה מזה דעת. ולכן השלוש מצות הם כנגד אברהם יצחק ויעקב, שזה אבא ואמא ביחוד שמשם יוצא הדעת, בסוד (בראשית ד' כ"ה) "וידע אדם עוד את אשתו" וגו', כי החיבור בין חכמה ובינה מוליד דעת, שזה סוד האבות הקדושים אברהם מדתו חסד, יצחק מדתו גבורה, ויעקב לוקח את החסד והגבורה ביחד, על ידי זה נעשה תפארת, שהם שלימות הדעת, בסוד (דברים ד') "אתה הראת לדעת כי הוי"ה הוא האלקים אין עוד מלבדו". ויש בזה אריכות גדולה, אבל אין הזמן פנוי עכשיו לזה, וטוב שתעיין בפירוש הנפלא "אור זרוע" על ההגדה, ותתנהג כפי שמובא שם, ואז יאיר לך חג הפסח במוחין אחרים לגמרי. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|