שאלה: מאת ישראל: שלום לצדיק, תודה רבה על כל מה שאתם עושים עמנו, הקדוש ברוך הוא ישלח לכם רפואה והצלחה וברכה וכל טוב סלה. תשובה: |
||
בעזה"י מוצש"ק לסדר צו י"ב ניסן התשע"ג
שלום וברכה אל ישראל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מובא בדברי האריז"ל שיש נשמות שהם באים מעלמא דנוקבא, ולכן כל מה שלומדים, הם שוכחים, אבל לעתיד יזכירו להם את כל מה שלמדו, ולכן אסור להם להשבר כשלומדים ושוכחים, והנה אמרו חכמינו הקדושים (קהלת רבה פרשה א' סימן ל"ב) רבי אבהו אמר זה שיפוטה של תורה שאדם למד תורה ושכחה, רבנן דתמן בשם רבי יצחק דהכא ורבי טוביה בשם רבי יצחק לטובתו אדם למד תורה ושוכח, שאילו היה אדם למד תורה ולא שכחה, היה מתעסק בתורה שתים שלוש שנים וחוזר ומתעסק במלאכתו, ולא היה משגיח בה לעולם כל ימיו, אלא מתוך שאדם למד תורה ושוכחה, אינו מזיז ואינו מזיע את עצמו מדברי תורה; הרי שלך לפניך שמהשמים גורמים שישכח, כדי שיחזור תמיד את לימודו ויהיה עסוק בלימוד תורה הקדושה, ולא יבטל מלימוד תורה הקדושה. וצריכים לדעת שאפילו כשאדם חוזר פעם אחר פעם את הלימוד וכו', ואף על פי כן הוא שוכח, זה בא משום שנשמתו הוא מעלמא דנוקבא, ולכן שלא ישבר משום דבר. ומה שאמרו חכמינו הקדושים (אבות פרק ג') כל השוכח דבר אחד ממשנתו, מעלה עליו הכתוב כאילו מתחייב בנפשו, שנאמר (דברים ד') "רק השמר לך ושמור נפשך מאד פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך", יכול אפילו תקפה עליו משנתו, תלמוד לומר (שם) "ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך", הא אינו מתחייב בנפשו עד שישב ויסירם מלבו; הרי חכמינו הקדושים בעצמם מגלים מתי הוא מתחייב בנפשו, כשהוא עושה פעולות לשכוח מה שהוא למד, אבל אם נתגברה עליו השכחה מפני שהוא בא מעלמא דנקובא, על ידי זה הוא לא מתחייב בנפשו, וכן מה שאמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין צ"ט.) כל הלומד תורה ואינו חוזר עליה דומה לאדם שזורע ואינו קוצר; זה גם כן מהטעם הזה, אם הוא לכתחילה לומד על מנת לשכוח, אבל רביז"ל החזיק ללמוד כסדרן ש"ס, ולחזור פעם אחר פעם את כל הש"ס, לא כל מסכתא, ולכן אין בזה שום סתירה. אשרי מי שאינו מטעה את עצמו ולומד תורה כפי סדר דרך הלימוד של רביז"ל, המובא בשיחות הר"ן סימן ע"ו, שעל ידי זה יזכה להספיק ללמוד, ולהיות ולטייל בכל מקומות של התורה הקדושה, והמציאות מראה שמי שמציית את רביז"ל, זוכה ללמוד הרבה תורה, ומסיים פעם אחר פעם ששה סדרי משנה, וש"ס בבלי ירושלמי ותוספתא, וכל המדרשים כולם וכו' וכו', והמפורסמות אינם צריכים לראיה, ואלו שמסלפים את דברי רביז"ל ואומרים שזה לא כפשוטו וכו' וכו', מסכנים יצאו מזה העולם ערומים ויחפים וכו', וכבר אמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן שנ"ד) על שני כיתות אנשים יש לי רחמנות גדול עליהם, על אלו אנשים שהיו יכולים להתקרב אלי ואינם מתקרבים, ועל אלו המקורבים אלי ואינם מקיימים את דבריי. כי אני יודע שיהיה עת בעת שיהיה האדם מונח על הארץ עם רגליו אל הדלת, אז יסתכל על עצמו היטב ויתחרט מאד מאד על שלא זכה להתקרב אלי, או שלא קיים את דבריי, כי אז ידעו שאם היו מקורבים אלי ומקיימים את דבריי, לא היה שום דרגא בעולם שלא הייתי מביאם לאותה המדריגה. אבל לא יועיל אז; עיין שם. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|