שאלה:
מאת בת-אל מוריה: שלום רב לכבוד הצדיק היקר. אני בת אל מוריה, בת עשרים וארבע, מתגוררת בחיפה וחוזרת בתשובה כחמש שנים. מגיל צעיר מאוד הרגשתי חיבור עמוק מאוד לבורא, הייתי מתבודדת בחדר לבד ומדברת איתו, משתפת אותו בכל מה שעובר עליי, מודה על מה שיש ומבקשת מה שאני רוצה. אז לא ידעתי מה זו התבודדות, אך עם הזמן השם בחסדיו זיכני לחזור בתשובה ולהבין את גודל חסדו. חזרתי בתשובה די לבד, כמובן שאני אף פעם לא לבד כי בורא עולם תמיד איתי, אך הכוונה שלא הלכתי למדרשה ואין לי רב שמנחה אותי. התחזקתי מאוד לקראת השחרור מהצבא והתחלתי ללכת לשיעורי תורה שקרובים למקום מגורי, אצל רבנית שמקושרת ומתגוררת בקהילה שבה יש ישיבה של ליטאים חוזרים בתשובה. אני עובדת בשירות לקוחות ולומדת פסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה. במהלך השנתיים האחרונות התחזקתי מאוד ואני מרגישה די בשלה לבניית בית ולנישואין. ברוך השם אני מקבלת הצעות רבות מהסביבה הקרובה, אך משהו מאוד מעיק עליי. למרות שאני די עצמאית ואת התהליך של החזרה בתשובה אני חווה בצורה מאוד פנימית ועצמאית, אך אותה הרבנית שכביכול קרובה אליי, היא זו שמכירה אותי, וכאשר שואלים אותי על דמות שיכולה לספר עליי כפי שנהוג בנוגע לשידוכין אני מפנה אותם אליה, כמובן בהסכמתה. העניין הוא שבסופו של דבר אף שידוך שהוצע לי ועבר דרכה לא יצא לפועל, ואפילו לא הגיע לפגישה. אני יודעת שאין מקריות ואין דבר שקורה ללא רצון השם יתברך וכמובן שאין שום כוח בעולם שיכול להרע לי או להטיב לי מבלעדי הבורא יתברך, ובטח שאין אדם נוקף אצבעו מלמטה אם אין מכריזים על כך מלמעלה. כך שגם אם זה נראה לי כמניעה או עיכוב זה לטובתי. לדעת – אני יודעת, ולהאמין – אני מאמינה, אך ברובד הפנימי להגיד שזה לא מחלחל ומעיב זה יהיה לשקר. הסביבה מאוד אוהבת אותי ודואגת לי, אנשים שאני בכלל לא מכירה, שנפגשתי איתם אפילו פעם אחת מתעניינים, שואלים ומציעים שידוכים, ודווקא הדמות שהייתי מאוד שמחה שתדרבן, שתעודד ותשתף פעולה, נראית לי כנמנעת. לאחרונה היא גם לא פונה אליי באופן ישיר, לדוגמא היא ילדה בן לפני יומיים, אז היא התקשרה לחברתי ואמרה לה להגיד לי שהיא ילדה ואני מוזמנת לברית. אני לא יודעת מה עליי לעשות, האם לשתף אותה בתחושותיי? האם יכול להיות שיש קטרוג או מניעה בזיווגי? כבוד הצדיק אני מרגישה משיכה גדולה מאוד לזרם של ברסלב ובתוך תוכי אני יודעת שזה הזרם שמתאים לי, אך באזור מגוריי זו לא ההנהגה. אציין שהוריי התגרשו לפני עשר שנים ואני מתגוררת עם אמי, הקשר שלנו מאוד מאוד חזק וטוב ישתבח שמו. בעקבות חזרתי בתשובה אמי שומרת שבת ואפילו אינני הולכת לעשות שבת במדרשיה כדי שאמי לא תתארח חלילה במקום שלא שומרים בו שבת. אני מרגישה שהגעתי לנקודה שאני רוצה הדרכה, אני רוצה להתחזק עוד בהתאם למה שמתאים לי משורש נשמתי. אני כמובן משתפת את בורא עולם בתחושותיי. מה עליי לעשות בנוסף? תודה מראש והמשך עשיה פוריה ומבורכת, בברכת אריכות ימים ושנות חיים טובות.
השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא.
תשובה:
|
בעזה"י יום ה' חול המועד פסח י"ז ניסן התשע"ג
שלום רב אל בת-אל מוריה תחי'
לנכון קבלתי את מכתבך.
כל הכבוד לך שזכית לחזור בתשובה שלימה, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (ברכות ל"ד.) במקום שבעלי תשובה עומדים, שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד, ואמרו חכמינו הקדושים (פסיקתא דרב כהנא) גדול כוחה של תשובה שכיון שאדם מהרהר בלבו לעשות תשובה, מיד היא עולה לא עד עשרה ימים ולא עד עשרים ולא עד מאה, אלא עד מהלך חמש מאות שנים, ולא עד רקיע ראשון ושני, אלא שהיא עומדת לפני כיסא הכבוד, והס"מ מאד מאד מפחד מבן אדם שחוזר בתשובה, כי כיון שאדם בא אל הקדוש ברוך הוא אפילו שהוא עשה עד עכשיו מה שהוא עשה, ומתוודה ומתחרט על כל מה שעשה, הקדוש ברוך הוא כבר מקבלו, ואמרו חכמינו הקדושים (במדבר רבה פרשה כ' סימן י"ג) בלעם היה רשע ערום וידע שאין עומד בפני הפורענות אלא תשובה, שכל מי שחוטא ואומר חטאתי, אין רשות למלאך ליגע בו, בשביל זה הוא מסית את כל אדם מה לך לחזור בתשובה? ומה לך להתוודות? כי הוא יודע שמי שחזר בתשובה ומתוודה להקדוש ברוך הוא, אין רשות למלאך המוות ליגע בו, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נח) אין מכה בעולם שאין לה רפואה, רפואתו של יצר הרע תשובה.
וזה שיש לך נטיה לחסידות ברסלב, זה פשוט ולענין, כי רק רביז"ל מבין את כל אחד ואחת, ויכול לרדת אל נימי נפשם של כולם, ולהגביה ולקשר ולדבק אותם לאין סוף ברוך הוא, על ידי עצותיו הקדושות שנמצאות בספריו, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קצ"ב) אשר פניו שכלו ונשמתו נמצאים בתוך הספר שלו, ולכן כל מי שלומד בספרי רביז"ל, מוצא שם חכמה עמוקה כל אחד כפי בחינתו, כפי ירידתו, כפי נשמתו וכו' וכו', כל אחד טועם בו טעם אחר לגמרי, כפי שורש נשמתו, ולכן אשריך ואשרי חלקך שיש לך משיכה אל חסידות ברסלב, שרביז"ל מגלה לנו את הנקודה הפנימית של נשמות ישראל, שהיא האמונה הקדושה, שמתבטאת על ידי שמאיר בנו את הענין של שיחה בינו לבין קונו, לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו, שזה מה שמדביק את האדם אל קונו, ובלי שיחה בינו לבין קונו, בלי התבודדות, אדם מבוהל ומבולבל מאד, כמו שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רכ"ח) בוודאי נמצאים כשרים אף על פי שאין להם התבודדות, אבל אני קורא אותם "פלייטיס" מבוהלים ומבולבלים, ופתאום כשיבוא משיח ויקרא אותם יהיו מעורבבים ומבולבלים, אבל אנחנו נהיה דומים כמו האדם אחר השינה שדעתו נוחה ומיושבת היטב, כן תהיה דעתנו נוחה ומיושבת עלינו בלי מהומה ובלבול וכו'.
האמת עלי לגלות לך שאי אפשר לסמוך על שום בן אדם, אפילו שיהיה הרב וכו', והרבנית וכו', שקירבו אותך וכו', כי כל זמן שאדם נמצא בזה העולם, יש לו אינטרסים אישיים, וכשהחשבונות שלהם יהיו לרעתך וכו' וכו', לא יהססו לרגע וכו', כי כך אמר דוד המלך (תהילים ס' י"ג) "ושוא תשועת אדם", אסור לסמוך על בן אדם כלל, כי כל זמן שהוא נמצא בזה העולם, יש לו אינטרסים אישיים, מה שאין כן הצדיק האמת שכבר מזמן עזב את זה העולם, ודבוק באין סוף ברוך הוא, ותמיד מסתכל מלמעלה למטה, אז לו אין שום חשבונות ואינטרסיים אישיים ועצמאים, ולכן לא בחינם אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ז') שעצות המון עם הם עצות של העולם הזה שהם עצות נפסדות, מה שאין כן העצות של הצדיק האמת הם עצות של העולם הבא, כי הם יודעים מה טוב שמה למעלה בשביל האדם.
ולכן צריכים מאד מאד לשמור מבני אדם שעדיין נמצאים בזה העולם, אפילו שיהיו הרב וכו', הרבנית וכו', ולכן לדעתי אם יש לך משיכה אל רביז"ל, תתמידי בספריו הקדושים, ושמה תמצאי מרגוע לנפשך, אבל אל תאמיני לשום בן אדם.
אני מאד מאד שמח שאת לומדת פסיכולוגיה באוניברסיטה, יעזור הקדוש ברוך הוא שתצליחי ותמצאי את בן זוגך, רק אל תהי בררנית, ותבני בית נאמן בישראל, ונשמע ונתבשר בשורות משמחות.
המאחל לך חג שמח |
 |
|