שאלה: מאת בנימין: שלום לכבוד הרב. מהי מעלת הלימוד בספר הזוהר הקדוש? והאם כל אחד יכול ללמוד בו? אשמח אם הרב יוכל לענות לי ולתת לי קצת רקע בנושא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר שמיני כ"ג ניסן התשע"ג שלום וברכה אל בנימין נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הנה הרב הקדוש מקאמארנא זי"ע כותב כמה פעמים בספריו הקדושים, לו שמעו לי אנשי העולם היו לומדים עם ילד בגיל תשע זוהר ותיקונים, כפי נסיונות הקשים והמרים שעובר בדורותינו אלו, ובפרט שהמינות גובר וכו', ולכן מה טוב ומה נעים שאם היו מרגילים אותם מגיל צעיר כבר ללמוד ולגרוס זוהר ותיקונים שזה זיכוך הנפש ואין מה לפחד כלל. וידוע שרביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן ק"ח) שלימוד הזוהר מסוגל מאד מאד, ודע שעל ידי לימוד הזוהר נעשה חשק לכל מיני לימודים של התורה הקדושה, והלשון הקדוש של הזוהר מעורר מאד לעבודת השם יתברך. דהיינו השבח שמשבח ומפאר את העובד השם, דהיינו הלשון הרגיל בזוהר לומר זכאה וכו' על כל מצוה ועבודה וכו'. ולהיפך הצעקה שצועק וי וכו', וי לה וי לנשמתה על הסר מעבודת השם, אלו הלשונות מעוררים מאד את האדם לעבודתו יתברך. וכן אמר רביז"ל (שם סימן ק"ט) רבי שמעון בן יוחאי קידש כל כך את לשון התרגום עד שאפילו שאר דברים הנכתבים בלשון תרגום יש להם כח לעורר להשם יתברך. והאריז"ל נתן תיקון לבעל תשובה לומר בכל יום חמש דפים זוהר וחמש דפים תיקונים. ולכן אשרי מי שלומד בכל יום שיעור בזוהר ושיעור בתיקונים, שזה מזכך את הנפש מכל מיני חלודה, ומדביקו אל שורשו העליון, היינו אל האין סוף ברוך הוא. ובענין רקע על הזוהר וכו', מובא באריכות דברים נפלאים בספר "נתיב מצוותיך" מהרב הקדוש מקאמארנא זי"ע וזו לשונו: דע אחי שספר הזוהר חיברו רבי שמעון בן יוחאי, ורבי אבא היה כותב כל מה ששמע, הן ממנו הן מן החברים, ורבי אבא הוא רב בעצמו, שחי שלוש מאות שנים, ואחר כך גלה רב לבבל ולקח עמו כל הכתבים, ומסר אותם לראשי ישיבות, ולא ניתן להעתיקו, כי היו מצניעים אותו, ולא ניתן לו רשות לגלות, והיה מצוי בבבל ביד ראשי ישיבות רבנן סבוראי והגאונים, ובסוף ימי רבנן סבוראי תחלת הגאונים, היה איש קדוש אחד שהיה בו נשמת משה רבנו ממש, שהרי משה מגולגל בכל דור ודור, והוא עסק בספר הזוהר בקדושה וטהרה וסידר אותו סדר נאה על הפרשיות של תורה, ומרוב קדושתו זכה שנתגלו אליו כל החברייא, רבי שמעון בן יוחאי עם חבריו, וכל הנשמות ממתיבתא דרקיעא, ואליהו זכור לטוב היה מצוי אצלו בכל שעה, והוא חיבר ספר "רעיא מהימנא", וקרא לזוהר חיבורא קדמאה. וגם סידר ספר התיקונים, שנתחבר במערה עם רבי אלעזר בנו, והוסיף בו כמה דברים מן הזוהר, וגם דבריו וחידושיו, ואל תתמה על זה, שהרי מרן האריז"ל החי, היו לו כל אלו המדריגות, יותר הרבה מזה, ומה תתמה אם היה כמותו בין הגאונים וספר רעיא מהימנא ותיקונים, עמוק עמוק אין מי שישיגנו אלא לאיש אשר רוח אלקים בו, כמו למרן האריז"ל בכל אות ואות ממש, יש בו רזין סתימין ורזין פליאין עד אין לשער ולהעריך, ולא נמצא עמקות כמותו בכל ספר הזוהר. וכל ספר הזוהר היה מצוי בישיבת הגאונים עד רב האי כמבואר ברמב"ן, והרמב"ן לא זכה לראותו, כמו שכתב הוא בעצמו, ולכן בכמה מקומות כתב היפך דברי הזוהר, והרמב"ם נראה מדבריו בכמה הלכות וענינים שראה אותו בוודאי, וכשנתדלדלו הרבה ישיבות בבל וכו', נתגלה ספר הקדוש הזה לכל העולם ברשות קודשא בריך הוא וכו' וכו', עיין שם. ויש עוד הרבה להרחיב את הדיבור על ספרי הזוהר והתיקונים, אבל לעת עתה די בזאת. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|