שאלה: מאת יונה: לכבוד כבוד קדושת אדמו"ר מוהרא"ש שליט"א. קודם כל אני רוצה להודות על כל הטובות שקבלתי אצלכם ברוחניות ובגשמיות ועל כל הספרים הנפלאים שמשיבים את נפשי. שמעתי מכם כמה פעמים שרבינו צווה לא לשתות יין שרף כלל, רק יין לקידוש והבדלה, וכן אני נוהג זה כמה שנים. אך ראיתי שכתוב בספר "חיי מוהר"ן" (סימן רלז) שרבינו נתן שבח והודיה להשם יתברך על כל סדר אכילתו, ובתוכו גם על יין שרף. רואים מזה שרבינו שתה יין שרף בתוך אכילתו. אשמח לביאור העניין. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר טהרה כ"ח ניסן התשע"ג
שלום וברכה אל יונה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. ידוע שרביז"ל הקפיד מאד מאד לא לשתות שום משקה המשכר, אלא יין לקידוש ולהבדלה, ובפירוש גילה לנו (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ו) צריך להרחיק משיכרות, ולדקדק שלא לשתות יותר מיכולתו, כדי שלא יבוא לידי שיכרות, כי מעט השתיה לפי הצורך הוא טובה להרחיב דעתו וכו', אבל השותה יותר מדאי ומשתכר, אזי אדרבא, מתגברין תוקף הגבורות, ונעשה כעס ורוגז, ולפעמים מתגברין גבורות דסיטרא אחרא, ויוכל לבוא לידי רעות וכו' חס ושלום, ודע שעל ידי שיכרות שוכחין כל המצוות והאזהרות שציוה משה רבינו, כי משה הוא מלובש בכל אחד ואחד מישראל בכל איבר ואיבר, ומזכיר כל איבר ואיבר, שיעשה המצוה השייכה לאותו איבר, כי רמ"ח מצוות כנגד רמ"ח איברים וכו', ועל ידי השיכרות שוכח אותם, בבחינת (משלי ל"א) "פן ישתה וישכח מחוקק", שעל ידי השתיה והשיכרות שוכח רמ"ח מצוות של משה וכו', עיין שם. כשמוהרנ"ת ז"ל התקרב אל רביז"ל, ובא אליו מעיר נעמרוב עם חבירו רבי נפתלי ז"ל, אזי רביז"ל כיבד אותם עם חצי כוסית קטנטנה כמו רבע אצבע קטנה עם יין שרף, ואמר להם תתחלקו בזה… ואמר מוהרנ"ת ז"ל שהבנתי תיכף ומיד מרביז"ל שכוונתו שנהיה ההפך מהחסידים שבעולם שכן שותים הרבה יין שרף, ורביז"ל מקפיד על זה, הרי שלך לפניך שרביז"ל לא רצה שנשתה יין שרף. ומה שאתה שואל למה כשהיה צעיר הוא שתה קצת יין שרף? מי יודע כמה הוא שתה? אולי גם כן קצת וכו', ואם רביז"ל הזהיר לא לשתות, אזי צריכים מאד מאד לשמור על זה ולא לשתות, אצלינו דיבור מרביז"ל זה דיבור עד מסירות נפש, רביז"ל אמר לא לשתות שום משקה המשכר וזהו זה! חכמינו הקדושים אמרו על שיכרות (תנחומא שמיני) "כי יתן בכוס עינו" בכיס כתיב, השיכור נותן עינו בכוס לשתות, והחנוני נותן עינו בכיס, כי יתן בכוס עינו רואה את חבירו שותה והוא אומר לו מזוג לי ואני שותה, ומתלכלך ברעי ובמימי רגלים, יתהלך במישרים סופו למכור כל חפצי ביתו ואת כל כלי תשמישו ואין לו לא בגד ולא תשמישי הבית ולא כלום והבית ריקה מן הכל, יתהלך במשרים סוף שהוא מתיר את העבירות ועושה אותם הפקר כמישור, משיח עם אשה בשוק ומנבל את פיו ואומר דברים רעים בשיכרות ואינו מתבייש לפי שנתטלטלה דעתו ואינו יודע מהו אומר ומהו עושה; הרי שלך לפניך שגם חכמינו הקדושים הקפיד מאד מאד על השיכרות לא לשתות שום משקה המשכר. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|