שאלה: מאת ציון: שלום לכבוד הרב. מי נקרא בזמננו צדיק שכדאי לגשת ולקבל ממנו ברכה? תודה רבה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר טהרה כ"ח ניסן התשע"ג
שלום וברכה אל ציון נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (חיי מוהר"ן סימן תקנ"ה) שברכה שנוהגים לברך את עצמם אצל גדולים וחשובים, הוא דבר יקר מאד, וטוב להשתדל לברך את עצמו אצל כולם, וכן אמר (שם סימן תקנ"ב) טוב מאד לראות פני כל הצדיקים שבדור, כי צדיקיא אנפי שכינתא, עיין שם. ואיפה יש עוד גדולים וחשובים וצדיקים כמו אלו המרביצי תורה שיש בכל דור ודור, ראשי ישיבות גאונים שמוסרים את נפשם להרביץ תורה לתלמידים? הם הצדיקים והגדולים והחשובים שבדור, ואצלם כדאי להתברך, כי העיקר הוא תורה. וכל מפורסם בעולם שלא מעורר את אנשיו וחסידיו ללמוד תורה, ולקבוע עיתים בתורה וכו' וכו', צריכים לדעת שהכל שקר ורעות רוח, והם נקראים מפורסמים של שקר, כי העיקר הוא תורה, כי בלי תורה אין לעולם קיום כלל, כמאמרם ז"ל (תנחומא נח) על הפסוק (ירמיה ל"ג) "אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי" איזהו ברית שנוהג ביום ובלילה? זו תלמוד, וכן הוא אומר (שם) "כה אמר הוי"ה אם תפרו את בריתי היום ואת בריתי הלילה גם בריתי תופר את דוד עבדי" וגו', ואומר (תהלים א') "כי אם בתורת הוי"ה חפצו ובתורתו יהגה יומם ולילה" ואף הקדוש ברוך הוא כרת ברית עם ישראל שלא תשכח תורה שבעל פה מפיהם ומפי זרעם עד סוף כל הדורות, שנאמר (ישעיה נ"ט) "ואני זאת בריתי אותם אמר הוי"ה רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך לא ימושו" וגו' ולא כתיב ממך, אלא מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך. הרי שלך לפניך שרק אלו המרביצי תורה, הם צדיקי הדור, כי בלי תורה הכל שקר, ועובדים על בני אדם, אוי להם ואוי לנפשם, וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ו') היצר הרע דומה כמו מי שהולך ורץ בין בני אדם, וידו סגורה ואין אדם יודע מה בתוכה, והוא מרמה בני אדם ושואל לכל אחד, מה אני אוחז? ולכל אחד נדמה כאילו הוא אוחז מה שהוא מתאוה. ועל כן הכל רצים אחריו כי כל אחד סובר שיש בידו מה שהוא חפץ וכו', ואחר כך הוא פותח את ידו ואין בה כלום וכו'. כמו כן ממש היצר הרע שהוא מרמה כל העולם כולו, והכל רצים אחריו, ומרמה לכל אחד ואחד, עד שנדמה לכל אחד ואחד כאילו יש בידו מה שהוא חפץ, כל אחד כפי שטותו ותאותו, ואחר כך בסוף הוא פותח את ידו ואין בה כלום, כי אין מי שימלא תאותו אצלו; וכן הוא אצל רבנים וכו', אדם רץ אחר מישהו ימים ושנים וכו', והוא מכור אליו לגמרי וכו', ונדמה לו שישועתו תלויה ברב זה וכו', וההוא עובד עליו ומוריק לו את הכיסים וכו', או מהפנט אותו לגמרי, ומוציא לו את השכל מהדעת וכו', ולבסוף ההוא פותח את היד ורואה שהכל כלום וכו', וסתם ביליתי את הימים והשבועות והחודשים והשנים הכי טובות שלי בימי חיי, ומאומה אין בידי וכו' וכו', אבל זה כבר מאוחר וכו'. ולכן כשאדם מתקרב אל איזה רב יהיה מי שיהיה, צריך תמיד לזכור מה שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"א) את זה תקבלו ממני שלא יטעה אתכם העולם, כי העולם מטעה מאד מאד. אם לא מקבלים מהרב תיכף ומיד מה שהוא צריך וכו', צריכים לדעת שהוא חי בדמיון ובטעות גדולה וכו', ומה צריך אדם? שכל ודעת, ועיקר הדעת והשכל הוא (דברים ד') "אתה הראת לדעת כי הוי"ה הוא האלקים אין עוד מלבדו", שיחדיר בו אמונה פשוטה בו יתברך, וילמד אותו איך מדברים אל הקדוש ברוך הוא, שאת זה יש לו תיכף ומיד ביד, "ומה שביד בטוח", כי למדתי אצל הצדיק הזה איך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולדעת שאני עצמאי ואין לי אף אחד בזה העולם רק הקדוש ברוך הוא, ורק הוא יתברך יכול לעזור לי, וכן הרב צריך להכניס בו תשוקה עצומה ללמוד תורה הקדושה. ולכן צריך לזכור "מה שביד בטוח", אם התחלתי ללמוד בכל יום מקרא, משנה, גמרא וכו' בזכות הרב הזה, ולא החסרתי יום אחד מבלי לימוד תורה הקדושה וכו', אזי עלי לדעת "מה שביד בטוח", וכן אם הרב מוסר את נפשו שיהיה שלום בית ביני לבין אשתי, צריכים לזכור "מה שביד בטוח", ואם חס ושלום לא מקבלים את זה מהרב, צריכים לדעת שהכל דמיון גדול מאד, ולבסוף יפתחו את היד ויראו שאין ביד שום דבר, וסתם רצו אחריו ימים ושנים, ואיבדו את שנותיהם היקרות. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|