שאלה: מאת צבי: שלום לצדיק. יש לי חלישות הדעת גדולה: אני לומד בישיבה קטנה ומגיד השיעור שלנו ידוע כתלמיד חכם גדול וחריף. אנחנו לומדים כרגע את מסכת קידושין, אך כשהייתה לי שאלה במסכת בבא בתרא, ושאלתי את המגיד שיעור, הוא לא ידע לענות לי עליה. יש לי חלישות הדעת מזה שאולי ביישתי אותו, ואני לא מבין איך זה יכול להיות שהוא לא ידע לענות לי על שאלה פשוטה. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום א' לסדר במדבר כ"ה אייר התשע"ג
שלום וברכה אל צבי נרו יאיר לנכון קבלתי את מכתבך. קודם אתה צריך לדעת שאסור שתהיה לך חלישות הדעת, כי בפירוש גילו לנו חכמינו הקדושים (שבת ג:) כי קאי רבי בהא מסכתא, לא תשייליה במסכתא אחריתי דלמא לאו אדעתיה [כשהרבי לומד מסכת אחת אל תשאל אותו במסכת אחרת, פן לא ידע להשיב לך ויבוא לידי בזיון]. אתה צריך לדעת שלא כל אחד לקח את סדר דרך הלימוד של רביז"ל, אשר דעתו הוא (עיין שיחות הר"ן סימן ע"ו) שיתחיל את הש"ס וילמד דף אחר דף, ולא יחזור על המסכת, אלא יסיים מסכת אחר מסכת, עד שיגמור את כל הש"ס, ויתחיל עוד פעם, וכן עוד פעם וכו', וכך תהיה לו ידיעה בכל הש"ס. יש ראשי ישיבות שהתמקדו במסכת אחת או שתים, והם בקיאים בהן ישר והפוך, וגם חידשו חידושים על המסכת, אבל במסכתות אחרות אין להם מושג וכו'. ולכן אין מה להקשות קושיות עליהם, ומכל שכן שלא צריך שיהיה לך חלישות הדעת בשביל זה, כך היא המציאות, לא כל מגיד שיעור בקי בכל הש"ס. אומרים על הגאון הגדול רבי שמואל ענגיל זצ"ל שזכה לחבר המון ספרים עמוקים, שקודם שהתחיל לחדש חזר על כל הש"ס בגירסא דייקא ארבעים פעמים, ואחר כך התחיל ללמוד בעיון גדול, וחידש חידושים נפלאים [כמו שרואים בספריו הקדושים], ובשנים האחרונות אני מעורר את כל הבחורים הצעירים שיגרסו קודם פעמיים ש"ס, כי רביז"ל אמר כשזוכים לסיים ש"ס ממשיכים על עצמו צלם אלקים, ואחר שסיימו בגירסא פעמיים ש"ס, שיקחו מסכת אחת ויחזרו עליה מאה פעמים ואחת, והמציאות מראה כשחוזרים על מסכת מאה פעמים ואחת, זה נקלט היטב בראש, וזוכרים את זה היטב, וממילא רוצים כבר ללמוד גם רש"י וגם תוספות, וגם מפרשים על מסכת זו. ולכן מאחר שלקחת על עצמך לחזור על מסכת בבא בתרא, תמשיך בזה ותחזור על זה מאה ואחת פעמים, ואל תבלבל עצמך משום בריה, רק חזור וחזור וחזור וכו' מאה ואחת פעמים על מסכת זו, ואז תצליח בלימודך, והגאון הרב שך זצ"ל סיפר שחזר בימי בחרותו מאתיים פעמים על מסכת בבא בתרא, אשרי מי שאינו מטעה את עצמו בזה העולם כלל.
|