שאלה: מאת חוה: לכבוד הצדיק כבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. תודה רבה על כל העצות הנפלאות, אני מאוד אוהבת אתכם ומאחלת לכם הרבה בריאות איתנה וחזקה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר שלח כ"ב סיון התשע"ג
שלום רב אל חוה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. הקדוש ברוך הוא יעזור שתעברי את ההריון בקלות ותלדי בקלות, והכל יסתדר על הצד הכי טוב. ידוע שצריכים מאד מאד לשמור לא לעשות מריבות בבית היולדת, וצריכים לוותר וכו', העיקר לא לבוא לידי למחלוקת, כי (בראשית רבה פרשה ל"ח סימן ו') גדול השלום ושנואה המחלוקת; ואמרו (דרך ארץ זוטא פרק ט') אהב את השלום ושנא את המחלוקת; ולכן ככל שיכולים למעט במחלוקת זה יותר טוב, אבל זה דבר פשוט עד מאד שהסנדק צריך להיות לכל הפחות שומר שבת, שומר תורה ומצוות, כי הסנדק נעשה כמו מזבח, ואיך אחד שמחלל שבת וכו', בכלל רוצה להיות סנדק? וזה דבר פשוט עד מאד. ומובא (בספר השל"ה הקדוש מסכת חולין פרק נר מצוה מ"א) מצות סנדקאות הוא מצוה גדולה במאד. במדרש שוחר טוב על הפסוק (תהלים ל"ה ב') "החזק מגן וצינה", אמר דוד להקדוש ברוך הוא, במה שאתה עושה לי אני משבחך בכל אברי אשר בי – בראש אני מניח תפילין, בשערי לא תקיפו, בירכי אני עושה סנדקות לילדים הנימולים, וצריך לחפש אחר יהודי כשר לעשותו סנדק, דהוא הבעל ברית, כדי שיבוא אליהו זכור לטוב, וישב על הקתדרא מכוסה במעיל אצל בעל ברית, וצריך לחזור גם כן אחר אדם כשר למול, כדאיתא במדרש על הפסוק (בראשית י"ז י"ג) "המול ימול", יבא טהור ויטפל עם הטהור, ולא יקח מוהל באהבת אדם רק אומן ומוחזק לכך. והחסיד מהר"י סג"ל כשנעשה הוא בעל ברית, היה נוהג לרחוץ ולטבול עצמו להחזיק התינוק בטהרה לברית, ואמר גדול מצות בעל ברית ממצות המוהל, מפני שרגליו דומה למזבח כאילו מקטיר קטורת לשמים. וכו', עיין שם. הרי שלך לפניך שסנדק צריכים לקחת ירא שמים גדול מאד שהוא עוד יותר חשוב ממוהל, אשר ידוע שרביז"ל אמר (ספר המדות אות מוהל סימן א') צריך לחזור אחר מוהל צדיק וירא שמים, כי כשהמוהל אינו טוב, יכול להיות שלא יהיה מוליד חס ושלום הנימול על ידו, גם על ידי שהמוהל לא טוב, על ידי זה בא התינוק חס ושלום לידי חולי נופל; וכן אמר (שם סימן ג') המוהל נותן הבנה להנימול בלימוד תורה; הרי שצריכים להקפיד איזה מוהל לוקחים, עם כל זאת הסנדק יותר גבוה מהמוהל, ולכן אני לא מבין אחד שמחלל שבת ואינו מקיים מצוות, איך הוא לא מתבייש לבקש שהוא רוצה להיות סנדק? בשעה שהיה ראוי לו להתבייש מאד מאד, כי הרי אליהו הנביא בא בעת הברית, ויראה את מעשיו המגונים וכו' וכו. ולכן לדעתי צריכים מאד מאד לשמור לא לעשות מחלוקת, ולעשות פשרה לתת לצדיק גדול או לתלמיד חכם גדול שהוא יהיה הסנדק, וכך לא יצטרכו לריב מי יהיה הסנדק, ויהיה שלום במשפחה אשר אין דבר גדול מזה, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (דברים רבה פרשה ה' סימן י"ב) גדול השלום שאין הקדוש ברוך הוא מבשר את ישראל שיהיו נגאלין אלא בשלום; ואמרו (שם) אין הקדוש ברוך הוא מנחם את ירושלים אלא בשלום.
|