שאלה: מאת אייל: שלום וברכה לכבוד הרב. ראיתי שבחסידות ברסלב קוראים לרבי נחמן "צדיק יסוד עולם", ואינני מבין, כי הרי "צדיק יסוד עולם" הכוונה היא לצדיק שחי בדורנו והוא היסוד של העולם, והרי רבי נחמן נפטר כבר לפני מאתיים שנה? ועוד שאלה: היות ובכל דור מוכרח להיות צדיק שכזה: איך מוצאים אותו ויודעים בבירור שזה הצדיק? תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר קרח כ"ז סיון ה'תשע"ג שלום וברכה אל אייל נרו יאיר לנכון קבלתי את מכתבך. מוהרנ"ת ז"ל מאריך בספרו 'לקוטי הלכות' (שלוחין הלכה ה') לברר את שאלתך וכו' ומגלה אשר באמת הצדיק חי כשמניח אחריו תלמידים, כי משה לא מת אלא מסטרא דילן, היינו אם אנחנו לא מצייתים את הצדיק האמת ולא הולכים בדרכיו, אזי הוא מבחינתנו מת, אבל מי שחי עם לימודיו ומתנהג בהדרכותיו, ולומד את תורתו ומציית אותו על כל שעל ושעל וכו' הרי הצדיק האמת הזה חי בקרבו. וזה שייך בכל הצדיקים האמיתיים, התנאים והאמוראים – כשאנחנו לומדים משנה, גמרא ופוסקים הרי אלו הצדיקים האמיתיים חיים בתוכנו.ודבר זה אי אפשר להסביר למי שאין לו אמונת חכמים ולמי שלא טעם טעם גמרא ופוסקים וכו', ולכן כל אלו הרחוקים מהיהדות, מאד מתפלאים איזה קשר יש לעם התורה עם הדורות הקודמים? הלא הם היו לפני אלפיים שנה, לפני אלף שנה, ולפני חמש מאות שנה וכו' וכו'? לך תסביר להם אשר אצלנו התנאים והאמוראים חיים, הרמב"ם והרא"ש, הרי"ף והבית יוסף וכו' חיים וקיימים, כי אנחנו לומדים את תורתם והם נמצאים אצלנו ממש. כשאדם לומד את ספרי תלמידי הבעל שם טוב זי"ע – הם חיים אצלו ממש! וכשאנחנו לומדים את ספרי וסברות רבי עקיבא אייגר ואת ספרי החת"ם סופר ושאר הגאונים והצדיקים – הם כולם אצלנו חיים וקיימים! מכל שכן וכל שכן רביז"ל, שבפירוש אמר (חיי מוהר"ן סימן רכ"ה) מה לכם לדאוג מאחר שאני הולך לפניכם, וכן גילה לנו (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קצ"ב) אשר פניו שכלו ונשמתו נמצאים בתוך ספרו ממש. ולכן כל מי שלומד תורתו ומתנהג על פי דרכיו, הצדיק האמת הזה חי בקרבו. והוא נקרא צדיק יסוד עולם – שכל העולם עומד על זכותו, והוא מלמד זכות על כולם, מחזק ומעודד ומשמח את כל הנשמות הירודות והנפולות והמושלכות בתאוותיהן ובמידותיהן הרעות וכו'. ובפרטיות שבפירוש אמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ז') שהצדיק הזה השאיר אחריו תלמידים, ואלו התלמידים עושים עוד תלמידים, וכן מדור דור נשארו תלמידים ותלמידי תלמידים, וגם בדור הזה יש ויש תלמידים אמיתיים שקיבלו בשלימות את דעתו הקדושה, ולכן הוא נקרא חי, ולהתקרב אל אחד מתלמידיו האמיתיים זה כמו שהתקרב אליו.
|