שאלה: מאת אבי: לכבוד הצדיק נשיא דורנו. ראשית, ברצוני להודות על הדיבורים הנפלאים המעוררים ומחזקים ואת הנפש משיבים. הנני מברך את הוד מעלתו בברכת הדיוט, שיזכה עוד רבות בשנים להפיץ את האור הנפלא בכל קצוות תבל מתוך בריאות הגוף והנפש ומתוך אושר ועושר וכל טוב סלה! השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר חוקת ב' תמוז ה'תשע"ג שלום וברכה אל אבי נ"י לנכון קיבלתי את מכתבך. ידוע שרביז"ל רצה שנהיה מעורבים בין העולם, עד כדי כך שאף שציווה שכל אנשי שלומינו יבואו אליו על ראש השנה באומן, ואמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ה) הראש השנה שלי הוא חידוש גדול. והשם יתברך יודע שאין הדבר הזה בירושה מאבותי, רק השם יתברך נתן לי את זה במתנה שאני יודע מה הוא ראש השנה. לא מבעיא אתם כולכם בוודאי תלויים בראש השנה שלי, אלא אפילו כל העולם כולו תלוי בראש השנה שלי. ואמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ג) ראש השנה שלי עולה על הכל. והיה פלא אצלי מאחר שהמקורבים שלי מאמינים לי, ולמה לא יזהרו כל האנשים המקורבים אלי שיהיו כולם על ראש השנה, איש לא יעדר? כי כל העניין שלי הוא רק ראש השנה. והזהיר לעשות כרוז שכל מי שסר אל משמעתו ומקורב אליו, יהיה על ראש השנה אצלו לא יחסר איש. עם כל זאת, ידוע בין אנשי שלומינו שבראש השנה הראשון אחר ההסתלקות של רביז"ל, התקבצו גדולי תלמידי רביז"ל והיו כשישים איש, וגדולי תלמידי רביז"ל התעקשו שיתפללו במקום שרביז"ל הסתלק היינו בדירה שבה הסתלק, ומוהרנ"ת ז"ל טען שהוא שמע מרביז"ל שרוצה שאנ"ש יהיו מעורבים בין אנשי העולם. וכשראה שגדולי תלמידי רבנו ז"ל לא מצייתים אותו, אזי לבש את המעיל שלו והלך להתפלל בבית הכנסת 'שומרים לבוקר', שזה היה בית הכנסת המרכזי באומן. וכשראה חברו רבי נפתלי ז"ל שמוהרנ"ת ז"ל יצא מהקיבוץ והלך להתפלל בבית הכנסת אחר, אזי גם הוא הלך וכך התחילו כולם ללכת אחר מוהרנ"ת ז"ל והתפללו בכל ראש השנה בבית הכנסת הגדול והמרכזי של אומן 'שומרים לבוקר. וכך התפללו כמה וכמה שנים עד שנתרבה הקיבוץ והתחילה המחלוקת, אזי לא היה להם איפה להתפלל, ומוהרנ"ת ז"ל הצטער מאד מאד על זה שחס וחלילה לא יתפללו יחד הקיבוץ הגדול שלנו באומן על ראש השנה. וניגש אליו יהודי פשוט מאנשי שלומינו ואמר לו בתמימות: "רבי נתן, כל זמן שלא יהיה לנו בית כנסת משלנו נרגיש רדיפות וכו' וכו', תתחילו לבנות בית הכנסת! ואז נתעורר מוהרנ"ת ז"ל מאד מאד והתחיל לבנות את הקלויז. על כל פנים אנו רואים את דעתו של רביז"ל – כן להיות מעורבים בין שאר אנשי העולם, כי רביז"ל רצה מאד מאד שהעניין שלו יתפשט בין כלל נשמות ישראל, ושכל אחד יגלה לזולת את העניין של שיחה בינו לבין קונו, והעניין של שיעורים כסדרן בתורה, ולהתחזק להיות בשמחה. ולכן אל תבלבל את עצמך מאף אחד, אתה צריך לדעת שרביז"ל נמצא בכל מקום, ובפירוש גילה לנו (חיי מוהר"ן סימן תר"ג) שהעניין שלו הוא כמו עוף, שמניח ביצים בהמון קנים, ואחר כך כשיעשה העוף צפצוף, אזי יתקבצו כל העופות. אתה צריך לדעת שרביז"ל נמצא בכל החסידויות ובכל המקומות, ויבוא היום שהוא יעשה את הצפצוף וכולם יבואו אליו. ולכן שלא יבלבלו לך את הדעת והשכל והמח שאתה צריך לעזוב את החסידות הקודמת וכו' כי הכל דמיון אחד גדול, כי כל העניין של רביז"ל הוא להחדיר בעצמו אמיתת מציאותו יתברך ולדבר אליו יתברך, ואת זה יכולים לקיים בכל מקום, ולכן רביז"ל לא מצומצם במקום אחד. ואמרתי עוד לפני עשרים שנה שיבוא היום שמכל החסידויות יבואו על ראש השנה אל רביז"ל באומן וכל אחד יעשה מניין אחר, כל אחד לפי החסידות שלו, וכמו כן אצל הליטאים, מכל מיני ישיבות ושיטות אחרות וכו' גם כן יבואו, וכל אחד יעשה את המניין שלו. ותהילה לאל אנחנו רואים שבאים מכל החסידויות על ראש השנה אל רביז"ל, וכל אחד יש לו את המניין שלו וזה לא סותר כלום, ועוד יגיע הזמן שכולם יבואו על ראש השנה באומן. ולכן הבעל דמיון הזה שמסית אותך לעזוב את הכל ושתתתפלל דווקא אצלו וכו', למה הוא לא מעורר אותך על סדר-דרך-הלימוד של רביז"ל? למה הוא לא מעורר אותך על לימוד ח"י פרקים משניות שרביז"ל נתן תיקון לכמה מאנשי שלומינו, וביניהם מוהרנ"ת ז"ל שיאמרו בכל יום ח"י פרקים משניות? (עיין שיחות הר"ן סימן קפ"ה) ולמה המשפיע לא משפיע עליך שתתמיד בספרי רביז"ל? ולכן את תבלבל את עצמך בשום פנים ואופן מאף אחד, ותזכור שרביז"ל לא מצומצם בשום מקום, אלא בכל העולם יכולים להתקרב אל רביז"ל, ואדרבא בבית הכנסת שנקרא על שמו ז"ל, ויש שמה מריבות, אזי הוא לא נמצא שמה, כי בפירוש גילה לנו לפני שנסע לאומן להסתלק לעילא ולעילא ואמר" אם תחזיקו את עצמכם ביחד תמשיכו אותי אליכם. רואים מזה שבבית הכנסת הנקרא על שמו, אם לא מחזיקים את עצמם ביחד דייקא שמה רבנו ז"ל לא נמצא אפילו שבית הכנסת נקרא על שמו. לכן תעזוב את כל הדמיונות שמכניסים בך, רביז"ל הוא מתנה לכל נשמות ישראל וכולם צריכים להתקרב אליו ואשרי מי שעוסק לפרסם את דעת רביז"ל בעולם שאין למעלה מזה. העיקר ראה לקבוע לעצמך שיעורים כסדרן על פי סדר-דרך-הלימוד של רביז"ל המובא (שיחות הר"ן סימן ע"ו) והעולה על הכל – תתבודד בכל יום עמו יתברך ותרבה בשיחה בינו לבין קונו, ותכבד ותייקר את ההורים שלך ותהיה נעים הליכות, ורק כך תוכל לקרב את החברים שלך מהחסידות שממנה אתה בא, כי יראו איך שהשתנית לטובה וזה יכניס בהם גם כן תשוקה להתקרב אל רביז"ל.
|