שאלה: מאת נתנאל: שלום לכבוד מוהרא"ש. בעבר הייתי לומד בישיבה, אבל בשנה שעברה הוצרכתי לעזוב את הישיבה כי הנהלת הישיבה לא הסכימה שאסע לאומן. אחרי שחזרתי מאומן ניסיתי שוב פעם להתקבל לישיבות, ואחת מהן היא הישיבה של כבודו ביבנאל. הבעיה היא שתמיד כשחזרתי הביתה, היה לי יצר הרע גדול לא לחזור לישיבה. אני בן עשרים ושלוש, ואני רוצה להתחתן ולהתחזק בעבודת השם. אשמח אם הצדיק יוכל להאיר לי את הדרך ויכוון אותי. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר חוקת ו' תמוז התשע"ג
שלום וברכה אל נתנאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך להתחיל להיות בחור רציני ולדעת מה שתה רוצה מעצמך, ואתה צריך לבקש הרבה ממנו יתברך שתזכה לישוב הדעת, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י') מה שהעולם רחוקים מהשם יתברך ואינם מתקרבים אליו יתברך, הוא רק מחמת שאין להם ישוב הדעת, ואינם מיישבין עצמן, והעיקר להשתדל ליישב עצמו היטב, מה התכלית מכל התאוות ומכל עניני העולם הזה, הן תאוות הנכנסות לגוף, הן תאוות שחוץ לגוף, כגון כבוד, ואז בודאי ישוב אל השם יתברך. אך דע, שעל ידי מרה שחורה אי אפשר להנהיג את המוח כרצונו, ועל כן קשה לו ליישב דעתו. רק על ידי השמחה יוכל להנהיג המוח כרצונו, ויוכל ליישב דעתו, כי שמחה הוא עולם החירות, כמו שכתוב (ישעיה נ"ה) "כי בשמחה תצאו", שעל ידי שמחה נעשין בן חורין ויוצאין מן הגלות. ועל כן כשמקשר שמחה אל המוח, אזי מוחו ודעתו בן חורין ממש, ואינו בבחינת גלות, ואזי יוכל להנהיג את מוחו כרצונו וליישב דעתו, מאחר שמוחו בחירות ואינו בגלות. כי על ידי גלות אין הדעת מיושב כלל וכו', ולבוא לשמחה הוא על ידי מה שמוצא בעצמו איזה נקודה טובה, כי איך שרק יהיה, יש אצל כל בר ישראל נקודות טובות מנקודת יהדותו, כמאמרם ז"ל (ברכות נ"ז.) על הפסוק (שיר השירים ד') "כפלח הרמון רקתך" מאי רקתך, אפילו ריקנין שבך מלאים מצות כרמון, ועל כל פנים יש לכל בר ישראל לשמוח במה שזכה להיות מזרע ישראל, ושלא עשני גוי כגויי הארצות, כי השמחה הזה עולה על כל השמחות, ועל ידי שמחה מתרחב מוחו ודעתו וכבר יש לו ישוב הדעת אחר לגמרי. בוודאי זה יצר הרע גדול מאד לבחור שלא רוצה ללמוד, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (קידושין ל:) כך הקדוש ברוך הוא אמר להם לישראל: בני, בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין, ואם אתם עוסקים בתורה אין אתם נמסרים בידו, שנאמר (בראשית ד') "הלא אם תטיב שאת", ואם אין אתם עוסקין בתורה אתם נמסרים בידו, שנאמר (שם) "לפתח חטאת רובץ". ולא עוד, אלא שכל משאו ומתנו בך, שנאמר (שם) "ואליך תשוקתו", ואם אתה רוצה אתה מושל בו, שנאמר (שם) "ואתה תמשל בו". וכן אמרו חכמינו הקדושים (תנא דבי אליהו פרק י"ח) מה מים הללו מקוה טהרה הן לכל באי העולם ולכל מעשה ידיו שברא בעולם, שנאמר (במדבר ל"א כ"ג) "כל דבר אשר יבא" וגו', כך דברי תורה מקוה טהרה הן לישראל בכל מקומות מושבותיהן. בוא וראה כמה גדולה כחה של תורה, שמטהרת את פושעי ישראל בזמן שעושין תשובה אפילו מעבודה זרה שבידן, שנאמר (יחזקאל ל"ו כ"ה) "וזרקתי עליכם מים טהורים" וגו', אין מים אלא דברי תורה. ולכן תיקח את עצמך בידיך ותתחיל ללמוד בכל יום תורה, ותעשה כל מה שביכולתך ללמוד בכל יום מקרא: מפרשת השבוע, משנה: לגרוס בכל יום כמה פרקים משניות, גמרא: להיות חזק מאד ללמוד את הדף היומי, כי דף גמרא ליום זה חיות להנפש, ושלושת הלימודים האלו הם עיקר העשירות של האדם, כי להיפך אמרו חכמינו הקדושים (שבת ק"כ.) "ובביתי אין לחם ואין שמלה" שאין בידי לא מקרא ולא משנה ולא תלמוד; שזה נקרא עני – מי שלא לומד בכל יום את שלושת הלימודים האלו. ראה להתפלל בכל יום את התפלה זו כדי שתזכה למצוא את בת זוגך, כי מה שתפלה פועלת שום דבר בעולם לא פועל: רבונו של עולם חוס וחמול עלי וזכיני למצוא את בת זוגי, ואתה בעצמך יודע שאני מוכן כבר להתחתן כדי להנצל מעבירות חמורות, אך מפני מעשיי המגונים והרעים שעשיתי עד עכשיו, התעכבה מציאת זיווגי, ואני נמצא בצער גדול מאד, כי אתה גילית על ידי חכמינו הקדושים כל השרוי בלא אשה שרוי בלא שמחה, ובלא תורה, ובלא חומה, ובלא שמירה, ולכן הנני מתחרט על כל עוונותי שעשיתי עד עכשיו, ואני מקבל על עצמי לחזור בתשובה שלימה, וגילית לנו על ידי התנא האלקי רבי שמעון בן יוחאי (תיקוני זוהר תיקון י"ד) עם כל דא דחזר בתשובה, חזר ויהיבנא ליה בת זוגיה, והנני שב בתשובה שלימה, ולכן תזמין לי את בת זוגי, ואזכה להקים בית נאמן בישראל, ולעשות רצונך מעתה ועד עולם, אמן סלה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שתהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|