שאלה: מאת יעל: שלום לכבוד הרב מוהרא"ש שליט"א. אני חוזרת בתשובה כבר שנתיים בערך, ועדיין לא זכיתי שהתורה תהיה לי סם חיים מהסיבות הבאות: בעוונותיי הרבים בעברי עשיתי המון עבירות, ועברתי על כל הלאוין שבתורה, ויש עבירה או שתיים שהותירו אצלי צלקת נוראית שעוד לפני חזרתי בתשובה הציקה לי נורא, ואני לא מסוגלת לחיות בידיעה שעשיתי את זה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר בלק ט' תמוז התשע"ג שלום רב אל יעל תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. את צריכה לדעת שתיכף ומיד כשאדם חוזר בתשובה, הקדוש ברוך הוא מוחל לו על הכל, ולא רק זאת שמוחל לו, אלא גם נמחקים כל עוונותיו, ועולה למדריגה כזו שאף אחד לא יכול להגיע אליה, כמאמרם ז"ל (ברכות ל"ד.) במקום שבעלי תשובה עומדים, שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד, ואמרו חכמינו הקדושים (פסיקתא דרב כהנא) גדול כוחה של תשובה שכיון שאדם מהרהר בלבו לעשות תשובה, מיד היא עולה לא עד עשרה ימים ולא עד עשרים ולא עד מאה, אלא עד מהלך חמש מאות שנים, ולא עד רקיע ראשון ושני, אלא שהיא עומדת לפני כיסא הכבוד, והס"מ מאד מאד מפחד מבן אדם שחוזר בתשובה, כי כיון שאדם בא אל הקדוש ברוך הוא אפילו שהוא עשה עד עכשיו מה שהוא עשה, ומתוודה ומתחרט על כל מה שעשה, הקדוש ברוך הוא כבר מקבלו, ואמרו חכמינו הקדושים (במדבר רבה פרשה כ' סימן י"ג) בלעם היה רשע ערום וידע שאין עומד בפני הפורענות אלא תשובה, שכל מי שחוטא ואומר חטאתי, אין רשות למלאך ליגע בו, בשביל זה הוא מסית את כל אדם מה לך לחזור בתשובה? ומה לך להתוודות? כי הוא יודע שמי שחזר בתשובה ומתוודה להקדוש ברוך הוא, אין רשות למלאך המוות ליגע בו, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נח) אין מכה בעולם שאין לה רפואה, רפואתו של יצר הרע תשובה. ולכן מאחר שאת עוסקת בהתבודדות ומתוודה להקדוש ברוך הוא, מה יש לך להכנס כל כך ביאוש ובדכאון פנימי עד שלא תרצי לחיות וכו' וכו', ואת מקללת את היום שנולדת בו וכו' וכו', מה איתך? הרי רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ב) אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן, ובפירוש צעק בקול עמוק עד מאד (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ח) אין שום יאוש בעולם כלל!, אין דבר כזה להתייאש, אפילו שאדם עשה את העבירות הכי חמורות עדיין יכולים לחזור בתשובה שלימה והקדוש ברוך הוא מקבלו, כמאמרם ז"ל (ילקוט הושע רמז תקל"ב) "שובה ישראל עד הוי"ה אלקיך" – אדם עומד ומחרף ומגדף בשוק והקדוש ברוך הוא אומר לו עשה תשובה ביני לבינך ואני מקבלך; היש עוד עוון כל כך חמור שאדם מחרף ומגדף כלפי מעלה? הרי זה הדבר הכי גרוע שאדם יקלל כלפי מעלה וכו' וכו', אף על פי כן אומר לו הקדוש ברוך הוא בוא תחזור בתשובה ואני מוחל לך, וכן אמרו חכמינו הקדושים (מדרש תהילים מזמור י"ח) שכל העושה תשובה מעבירה שבידו, הקדוש ברוך הוא מוסיף לו כבוד וקורא לו שם חביב; ואמרו (פסחים קי"ט.) ידו של הקדוש ברוך הוא שפרוסה תחת כנפי החיות כדי לקבל בעלי תשובה מיד מדת הדין. ולכן למה תכתבי שהקדוש ברוך הוא יעניש אותך? ושאת כבר לא רוצה לחיות וכו', וחבל שבאת לזה העולם וכו', אדרבה אם תחזרי בתשובה שלימה, העוונות שלך יתהפכו לזכויות, ולכן תיקחי את עצמך בידיך ותחזרי בתשובה שלימה עם לב אמת לב נכון, ואמרו חכמינו הקדושים (שמות רבה פרשה י"ט סימן ד') על הפסוק (איוב ל"א) "בחוץ לא ילין גר" שאין הקדוש ברוך הוא פוסל לבריה, אלא לכל הוא מקבל, השערים נפתחים בכל שעה וכל מי שהוא מבקש ליכנס יכנס, לכך הוא אומר "בחוץ לא ילין גר". ועל כן את צריכה להיות שמחה ועליזה על הזכות שיש לך שמבור עמוק וחשוך ונבזה וכו' וכו', שהיית שם וכו' וכו', את מטפסת ויוצאת משם וכו' וכו', זה צריך להיות עיקר השמחה שלך, ורק לשמוח שזכית להתוודע מרביז"ל שמגלה לנו את הענין של תפלה והתבודדות – שיחה בינו לבין קונו, שעל ידי כל דיבור ודיבור שמדברים אליו יתברך, נדבקים באין סוף ברוך הוא, ונמחלים לו כל עוונותיו, ולא רק שנמחלים לו כל עוונותיו, אלא כל עוונותיו מתהפכים לזכויות, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ב) כשאדם חוזר בתשובה אזי כל העוונות שלו מתהפכים לזכויות, שזה פירוש (ירמיה נ' כ') "בימים ההם ובעת ההיא נאום הוי"ה יבוקש את עון ישראל ואיננו ואת חטאת יהודה ולא תמצאינה כי אסלח לאשר אשאיר", כי לעתיד יהיה כולו תשובה, ועל ידי תשובה – זדונות נעשים זכויות (יומא פ"ו) ויהיה נעשה מעבירות ישראל תורה, ועל כן יבוקשו אז העוונות, שיבקשו ויחפשו אחר עוונות ישראל איך לוקחים עוד איזה עוון כדי לעשות ממנו תורה, וזהו 'ואיננו' כי יהיו כל העוונות נכללים באין, היינו באין סוף, ושם העוונות מתהפכים לזכויות על ידי תשובה, שזה סוד ירידה תכלית העליה וכו' וכו. את צריכה לדעת שעיקר התשובה זה רק להרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולספר לו יתברך את הכל, וזה עיקר התשובה, כמובא ברמב"ם (פרק א' מהלכות תשובה הלכה א') כל מצות שבתורה בין עשה בין לא תעשה אם עבר אדם על אחת מהן בין בזדון בין בשגגה כשיעשה תשובה וישוב מחטאו חייב להתודות לפני האל ברוך הוא שנאמר (במדבר ה') "איש או אשה כי יעשו" וגו', "והתודו את חטאתם אשר עשו" זה וידוי דברים, וידוי זה מצות עשה, כיצד מתודין? אומר אנא השם חטאתי, עויתי, פשעתי לפניך ועשיתי כך וכך והרי נחמתי ובושתי במעשי ולעולם איני חוזר לדבר זה. וזהו עיקרו של וידוי וכל המרבה להתוודות ומאריך בענין זה הרי זה משובח. ולכן אני מאד מבקש אותך שתצאי מעצמך, ותשתדלי לשמוח מאד מאד על נועם חלקך שזכית להתוודע מרביז"ל, שהבטיח לנו שכל מי שיבוא אל ציונו הקדוש ויתן פרוטה לצדקה עבורו, ויאמר את העשרה מזמורי תהלים הנקראים 'תיקון הכללי' אפילו אם עצמו וגבהו חטאיו ופשעיו, יוציאו מהשאול תחתית ומתחתיו, ולכן אם עדיין לא היית אצל ציון רביז"ל בעיר אומן, כדאי לך לנסוע, ובוודאי הכל יתוקן בתכלית השלימות. העיקר ראי למסור את נפשך על מידת השמחה כי אין דבר יותר חשוב כמו שמחה, וכל כך קשה לאדם להגיע למידת השמחה יותר מכל העבודות הכי קשות, קל יותר לצום וכו', ולסגף את עצמו עם סיגופים קשים ומרים וכו', העיקר לא להיות בשמחה, ולכן על שמחה צריכים מסירות נפש גדולה, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא שמיני) לפי שאין השמחה ממתנת לאדם לא כל מי ששמח היום שמח למחר, ולא כל מי שמיצר היום מיצר למחר, לפי שאין השמחה ממתנת לאדם, ואם תהיי בשמחה כל החיים שלך ילכו כבר בצורה אחרת לגמרי, כי תזכי לישוב הדעת כמו שאמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י') מה שבני אדם רחוקים מהקדוש ברוך הוא, זה מחמת חסרון ישוב הדעת, ולמה אין ישוב הדעת? כי חסר מהשמחה, ולכן תמסרי את נפשך להיות בשמחה ואז תזכי לגדלות המוחין וכבר לא יחסר לך שום דבר. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.
|