שאלה: מאת אפרת: יש לנו חובות בבנקים, ולבעלי יש חובות גם בשוק האפור. האם להמשיך ולתת צדקה?
תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר בלק י"ב תמוז התשע"ג
שלום רב אל אפרת תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. צדקה צריכים לתת בכל יום אפילו כמה פרוטות, כי סוף כל סוף פה נדמית הצדקה דבר קטן, ואדם חושב לעצמו מה יהיה כבר אם אני אתן כמה פרוטות, אבל למעלה בשמים זה מאד מאד חשוב, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (בבא בתרא ט:) מאי דכתיב (ישעיה נ"ט) "וילבש צדקה כשריון"? לומר לך מה שריון זה כל קליפה וקליפה מצטרפת לשריון גדול, אף צדקה כל פרוטה ופרוטה מצטרפת לחשבון גדול. ורוב בני אדם לא נותנים צדקה, כי חושבים שצריכים לתת סכום גדול מאד מאד, ויען שאין להם וכו', אזי לא נותנים כלום, וכך עובר יום אחר יום ולא נותנים צדקה, בעת שמצוות צדקה היא דבר גדול מאד מאד, ואפילו עני חייב בצדקה, וזו הלכה מפורשת שאפילו עני שהוא בעצמו מתפרנס מהצדקה חייב לתת צדקה, כמובא (רמב"ם פרק ז' מהלכות מתנות עניים הלכה ה') ואפילו עני המתפרנס מן הצדקה חייב ליתן צדקה לאחר; וכן הוא (שולחן ערוך יורה דעה סימן רמח סעיף א') כל אדם חייב ליתן צדקה אפילו עני המתפרנס מן הצדקה חייב ליתן ממה שיתנו לו. ולכן אשרי מי שמשיג קופת צדקה 'קרן הצדיק', ומכניס כמה פרוטות לפני כל תפלה, שחרית, מנחה וערבית, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (בבא בתרא דף י.) רבי אלעזר יהיב פרוטה לעני והדר מצלי, אמר דכתיב (תהלים י"ז ט"ו) "אני בצדק אחזה פניך", וכן נפסק ברמב"ם (פרק י' מהלכות מתנות עניים הלכה ט"ו) גדולי החכמים היו נותנין פרוטה לעני קודם כל תפלה ואחר כך מתפללין שנאמר (תהלים י"ז ט"ו) "אני בצדק אחזה פניך"; וכן נפסק בשולחן ערוך (אורח חיים סימן צ"ב סעיף י') טוב ליתן צדקה קודם תפלה. ולכן אשרי ואשרי מי שנזהר לפני כל תפלה להכניס כמה פרוטות לצדקה, שאז נכון יהיה לבו בטוח שלא תחזור תפילתו ריקם, ואל יקל בעיניך דבר זה, כי צדקה חייב כל יהודי לתת אפילו כשהוא עני גדול מאד, וכמו שצריכים לשמור שבת ולהניח תפילין בכל יום, ולאכול כשר, כך אדם חייב לתת צדקה, אבל כשאין לו, הוא לא פטור מלתת כמה פרוטות וכו', ורוב בני אדם מזלזלים במצוות צדקה שזו המצוה הכי גדולה, מפני שחושבים שצריכים לתת איזה נתינה גדולה, אבל שוכחים שבאלו הפרוטות הקטנות שאדם נותן בכל יום, בזה הוא קיים מצוות צדקה, ורק זה מה שילווה אותו אחר מיתתו, כמו שכתוב (ישעיה נ"ח) "והלך לפניך צדקך כבוד הוי"ה יאספך", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (סוטה ג:) כל העושה מצוה אחת בעולם הזה מקדמתו והולכת לפניו לעולם הבא שנאמר "והלך לפניך צדקך"; איזה נחת רוח יהיה לאדם כשנשמתו תצא מגופו ותעלה למעלה, ואלו הפרוטות שנתן בכל יום ילכו לפניו. ועוד דרשו על פסוק זה (בבא בתרא יא.) אבותי גנזו לעולם הזה ואני גנזתי לעולם הבא, שנאמר "והלך לפניך צדקך כבוד הוי"ה יאספך". את לא יכולה לתאר איזו שמחה תהיה לך שם בשמים עם הפרוטות האלו שנתת בכל יום לקופת הצדקה, ולהיפך לא יכולים לתאר את הצער שיהיה לאדם "איך לא הייתי חכם בזה העולם, ועל ידי כמה פרוטות שהייתי נותן כל יום לצדקה היה מאיר לי כאן בעולם הבא…", אבל אז כבר מאוחר, כי 'היום לעשותם' – כל זמן שאדם חי הוא יכול לקיים את מצוותיו יתברך, ואחר כך כבר מאוחר. תאמיני לי אם תזהרו להכניס בכל יום כמה פרוטות בקופת הצדקה 'קרן הצדיק' ותתפללי להקדוש ברוך הוא שיוציא אתכם מכל הצרות והחובות שנסתבכתם בהם, אזי תראו נסים נגלים שיעשה עמכם הקדוש ברוך הוא, ובלבד שתשמרו מהיום והלאה לא להכנס בחובות, ובפרט לא להסתבך עם השוק האפור שהם אנשים מסוכנים מאד, ודעי לך שמה שתפלה פועלת שום דבר בעולם לא פועל. הקדוש ברוך הוא יוציא אתכם מכל הצרות והחובות, וכדאי לכם לבדוק את המזוזות בביתכם, ואת התפילין של בעלך, והעיקר להקפיד לשמור שבת קודש, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה י"א סימן א') על הפסוק (משלי י') "ברכת הוי"ה היא תעשיר ולא יוסיף עצב עמה" ברכת הוי"ה היא תעשיר – זו השבת, שנאמר (בראשית ב' ג') "ויברך אלקים את יום השביעי"; בזכות שמירת שבת זוכים לעשירות מופלגת.
|