שאלה: מאת מיכאל: לכבוד מוהרא"ש שליט"א. רבנו כתב שצריכים לעשות וידוי לפני תלמיד חכם, ועל ידי זה זוכה לדעת שכל מאורעותיו הם לטובתו, ובהמשך כתב שכל תלמיד חכם הוא בחינת משה, והעיקר שהוא צריך להיות עניו. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר בלק י"ג תמוז התשע"ג
שלום וברכה אל מיכאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל גילה לנו (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ד') שעוונותיו של אדם חקוקים על עצמותיו, כמו שכתוב (יחזקאל ל"ב) "ותהי עוונותם חקוקה על עצמותם", וזה מה שהורג את האדם, כמו שכתוב (תהלים ל"ד) "תמותת רשע רעה", ועל ידי וידוי דברים יוצאים מעצמותיו החטאים שחקוקים עליהם; והנה בהתחלה מאד מאד קשה לאדם להגיע למדריגה זו שיוכל להתוודות להקדוש ברוך הוא, כי מרוב עוונותיו המרובים שחטא ופגם וכו' וכו', ברא קליפות ומשחיתים שמעלימים ומסתירים את אמתת מציאותו יתברך, ולכן קשה לו מאד בהתחלה לדבר את כל אשר עם לבבו עמו יתברך, כמו שאמר הנביא (ישעיה נ"ט ב') "כי אם עונותיכם היו מבדילים בינכם לבין אלקיכם וחטאותיכם הסתירו פנים מכם משמוע". ולכן צריכים לבוא אל צדיק ירא שמים, ולספר לו בפרטי פרטיות מה עבר עליו, כי הוא לא רחוק ממנו, כי הרי יושב מולו ומספר לו את כל אשר עם לבבו, ואם הוא צדיק אמת שנכלל לגמרי באין סוף ברוך הוא, אזי בו ברגע ובשעה שאדם מספר לו את כל מה שעובר עליו, הצדיק נכלל בו יתברך ואומר לו יתברך "תשמע מה שהאדם הזה מספר לי" וכו' וכו', וכך האדם מתוודה אז בדקות לפניו יתברך, ודבר זה הוא עמוק עמוק, כי שלימות הצדיק הוא כשנכלל באין סוף ברוך הוא בביטול כל הרגשותיו ונכלל במקום שנכלל וכו', ואדם מסכן בא עם מטען שלם של עוונות וחטאים ומעיק ומציק לו וכו' וכו', ורוצה מאד מאד לספר למישהו וכו', בוודאי השלימות היא להתוודות להקדוש ברוך הוא, ואז הוא לא יצטרך לספר לאף אחד רק להקדוש ברוך הוא וכו', אבל בהתחלה הוא רחוק מזה, כי הוא לא מרגיש איפה הקדוש ברוך הוא מרוב עוונותיו, ולכן הוא צריך לבוא אל צדיק הדבוק בהקדוש ברוך הוא, ולספר לו את הכל, והוא מקשר אותו אליו יתברך, אשרי מי שמוצא צדיק כזה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|