שאלה: מאת הדס: שלום וברכה לכבוד הרב הקדוש, המחייה את נשמות ישראל ובכללם אותנו, שתזכה להמשיך בעבודתך הקדושה בבריאות איתנה, לזכות עוד כמה שיותר יהודים לאור הנפלא של רבנו. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר פנחס ט"ו תמוז התשע"ג שלום רב אל הדס תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל נשלח לדורותינו אלו להציל את כל הנשמות הנפולות והירודות והפגומות וכו' וכו', ולהראות להם את היופי והטוב שבהם וכו', כי יסוד מוסד בחיים הוא שאדם צריך לדון את עצמו תמיד לכף זכות, כמובא בדבריו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ב) שכל הצרות שעוברים על בני אדם הן על גברים והן על נשים וכו', מפני שמאבדים את הבטחון עצמי ולא יכולים לסבול את עצמם וכו', ושוברים את עצמם במו ידיהם וכו', ולא בחינם שאמר רביז"ל שצריך אדם לחפש תמיד אחר השלום, ועיקר השלום – שיהיה שלום בעצמותיו ובמאורעותיו, שתמיד יאהב את הקדוש ברוך הוא, ויאהב את עצמו, וככל שאדם אוהב את הקדוש ברוך הוא, יותר הוא אוהב את עצמו. ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"א) כמו שאדם צריך שיהיה לו אמונה בהקדוש ברוך הוא, כך אדם צריך שיהיה לו אמונה בעצמו. אסור לשנוא את עצמו, וכמו שיש לאו "לא תשנא את אחיך בלבבך", כמו כן זה לאו לשנוא את עצמו, אדרבה! אדם צריך לחפש ולבקש ולמצוא בעצמו את הנקודות טובות שיש בו, ולשמח את עצמו עם כל הטוב שיש בו, כי כל בר ישראל מלא מצוות כרימון, כמאמרם ז"ל (ברכות נ"ז.) על הפסוק (שיר השירים ד') "כפלח הרמון רקתך" מאי רקתך? אפילו ריקנין שבך מלאים מצות כרמון. וכל זמן שאדם לא מחדיר את זה בתוך עצמו, אזי הוא נעשה בעייתי וכו' וכו', כי כל הבעיות שיש לאדם הן רק מחמת שלא מוצא את הטוב בעצמו וכו', ותמיד חושב שהוא הכי מכוער וכו', הכי לא מוצלח וכו', ושהוא כשלון בחיים וכו', אבל זה הס"מ ששובר את האדם לגמרי, כי כמו שהוא מכשיל את האדם בעבירות חמורות, ושובר אותו ברוחניות וכו', כן הוא מכשיל את האדם לשבור אותו גם בגשמיות, היינו שיסבול סבל נוראי וכו'. כי על פי רוב אדם שלא מוצא את הטוב בעצמו וכו', ומסתכל על עצמו כאילו הוא מפלצת וכו', זה מה ששובר אותו יותר ויותר, ונכנס בתוך עצמו וכו', עד שיש בני אדם שקשה להם לצאת מעצמם, והם צריכים עזרה מהזולת וכו', ולא כל פעם הזולת מצליח להוציא אותם מעצמם, ולכן זכינו שהקדוש ברוך הוא שלח לנו בדור הזה את רביז"ל שהוא ישועתם וגאולתם של עם ישראל, וגילה לנו נוראות ונפלאות מאד, ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ה) ההתבודדות הוא מעלה עליונה וגדולה מן הכל. דהיינו לקבוע לו על כל פנים שעה או יותר להתבודד לבדו באיזה חדר או בשדה, ולפרש שיחתו בינו לבין קונו בטענות ואמתלאות בדברי חן ורצוי ופיוס, לבקש ולהתחנן מלפניו יתברך, שיקרבו אליו לעבודתו באמת, ותפלה ושיחה זו יהיה בלשון שמדברים בו וכו'. והנהגה זו הוא גדולה במעלה מאד מאד, והוא דרך ועצה טובה מאד להתקרב אליו יתברך, כי זאת היא עצה כללית, שכולל הכל, כי על כל מה שיחסר לו בעבודת השם, או אם הוא רחוק לגמרי מכל וכל מעבודתו יתברך, על הכל יפרש שיחתו ויבקש מאתו יתברך, ואפילו אם לפעמים נסתתמין דבריו, ואינו יכול לפתוח פיו לדבר לפניו יתברך כלל, אף על פי כן זה בעצמו טוב מאד, דהיינו ההכנה שהוא מוכן ועומד לפניו יתברך, וחפץ ומשתוקק לדבר, אך שאינו יכול, זה בעצמו גם כן טוב מאד, וגם יוכל לעשות לו שיחה ותפלה מזה בעצמו. ועל זה בעצמו יצעק ויתחנן לפניו יתברך, שנתרחק כל כך, עד שאינו יכול אפילו לדבר, ויבקש מאתו יתברך רחמים ותחנונים, שיחמול עליו ויפתח פיו, שיוכל לפרש שיחתו לפניו. אין לתאר ואין לשער את גודל הענין הזה שאדם מרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולבקש ממנו יתברך כל מה שהוא צריך, שדבר זה מוציא את האדם מעצמו וכו', ואז אם אדם חזק באמונה פשוטה בו יתברך, ויודע ועד אשר אין בלעדו יתברך כלל, והוא נמצא ואין בלעדו נמצא, אז הוא פותח את הפה שלו ומדבר אל הקדוש ברוך הוא, והרגע שאדם מדבר אל הקדוש ברוך הוא, על ידי זה הוא יוצא מעצמו, וכבר לא צריך לשפוך את הלב שלו לבן אדם, כי יש לו את הקדוש ברוך הוא, וזה הלימוד העמוק שמלמד אותנו רביז"ל, אשרי מי ששומע לו. עיקר מה שאת צריכה – תמיד לבקש את הקדוש ברוך הוא על נקודת השמחה, ושהתפלה הזו תמיד תהיה שגורה בפיך: רבונו של עולם! זכיני להיות בשמחה תמיד, ואזכה להרגיש את השמחה באברי וגידי ובכל טיפי דמי, עד שהשמחה תגיע לרגלי, שאזכה לרקוד בכל יום מרוב שמחה על גודל החסד שעשית עמדי, שנבראתי מזרע ישראל, ואני יכולה לקיים את מצוותיך. אנא אבי שבשמים רחם עלי והרחק ממני את העצבות והעצלות, וזכיני לדבר בכל יום עם אחרים משמחה, ואזכה לשמח את אחרים, ועל ידי זה גם אני אזכה לשמוח, ובזכות השמחה אזכה להכלל בך לגמרי, עד שלא אראה לפני עיני רק את אמתת מציאותו יתברך, איך שאתה מחייה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה, וזכיני לאמונה ברורה ומזוככת שאזכה לדעת בידיעה ברורה שאתה נמצא ואין בלעדיך נמצא, ועל ידי זה תמחול לי על כל עוונותי, ותמשיך עלי שפע שלא אצטרך שום טובות מבשר ודם, אלא תפרנסני מידך המלאה לבד, ועוד אזכה לתת צדקה להזולת, ולעשות חסד עם כל בר ישראל, ואזכה להכלל בך מעתה ועד עולם אמן סלה. חזקי ואמצי מאד ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך, ואם תלכי בצורה כזו כל החיים שלך ישתנו לטובה.
|