מאת אור: שלום ושבוע טוב לכבוד הרב שליט״א. יש לי בלבול גדול, ורציתי שהרב יעזור לי לברר אותו: בשנה וחצי האחרונות התקרבתי לרבנו ז״ל ומאז לא שמעתי שום רב שאינו מברסלב, ומלבד לימוד גמרא והלכה, אני לומד בינתיים רק בספרים של רבנו ותלמידיו. אני מרגיש שאני רוצה 'לטחון' טוב טוב את ספרי רבנו לפני שאני שומע רבנים אחרים, כדי שלא אתבלבל מהם ואשמע דברים שלא כדרך רבנו ז״ל. אני לא מרגיש שאני זקוק למישהו אחר חוץ מרבנו, כי הוא החזיר לי את החיים, ובזכותו, וגם הרבה בזכותך הרב אני חי.
לפעמים מזמינים אותי לבוא לשיעור, או שחבר חסיד חב״ד רצה שאשב איתו ללמוד שיחות של הרבי מילובאוויטש זי״ע, ואני פשוט נמנע או מסרב בנימוס מהחשש הזה שזה יבלבל לי את הדרך ואשמע משהו שנוגד את דעת רבנו ז״ל. אני יודע שרבנו אמר במפורש שראוי ללמוד בכל הספרים, ואני נמנע מזה רק מהסיבה שציינתי, ולא מתוך מחלוקת חס וחלילה, פשוט טוב לי יותר עם רבינו ז״ל. האם אני נוהג כשורה, או שאני טועה? תודה רבה ומצפה לתשובה.
תשובה:
בעזה"י יום א' לסדר פנחס ט"ו תמוז התשע"ג
שלום וברכה אל אור נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
אדם צריך להגיע לגדלות המוחין, היינו להחדיר בעצמו שאין בלעדו יתברך כלל, וזו התכלית של כל התכליתים, ולכן תכניס בדעתך אשר אין שום מציאות בלעדו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, ובמחשבה זו תמיד תלך, וזה יטהר אותך מהכל, כי כשבר ישראל רק חושב ממנו יתברך, על ידי זה נדבק באין סוף ברוך הוא, וניצול מכל רע. אשרי האדם שזוכה להכניס במוח מחשבתו תמיד אשר אין בלעדו יתברך כלל, ומצייר לפניו איך שהכל לכל הוא אור האין סוף ברוך הוא, והוא נמצא בתוך האור אשר אין עוד תענוג כתענוג הזה.
ולזה זוכים על ידי ריבוי התמדה בספרי רביז"ל, עד שיהיה שגור על פיו, והרגע שבקי בספרי רביז"ל, הוא יכול ללמוד בכל הספרים שבעולם, ואדרבה, רביז"ל רצה שנטייל בכל הספרים, כמו שאמר בפירוש (שיחות הר"ן סימן כ"ח) ראוי לאדם שיעבור וילך בזה העולם בכל הספרים הקדושים, וללמוד כולם כדי שיהיה בכל מקום, כמו שנמצא השרים הגדולים שהולכים ועוברים במדינות, ומוציאים הוצאות רבות על זה כדי שיוכל אחר כן להתפאר ולומר שהיה במדינות, כמו שדרך השרים להתפאר ולומר "הייתי בורשא" וכיוצא בזה. כמו כן ראוי שיהיה האדם בעולם הזה בכל מקומות הקדושים של התורה, כדי שיוכל להתפאר בעולם הבא שהיה בכל מקום, דהיינו בכל הספרים הקדושים, ולעתיד בעולם הבא מזכירין אותו כל מה שלמד בעולם הזה.
מי שיש לו שכל לא מתבלבל משום לימוד אחר, אדרבה אמרו חכמינו הקדושים (מדרש אגדה) התורה נדמית כמים, שבכל מקום שאתה נוגע בהם מתערבים יחד, היינו כמו מים איפה שרק תערב אותם יהיו אחד, כמו כן מי שלומד תורה לשמה לשם אל עולם, לא מפריע לו לשמוע דברי תורה גם מאחרים, וכן לא מפריע לו ללמוד ולעיין בספרים של שאר צדיקים וכו', זה רק בא מקטנות המוחין שלא רוצים ללמוד ולעיין בספרים אחרים.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שתהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.