![]() |
||
שאלה:
מאת חיים: שלום לרב החסיד הרב שיק שליט"א. אני חסיד ברסלב, ומאוד מעניין אותי מהיכן לקחתם את עניין ההפצה, כי כפי שאני רואה זה אחד הדברים הכי חשובים אצלכם, ולא ראיתי בספרי רבנו שום מקור לכך שצריכים לצאת להפצה ברחובות ולנסות לקרב אנשים לדעת רבנו. אקווה שלא תכעסו על שאלתי, כי אני שואל אותה בתמימות, ולא במטרה לקנטר חס וחלילה. בברכת רפואה שלימה, חיים. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ב' לסדר פנחס ט"ז תמוז התשע"ג
שלום וברכה אל חיים נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שאצלי 'חסיד ברסלב' הוא מי שבקי בספרי רביז"ל, ובפרט בשיחותיו הקדושות של מוהרנ"ת ז"ל, שרשמם בספרי 'שיחות הר"ן' ו'חיי מוהר"ן', כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן שנ"ח) שבכל שיחה ושיחה שהיה משיח ומדבר עמנו יכולים להיות על ידה איש כשר, ואפלו צדיק גמור כל ימי חייו כמו שאני רוצה (אזוי וויא איך מיין איין גוטער יהוד) אם ירצה לילך עמה לקיים כפי שיחתו הקדושה. [וגם אפילו עכשיו כשלומדין דבריו הקדושים יש להם גם כן כח גדול לעורר להשם יתברך לזכות לדרכי השם באמת, למי שישים לבו היטב לדבריו ולשיחותיו הקדושים הנאמרים בספריו הקדושים, כי כל שיחה שלו היא התעוררות נפלא ונורא מאד ודרך ישרה ונכונה מאד לעבודת השם יתברך לכל אחד לפי מדריגתו יהיה באיזה מדריגה שיהיה. אפילו מי שהוא במדריגה עליונה מאד יכול לקבל דרך ישרה ועצות נפלאות מכל שיחה ושיחה שלו, וכן להיפך, מי שהוא בתכלית מדריגה התחתונה חס ושלום באיזה מקום שרק לא יהיה, יכול לקבל דרך ישרה ועצות נכונות מכל שיחה ושיחה שלו למלט נפשו מני שחת, ולשוב אל השם יתברך באמת אם ישים לבו לדבריו היטב, ויקיים אותם באמת ובתמימות בלי שום חכמות, אשרי מי שיאחז בהם]. עיין שם. והנה מובא (חיי מוהר"ן סימן תקמ"ג) שרביז"ל הזהירנו מאד לקרב נפשות להשם יתברך, להשתדל לדבר הרבה עם בני אדם כדי לעוררם ולהשיבם לקרבם להשם יתברך, ורצונו היה אפילו לדבר עם בני העולם שיחות חולין בעסקי העולם, אולי יצמח ויתגלגל מזה דיבורים שיעוררו אותם להשם יתברך, ואפילו אם לא יפעל כי אם תנועה בעלמא, שיכנוס בהם איזה הרהור תשובה או התעוררות לפי שעה, גם כן טוב מאד, מכל שכן שיכול להיות שברבות הימים כשידבר עמהם ויחזור וידבר, אולי יזכה לעוררם באמת להשם יתברך ולקרבם לעבודתו יתברך, אשר אין דבר גדול מזה וכו', וקרא את אנשי שלומינו שלא רוצים לעשות בזה עצים יבשים שלא מוציאים פירות וכו', וביזה אותם מאד וכו'. ורביז"ל הפליג במעלה הזאת מאד מאד לקרב בני אדם להשם יתברך, אשר אין דבר גדול מזה, כמובא בזוהר (תרומה קכ"ח:) תא חזי כל מאן דאחיד בידא דחייבא, ואשתדל ביה למשבק ארחא בישא, איהו אסתלק בתלת סלוקין מה דלא אסתלק הכי בר נש אחרא, גרים לאכפייא סטרא אחרא, וגרים דאסתלק קודשא בריך הוא ביקריה, וגרים לקיימא כל עלמא בקיומיה לעילא ותתא, ועל האי בר נש כתיב (מלאכי ב') "בריתי היתה אתו החיים והשלום", וזכי למחמי בנין לבנוי, וזכי בהאי עלמא וזכי לעלמא דאתי, כל מארי דינין לא יכלין למידן ליה בהאי עלמא ובעלמא דאתי, עאל בתריסר תרעי ולית מאן דימחי בידיה. ועל דא כתיב (תהלים קי"ב) "גבור בארץ יהיה זרעו דור ישרים יבורך הון ועושר בביתו וצדקתו עומדת לעד זרח בחושך אור לישרים" וגו'. [בוא וראה כל מי שאוחז בידיהם של החייבים, ומשתדל שיעזבו את דרכיהם הרעות וכו', עולה במעלת הקדושה למקום שאף אחד לא יכול לעלות שמה וכו', והוא גורם להכניע את הסטרא אחרא, והוא גורם שיתייקר שמו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, וגורם שבזכותו לכל העולמות יש קיום, וזוכה לראות בנים לבניו, וזוכה לכל טוב אמיתי ונצחי בזה העולם ובעולם הבא, וכל הבעלי דינים לא יכולים לדון אותו לא בעולם הזה ולא בעולם הבא, ונכנס בשלוש עשרה שערים של רחמים למעלה בשמים, ואין מי שימחה בו]. ורביז"ל האריך לדבר עמנו כמה וכמה פעמים מזה, וזירז אותנו לזה מאד בכמה מיני לשונות, וכמה פעמים היה מבזה אותנו בבזיונות על שאנו מתעצלים בזה, עיין שם. ורביז"ל גילה לנו (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן י"ד) שעל ידי שמקרבים בני אדם לעבודת השם יתברך מעלים את כבוד השם יתברך לשורשו, ואמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא פ"ח.) על הפסוק (ירמיה ט"ו) "אם תוציא יקר מזולל" אלו שמקרבים בני אדם לעבודת השם יתברך, כי זה נקרא מוציא יקר מזולל, היינו מזילותה דגלותא וכו', עיין שם. וידוע אשר מוהרנ"ת ז"ל הניח לנו צוואה ארבעה ימים לפני הסתלקותו ואמר אז לאנשי שלומינו "העובדא שלכם יהיה יפוצו מעיינותיך חוצה", והוא בעצמו הלך להפיץ את ספרי רביז"ל כל ימיו, וידוע כשנסע לארץ ישראל הוצרך לנסוע דרך מצרים, והיה לו צער גדול מאד מאד שמוכרח להיות במצרים במקום שהתורה הקדושה אמרה שלא נחזור לשם, והוא צריך להיות שמה, אבל הפיץ שמה את ספרי רביז"ל, ואמר אז: אלמלא לא באתי לכאן אלא להפיץ שם את ספרי רביז"ל היה לי כדאי (כמובא הסיפור ב'ימי מוהרנ"ת'). ולכן קודם שאתה שואל שאלות, עליך לחזור טוב טוב בספרי רביז"ל, על כל פנים את השיחות של מוהרנ"ת ז"ל, ושם תראה מה היה הרצון של רביז"ל, ואיך זוכים להיות חסיד ברסלב, כי לדעתי גם אתה לא התקרבת אל חסידות ברסלב, אלא על ידי אלו המפיצים שמפיצים על הרחובות ועל השווקים ובבתי כנסיות ובבתי מדרשות וכו' וכו', כמו שרוב המקורבים התקרבו על ידי אלו שמפיצים את ספרי רביז"ל בשווקים וברמזורים וכו', והאמת עד לעצמו. על כל פנים, ראה לקחת את עצמך בידיך, ותתחיל לעסוק הרבה בשיחה בינך לבין קונך, שהיא התבודדות, שעל ידי זה יטהרו מחשבתך ולבך מכל ההרהורים רעים והעקמומיות והקושיות שנדבקו בך וכו', כי מי שמרבה לדבר אל הקדוש ברוך הוא, על ידי זה הוא מטהר את עצמו מבית ומבחוץ, כי תפלה היא סוד מים, כמו שכתוב (איכה ב' י"ט) "שפכי כמים לבך נוכח פני הוי"ה", וכמו שמים מטהרים מכל מיני טומאות, כן התפלה מטהרת את האדם מכל מיני זוהמא ולכלוכים שנדבקו בו על ידי חטאות נעורים, וכבר אין לו שום קושיות כלל. וכן תרגיל את עצמך ללמוד בתורה הקדושה על פי סדר-דרך-הלימוד של רביז"ל, ואל יחסר לך יום אחד מבלי לימוד מקרא, משנה, גמרא ומדרש, שהד' לימודים האלה הם כנגד הד' עולמות: אצילות, בריאה, יצירה, עשיה, ועל כולם ראה ללמוד הרבה שולחן ערוך, שרביז"ל הזהירנו על לימוד זה יותר מכל הלימודים, ואמר (שיחות הר"ן סימן כ"ט) שכל בר ישראל מחוייב ללמוד כל יום איזה הלכה ודין בשולחן ערוך, עיין שם. מי שמקיים כל זאת – הוא אצלי חסיד ברסלב, כי העיקר הוא לציית את רביז"ל בתמימות ובפשיטות גמורה, ולקיים כל שיחה ושיחה שגילה לנו.
|