שאלה:
מאת נתנאל: שלום למוהרא"ש. אני חוזר בתשובה, וברוך השם זכיתי להתקרב לברסלב, אך עד שהתקרבתי לברסלב הייתי הולך להרבה רבנים מזרמים שונים, והייתי שואל אותם שאלות, ובגלל שלכל אחד יש השקפה שונה, נהיה לי בלבול גדול. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר פנחס י"ז בתמוז התשע"ג
שלום וברכה אל נתנאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שגם בברסלב אתה צריך לשמור מאד מאד מכל מיני רבנים שבאים מזרמים שונים, שיש להם השקפות שונות, כדי שלא תבלבל את עצמך משום אדם ומשום בריה שבעולם. אתה צריך לדעת שאם אתה רוצה להיות חסיד ברסלב אמיתי, עליך לקיים את דברי רביז"ל כפשוטם, כמו שאמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קכ"ג) העיקר והיסוד שהכל תלוי בו, לקשר עצמו להצדיק שבדור, ולקבל דבריו על כל אשר יאמר כי הוא זה, דבר קטן ודבר גדול, ולבלי לנטות, חס ושלום, מדבריו ימין ושמאל, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ספרי פרשת שופטים) 'אפילו אומר לך על ימין שמאל ועל שמאל ימין תציית אותו', ולהשליך מאיתו כל החכמות, ולסלק דעתו כאילו אין לו שום שכל, בלעדי אשר יקבל מהצדיק והרב שבדור. וכל זמן שנשאר אצלו שום שכל עצמו, אינו בשלימות, ואינו מקושר להצדיק; כי העיקר לבטל את שכלו המדומה והבדוי לגמרי, ולציית את הצדיק על כל אשר אומר, ורק זו נקראת התקרבות. ולכן הדבר הראשון אתה צריך ללמוד ולעיין הרבה בספרי 'שיחות הר"ן' ו'חיי מוהר"ן' שהם השיחות שרשמם מוהרנ"ת ז"ל בעצמו, ואלו השיחות הם כלי ראשון בחסידות ברסלב, וכבר אמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן שנ"ח) שבכל שיחה ושיחה שהיה משיח ומדבר עמנו יכולים להיות על ידה איש כשר, ואפילו צדיק גמור כל ימי חייו כמו שאני רוצה (אזוי וויא איך מיין איין גוטער יהוד) אם ירצה לילך עמה לקיים כפי שיחתו הקדושה. [וגם אפילו עכשיו כשלומדין דבריו הקדושים יש להם גם כן כח גדול לעורר להשם יתברך לזכות לדרכי השם באמת, למי שישים לבו היטב לדבריו ולשיחותיו הקדושים הנאמרים בספריו הקדושים, כי כל שיחה שלו היא התעוררות נפלא ונורא מאד ודרך ישרה ונכונה מאד לעבודת השם יתברך לכל אחד לפי מדריגתו יהיה באיזה מדריגה שיהיה. אפילו מי שהוא במדריגה עליונה מאד יכול לקבל דרך ישרה ועצות נפלאות מכל שיחה ושיחה שלו, וכן להיפך מי שהוא בתכלית מדריגה התחתונה חס ושלום באיזה מקום שרק לא יהיה, יכול לקבל דרך ישרה ועצות נכונות מכל שיחה ושיחה שלו למלט נפשו מני שחת, ולשוב אל השם יתברך באמת אם ישים לבו לדבריו היטב, ויקיים אותם באמת ובתמימות בלי שום חכמות, אשרי מי שיאחז בהם], ולכן יסוד היסודות בחסידות ברסלב, קודם להיות בקי בשיחותיו הקדושות של רביז"ל שרשמם מוהרנ"ת ז"ל, ולהשתדל לקיים את מה שרצה רביז"ל מאתנו: א. להיות בשמחה עצומה ולחזק את עצמו בכל מיני אופנים שבעולם עם כל נקודה ונקודה טובה שיש בו, ולא יתן לעצבות, למרירות ולדכאון שישברו אותו בשום פנים ואופן, ויכריח את עצמו עם כל הכוחות רק להיות בשמחה, וישמח גם את אחרים, כי אצלו יתברך שרויה רק השמחה, כמו שכתוב (דברי הימים א' ט"ז) "עוז וחדוה במקומו". ב. להרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא בתמימות ובפשיטות גמורה בלשון שרגיל בה, היינו בשפת האם שלו, ואף שבהתחלה זה יגיע לו מאד מאד קשה, עם כל זאת ירבה בשיחה בינו לבין קונו, אשר מובא בדבריו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן פ"ד) שזה השער להכנס אל הקדוש ברוך הוא, ורביז"ל הזהירנו מאד מאד על העבודה הקדושה הזו, לדבר הרבה עמו יתברך שזו נקראת התבודדות, ועל ידי זה ניצלים מכל מה שצריכים להנצל וכו' וכו', ועל ידי זה נטהר מוחו מבית ומבחוץ וכו', ויכולים להגיע על ידי זה לכל טוב אמיתי ונצחי, ובלבד שיהיה עקשן גדול על דבר זה. ג. להתמיד בלימוד התורה הקדושה כפי סדר-דרך-הלימוד שנתן לנו רביז"ל, (עיין שיחות הר"ן סימן ע"ו), ורצה מאד שנעשה לעצמינו שיעורים בתנ"ך, בששה סדרי משנה, בש"ס בבלי ירושלמי וכו', בספרי המדרשים וכו', בספרי הזוהר והתיקונים וכו', ובפרט בספרי הפוסקים, כי על זה הזהירנו יותר מכל הלימודים ואמר שכל בר ישראל מחוייב ללמוד בכל יום הלכה. ד. לשמור מאד מאד על השלום בית שלו, ואמר (שיחות הר"ן סימן רס"ד) שצריכים לכבד ולייקר את אשתו. כי אמר הלא הנשים הם סובלים צער ויסורים גדולים מאד מאד מילדיהם, צער העיבור והלידה והגידול, כאשר ידוע לכל עוצם מכאובם וצערם ויסוריהם בכמה אופנים הקשים וכבדים מאד מאד וכו' וכו', על כן ראוי לרחם עליהם ולייקרם, ולכבדם. וכן אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.) 'אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו' [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים]; וכן אמרו (יבמות סג.) 'דיינו שמגדלות את בנינו ומצלת אותנו מן החטא', ולכן צריכים לכבד ולייקר אותן מאד מאד, וזה יסוד גדול בחסידות ברסלב, שהבעל מוכרח לעזור לאשתו, עיין שם. ה. להשתדל בכל הכוחות להגיע לראש השנה אל הקיבוץ הקדוש באומן, ואמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ג) הראש השנה שלי עולה על הכל, והיה פלא אצלי מאחר שהמקורבים שלי מאמינים לי ולמה לא יזהרו כל האנשים המקורבים אלי שיהיו כולם על ראש השנה איש לא יעדר? כי כל ענין שלי הוא רק ראש השנה. והזהיר לעשות כרוז שכל מי שסר אל משמעתו ומקורב אליו יהיה על ראש השנה אצלו לא יחסר איש, ומי שזוכה להיות על ראש השנה ראוי לו לשמוח מאד מאד, כמו שכתוב (נחמיה ח') "אכלו מעדנים ושתו ממתקים כי חדות הוי"ה הוא מעוזכם", וזה נאמר על ראש השנה; ואמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ה) הראש השנה שלי הוא חידוש גדול, והשם יתברך יודע שאין הדבר הזה בירושה מאבותי, רק השם יתברך נתן לי זאת במתנה, שאני יודע מהו ראש השנה, לא מבעיא אתם כולכם, בוודאי תלויין בראש השנה שלי, אלא אפילו כל העולם כולו תלוי בראש השנה שלי; ואמר רביז"ל לענין ראש השנה שלו (שם סימן ת"ו) שיכולין אז אנשים לקבל תיקונים מה שבכל השנה לא היה באפשר שיהיה להם תיקון בשום אופן, אף על פי כן בראש השנה יכולין אפילו הם לקבל תיקון, אף על פי שבכל השנה אפילו הוא בעצמו ז"ל לא היה יכול לתקנם, אבל בראש השנה גם הם יכולים לקבל תיקונים., כי אמר שהוא עושה בראש השנה ענינים ותיקונים מה שבכל השנה גם הוא אינו יכול לעשות. אלו היסודות העיקרייים בחסידות ברסלב על קצה המזלג, ואם תתמיד ב'שיחות הר"ן' וב'חיי מוהר"ן' תמצא את עיקרי חסידות ברסלב, ומכל שכן וכל שכן כשתתמיד גם ב'לקוטי מוהר"ן' וב'סיפורי מעשיות' וב'ספר המדות', והעולה על הכל בספרי 'לקוטי הלכות' – אזי לא יהיו לך שום בלבולים, גם לא בברסלב מהשקפות שונות, כי אין לנו אלא דברי מוהרנ"ת ז"ל שרשם את דברי רביז"ל על הכתב.
|