שאלה: מאת קרן: שלום לכבוד הצדיק. אני מבקשת מחילה מראש מהשם יתברך ומכבוד הצדיק על השאלה. אני מבולבלת בנושא השגחה פרטית: מצד אחד ידוע שכל מה שקורה, זה מהשם יתברך והכל לטובה, ומצד שני שומעים על צדיקים גדולים כמו הבבא סאלי זצוק"ל או הרב מרדכי אליהו זצוק"ל שביטלו גזירות קשות שהיו על אנשים. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר מטות מסעי כ"ב תמוז התשע"ג
שלום רב אל קרן תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. הקדוש ברוך הוא מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה; שאדם לא מקבל מכה קטנה באצבע הקטנה אם לא מכריזין על זה קודם מלמעלה, וכל מה שקורה עם האדם – כך גזרו מלמעלה. עם כל זאת אמרו חכמינו הקדושים (מועד קטן טז:) מי מושל בי? צדיק! שאני גוזר גזרה, ומבטלה; וכן הוא (תנא דבי אליהו רבה פרק ב') מי מושל בי? צדיק! שאני גוזר והוא מבטלה, הוי אומר צדיק מושל ביראת אלקים; כי מסר הקדוש ברוך הוא את הכוחות לצדיקים שיכולים לבטל את הגזירות שנגזרו על בני אדם, ומזה יכולים ללמוד מה זו אמונת חכמים, ושצריכים להתחזק בגדולת חכמי ישראל וצדיקי הדור שיכולים לבטל את הגזירות שנגזרו על האדם, ולכן אשרי האדם שמתחזק באמונת חכמים, והולך אל צדיקי אמת, חכמי ישראל הדבוקים באין סוף ברוך הוא, ונותן להם פדיון נפש, כמובא (ספר המדות אות המתקת דין חלק ב' סימן י') לפייס מדת הדין אינו בידים ריקניות; ועל ידי זה הם ממתיקים ממנו את הדינים ומורידים ממנו את הגזר דין שנגזר עליו. ומבואר בספר 'נועם אלימלך' (פרשת פנחס) לפרש הסתירה בין השגחה לבין שהצדיק מבטל את הגזירה, וזו לשונו: כתוב אחד אומר (תהלים נ"ב) "חסד אל כל היום", וכתוב אחד אומר (תהלים ז') "אל זועם בכל יום", ונראה שלפי כשיש דין למטה אין דין למעלה, והיינו כשהצדיק רואה איזה שפלות מהאדם והוא מוכיחו על פניו וכועס עליו על עשותו זאת, זה הוא כמו דין [ובזה] הוא פועל שמבטל מעליו הדין מלמעלה, ואל נקרא הצדיק כמו שכתוב (בראשית ל"ג כ') "ויקרא לו אל אלקי ישראל", ודרשו [חכמינו הקדושים] (מגילה י"ח.) שהקדוש ברוך הוא קרא ליעקב אל, והיינו בזמן שאל, הוא הצדיק, זועם בכל יום למטה, אז חסד אל כל היום, ונמצא צדקו יחדיו שני הפסוקים, עיין שם; היינו שהרבי רבי אלימלך מליזענסק זי"ע מסביר שכאשר הצדיק אומר מוסר לאדם והוא נשבר מזה וכו', ומהרהר בתשובה, על ידי זה כשנעשה כבר דין פה למטה על ידי הצדיק, על ידי זה נמתק ממנו הדין למעלה. מכל זה אנחנו רואים איך שאדם צריך להרגיל את עצמו לילך את צדיקי הדור וחכמי ישראל הדבוקים באין סוף ברוך הוא, ויומתקו מהם את כל הדינים, וכבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"א) על ידי אמונת חכמים יכולים להוציא את משפטינו לאור. אשרי מי שמחזק את עצמו באמונת חכמים, שיש בכוחם לעשות נפלאות שידוד הטבע.
|