שאלה: מאת נועם: לכבוד צדיק הדור כבוד קדושת מוהרא"ש, השם יאריך שנותיו בנעימים ויוסיפו לו שנות חיים ובריאות ויוכל להגדיל תורה ולהאדירה, אמן. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר מטות מסעי כ"ב תמוז התשע"ג
שלום וברכה אל נועם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ב) שצריכים לדון לכף זכות אפילו רשע גמור, כי אם תחפש ותבקש, אזי תמצא שגם בו יש נקודות טובות, שזה הפירוש (תהלים ל"ז) "ועוד מעט ואין רשע והתבוננת על מקומו ואיננו"; היינו שהפסוק מזהיר לחפש אצל כל אחד, אפילו רשע גמור עוד מעט טוב, ובוודאי תמצא את הטוב אצלו, כי כל בר ישראל יש בו טוב, כמאמרם ז"ל (ברכות נ"ז.) על הפסוק (שיר השירים ד') "כפלח הרמון רקתך" – מאי רקתך? אפילו ריקנין שבך מלאים מצות כרמון; ועל ידי שאתה מוצא בו טוב – והתבוננת על מקומו ואיננו, כי הוא כבר אדם אחר לגמרי. והזהירנו רביז"ל מאד מאד ללכת בדרך זה, לחפש ולבקש זכות על כל בר ישראל, וזה היה יסוד היסודות אצל רביז"ל. ואמר מוהרנ"ת ז"ל אם היינו הולכים בדרך זו, היינו יכולים להחזיר את כל העולם כולו למוטב, והתחיל את ספריו הקדושים 'לקוטי הלכות' עם המאמר הזה – שצריכים לחפש ולבקש ולמצוא את הטוב שיש בכל אחד ואחד, וכן בעצמו, וזה יהיה כל הענין של משיח צדקינו, לחפש ולבקש את הטוב שיש בכל אחד ואחד, ועל ידי זה יחזיר את כולם בתשובה, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות לימוד סימן ל"ו) לא ניחא להקדוש ברוך הוא שיהיו דנים את ישראל לכף חוב; הרי שלך לפניך, שצריכים לבקש ולחפש רק את הטוב שיש בכל בר ישראל. עם כל זאת, גילה לנו רביז"ל (ספר המדות אות מריבה סימן פ"ח) אין מלמדין זכות על המסית; היינו אחד שמסית ומדיח נגד הקדוש ברוך הוא ונגד כל הקדוש לעם ישראל, על האדם הזה אסור ללמד זכות, כי הוא הכי גרוע שרק יכול להיות, וכמו שכתוב (דברים י"ג ז') "כי יסיתך אחיך" וגו', "לא תאבה לו ולא תשמע אליו ולא תחוס עינך עליו ולא תחמול ולא תכסה עליו", הרי שלך לפניך, שאדם שמסית ומדיח נגד הקדוש ברוך הוא, הוא הכי גרוע, ומורידין אותו ולא מעלין. וההפרש הוא, רשע גמור הוא מסכן, תפס אותו יצרו ועובר עבירות חמורות וכו', כי יצרו מתגבר עליו, ולכן אמר רביז"ל תחפש ותבקש אצלו נקודות טובות, ועל ידי זה יחזור בתשובה שלימה, מה שאין כן מסית ומדיח נגד הקדוש ברוך הוא, על זה אין שום לימוד זכות, כי הוא יודע את רבונו ומתכוון למרוד בו, ולכן אסור ללמד עליו זכות, וצריכים להתרחק ממנו בתכלית הריחוק, ולהבדל ממנו לגמרי. הקדוש ברוך הוא ירחיקנו מכל אלו המסיתים ומדיחים נגד הקדוש ברוך הוא, ונגד תורתו הקדושה, ונגד כל הקדוש לעם ישראל, יאבדו הם וכיוצא בהם.
|